Lotus har nye varianter bygger Final Edition 2021 afsked
© Lotus

Lotus vinker farvel med fem nye afskedsvarianter

Lotus har deklareret begyndelsen på enden for Lotus' tre musketerer: Nu skal de fejres med fem nye varianter, der kun sælges i det sidste produktionsår.

15. februar 2021 af Frederik Hauschildt

Final Editions til Elise og Exige

Lotus sender alle mærkets tre nuværende modeller på pension. Men Elise og Exige, der er mærkets ældste biler, skal ikke snydes for et sidste festfyrværkeri, inden de lander på plejehjemmet. De afskedes nemlig med fem nye, såkaldte 'Final Edition' biler, der lander i løbet af 2021.

Hver af de fem biler fejrer deres arv ved at være bedre tunet end hidtidige modeller, og ved at tilbyde unikke farvekombinationer. Naturligvis er der også en sjældenhedsbonus, som Lotus forventer vil sælge bilerne ekstra-hurtigt:

"Fem nye varianter - to af Elise og tre af Exige - er blevet skabt, og Lotus regner med høj efterspørgsel fra det globale marked, mens folk farer efter et stykke historie," siger Lotus i en pressemeddelelse.

Lotus har nye varianter bygger Final Edition 2021 afsked
© Lotus

Nyheder i de nye Lotus

De nye varianter har nogle gennemgribende ændringer, der skal forbedre de sidste biler og markere forskellen mellem afskedsvarianterne og de øvrige varianter. For det første så er afskedsvarianterne nogle af de mest veludstyrede Lotus, mærket har lavet i nyere tid. Digital instrumentering er standard, og du kan vælge mellem to forskellige typer: Én hvor Lotus efterligner tidligere varianter med skiver til hastighed og omdrejningstal, og én hvor hastighed er erstattet med tal.

Alle skal være med til Lotus' afskedsfest, og derfor er rattet også nyt: Ser man bort fra læder og alcantara, så er rattet blevet fladt i bunden. På den måde kan man, også som lang Lotus-elsker, stige ind i bilen uden problemer.

Lotus har nye varianter bygger Final Edition 2021 afsked
Lotus Elise

Sport 240 Final Edition

© Lotus

Lotus Elise Sport 240 Final Edition

Lotus' første afskedsvariant hedder Sport 240 Final Edition, og den erstatter den nuværende Sport 220. Som navnet måske antyder, så har Lotus 240 af de mekaniske hestekræfter, hvilket altså vil sige 243 hk. Den har hentet 23 hk siden 220-versionen, og det er opnået igennem en motortuning af den standard 1,8 liters rækkefirer.

Sætter du hak ved nok ekstraudstyr, bliver bilen let nok til at komme fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder. Bilen kommer med letvægts alufælge som standard, og de er beklædt i Yokohama V105 sportsdæk. 

Lotus Elise Cup 250 Final Edition

Cup-varianten af Elise er mere banefokuseret end Sport-serien. Som navnet ikke antyder, så har denne bil 246 hk. Det er kun marginalt mere end Sport 240, så forskellen skal findes andetsteds: Cup 250 Final Edition har ekstra fokus på aerodynamik, og skaber med splitter, vinge og gulv hele 155 kg af downforce, ved bilens V-max på 248 km/t.

Fabriksmonteringen af dæk er også anderledes på Cup 250 Final Edition, der kører på bane-fokuserede Yokohama Advan A052'ere. Bilen vejer ned til 931 kg.

Lotus har nye varianter bygger Final Edition 2021 afsked
LOTUS Exige

Sport 390 Final Edition

© Lotus

Lotus Exige Sport 390 Final Edition

Exige Sport 390 erstatter Sport 350, og skubber kraften op til 405 hk. Det er 48 hk bedre end, hvad den 3,5 liters V6 med kompressor kunne klare i Sport 350, takket være en overhaling af Edelbrock-kompressoren. Den 1.138 kg lette sportsvogn klarer derfor 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Ved tophastigheden på 277 km/t, skubber bilens aerodynamiske dele nedad med samlet 115 kg. I den samlede indsats for at få bilen til at stå fast, har Lotus også udstyret Exige Sport 390 Final Edition med Michelin Pilot Sport 4-dæk.

Lotus Exige Sport 420 Final Edition

Historien er sammenlignelig for Exige Sport 420 Final Edition, der erstatter Exige Sport 410. Denne har 425 hk, hvilket er 10 mere end forgængeren. Fra 0-100 km/t tager 3,3 sekunder, og topfarten er 290 km/t. Det leveres alt sammen af samme 3,5 liters V6 med kompressor, der sidder i Exige Sport 390 Final Edition.

Krængningsstabilisatorer fra Eibach og dæmpere fra Nitron er bare to punkter på standardudstyrslisten, der kan sætte et bilhjerte i flammer. Hvis ikke det, så måske AP Racing-bremserne eller Michelin Pilot Sport Cup 2-dækkene kan.

Lotus Exige Cup 430 Final Edition

Cup 430 er, ligesom i Elise-serien, den banefokuserede bil. Cup 430 Final Edition bliver således toppen af det, du kan få inden for Lotus Exige. Med 436 hk og en køreklar vægt på 1.110 kg når bilen fra 0 til 100 km/t på små 3,2 sekunder.

Tophastigheden er 'begrænsede' 280 km/t, men det skyldes ikke elektronik: Aerodynamikken er mere aggressiv på Exige Cup 430 Final Edition, og den trykker ned med 171 kg ved topfart. Modsat de øvrige varianter, så har denne også en langt friere udstødning af titanium, der slutter sig til de kompromisser, der er lavet i banetidernes ånd.

Lotus har nye varianter bygger Final Edition 2021 afsked
© Lotus

Priser og levering

De nye Lotus-varianter kan ifølge Lotus allerede nu bestilles fra Lotus-forhandlere rundt omkring i verden. Lotus kender også priserne, men desværre ikke med danske afgifter:

  • Lotus Elise Sport 240 Final Edition - 353.000 kr.
  • Lotus Elise Cup 250 Final Edition - 400.000 kr.
  • Lotus Exige Sport 390 Final Edition - 499.000 kr.
  • Lotus Exige Sport 420 Final Edition - 622.000 kr.
  • Lotus Exige Cup 430 Final Edition - 806.000 kr.

Lotus Final Edition Prisliste

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...