Lotus lukker slukker fjerner elise exige
© Lotus

Lotus trækker stikket på tre velkendte modeller

Lotus begynder i 2021 den spurt mod brændstofuafhængighed, der er påkrævet af det engelske mærke inden 2030. Det betyder også, at tre legendariske modeller skal have øksen.

31. januar 2021 af Frederik Hauschildt

Sidste år for klassikerne

De navne, som Lotus i nyere tid er kendt for, skal aflives. Produktionsåret 2021 bliver altså det sidste år, hvor du kan købe en nyproduceret Elise, Exige eller Evora. Den nuværende Evora har været i produktion siden 2010, Elise siden 2011 og Exige siden 2015, så Lotus' modelkatalog trænger til en opfriskning.

Det er netop det, der er pointen med den genopfriskning, Lotus laver nu. Til at erstatte de tre legender, hvis navne har været i spil siden de sene 90'ere, har Lotus gang i 2 projekter med termin og kulminering i 2021: Type 131 skal bygge bro mellem de 3 forbrændingsmotoriserede sportsvogne og Evija, som er Lotus' nye el-hyperbil.

Lotus lukker slukker fjerner elise exige
Lotus Evija

er Lotus' nye elbil, der skal have 2.000 hk.

© Lotus

Superbil med 2.000 hk

Lotus er ved at finde noget af den kampgejst og overdådighed, der gik tabt fra biler som Elise og Exige. Disse var originalt udstyret med små motorer, og benyttede sig af lav vægt for at dele smil ud. Historisk har Lotus også gjort brug af store V8'ere, og har med stor succes leveret motorer til Formel 1.

Nu skal Lotus så til at imponere med tallene igen: Evija kommer til at lave 2.000 hk. Det er højere end nogen anden gadebil, for ikke at nævne mærkets egne præstationer. Evija skal desværre kun produceres i 130 eksemplarer, og mange er allerede solgt.

Eftermælet bevares

Men det er ikke bare en 2.000 hk elbil, Lotus har undervejs. Bilen, de kalder Type 131, lander også i 2021. Rygterne går på, at den skal være forbrændingsmotoriseret, og hjælpe med at bygge broen, der skal forbinde Lotus' elbiler og fossilbiler. Lotus skriver i en pressemeddelelse, at det skal være en sportsvogn, og at den ikke bliver så overdådig som Evija:

"I 2021 vil vi stadig reflektere over det eftermæle, som vores nuværende line-up har. Vi starter med Elise, der revolutionerede bilindustrien," skriver Phil Popham i en pressemeddelelse.

Lotus lukker slukker fjerner elise exige
Lotus Evija


© Lotus

Rokeringer bag tæppet

Lotus har også investeret over 100 mio. pund i modernisering af produktionen. To mindre delmontagefabrikker bliver rykket sammen til én stor, hvilket vil give Lotus mulighed for at effektivisere produktionen. I det lange løb betyder det, at Lotus kan producere flere biler: De sigter efter rekordhøje produktionstal i de kommende år.

Lotus har også ansat 250 nye medarbejdere, der tilføjes til puljen af omkring 2.000 mand. Den er blevet kraftigt udvidet, siden Geely og Etika tog ejerskab over det engelske bilmærke i 2017. Hele udviklingen er en del af det, Lotus kalder for Vision80. Det er en plan for, hvordan Lotus som mærke skal se ud, når det fylder 80 år.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...