Jobansøgning til hr. transportminister Ole Birk Olesen

I det nye nummer af Bil Magasinet tilbyder Steen Bachmann sin løsning på aktuelle trafikmæssige udfordringer.

12. januar 2017 af Bil Magasinet


Jobansøgning til hr. transportminister, Ole Birk Olesen: 

Til forårets forhandlinger om vejinvesteringer får du brug for en populist til at sige tingene, som de er. Det er lige mig. Her er min hensigtserklæring:

Punkt 1: Trafiksituationen.

Alle, der bruger motorveje i Danmark, ved, at der visse steder er for mange biler og for lidt plads. 

Sé, der har jeg allerede sparet ministeriet for 250 mio. kr. til konsulent­rapporter! Så er vi i gang. 

Punkt 2: Femern-forbindelsen.

Alle, der bevæger sig på langs eller tværs af Danmark på motorveje, ved, at der er problemer i Trekantsområdet, på E45 i Østjylland og på Fyn (det er vigtigt at have dokumentationen i orden, så jeg har fået det bekræftet af min svoger, der er på et vandværk ved Aarhus). Jeg kender derimod ingen, der har problemer med trafikken på Lolland.

Punkt 2, stykke 1:
Der er nogen, der er ved at bygge en tunnel fra Lolland til Tyskland. Det er en fin idé for den svenske eksportsektor og de mange udenlandske entreprenører, der har fået ordrer på tunnelen, men vi kan desværre ikke betale for den. Fremover investerer vi i trafiknettet dér, hvor der er problemer. Det er der ikke på Lolland. Vil svenskerne have en tunnel, kan de bygge den selv. 

Bil Magasinet nr. 305, februar 2017
Bil Magasinet nr. 305, februar 2017

Punkt 3: Kattegat-broen.

Der oprettes ­hurtigst muligt (det vil sige inden for 15 arbejdsdage, sådan er det i det private) en plan for en bro fra Kalundborg over Samsø til Hou syd for Aarhus. Med denne bro behøver vi ikke holde i kø på Fyn og vente på, at Falck får ryddet op efter alle ulykkerne ved Vejle Fjord-broen (en ekstra gevinst er, at vi i Vestsjælland vi kunne få solgt vore huse til mere end 250.000 kr., men det tager vi til den tid).

Punkt 4: Motorvejsudvidelser.

Det er alt for dyrt og besværligt at udvide motorvejene. Folk tror, at “Halløj, så var der lige to spor mere mellem Vejle og Aarhus!,” men sådan er det ikke. Hvis I tror, at I er plaget af trafikkøer i dag, så vent og se, hvad der vil ske under de næste fem års vejarbejde. Frem til 2022 bliver der én trafikprop i Jylland, og den vil gå fra Kruså til Frederikshavn. 

Heldigvis findes der en simpel og billig løsning på problemet.

Punkt 4, stykke 1:
Alle jyder, der møder på arbejde kl. fem i stedet for syv om morgenen, får et skattefradrag. ‘Skattefradrag’ lyder kedeligt, så vi kalder det et ‘tillæg’ – så er jyderne automatisk interessede. 

Et morgentillæg signalerer, at man godt kan komme op, og hvis man sparer en femhundredemand i skat, skal I se dem komme ud af sengen! Så kan alle dem i den digitale tidsalder, der lever af at sende emails til hinanden, møde kl. 10. Det kan jo være ligemeget, hvornår de møder, for de producerer ikke noget.

Punkt 4, stykke 2:
Transittrafikken fra Sjælland kører nu over Kattegat-broen.

Punkt 4, stykke 3:
Med mindre transittrafik og en myldretid spredt ud over fem timer behøver vi ikke udvide motorvejene.

Punkt 4, stykke 4:
Kattegat-broen koster 50 mia. kr. Med dét, vi sparer på at udvide motorvejene og på, at folk kan komme på arbejde i stedet for at holde i kø, er det tjent hjem igen på 10 år.

Punkt 5: Hold op med at køre ind i hinanden.

I Skatteministeriet har de en kedelig vane med at lægge meget høje afgifter på sikkerhed i biler. Ny teknologi kommer ikke til Danmark, fordi folk ikke vil betale 150 pct. afgift for en automatisk nødbremse. Derfor kører folk hele tiden ind i hinanden, hvilket er dyrt og dumt.

Punkt 5, stykke 1:
Al teknologi, der gør biler mere sikre, fritages for afgift pr. 1. februar 2017. Hvor skal pengene komme fra? De skal komme fra sparede udgifter til alle de ulykker, vi undgår, fordi folk holder op med at køre ind i hinanden.

Med venlig hilsen Steen Bachmann.

PS: Jeg kan starte 1. februar kl. 05.00.

Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser

Honorarforhandlinger vil være hurtigt overståede: Jeg ønsker en halv departementchefløn og en firmabil som denne (miljøhippier som by- og teknikborgmester Morten Kabell i København vil sikkert blive provokerede, så vi sætter et skilt bagpå med 'Hybrid¨.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.