Køb dit eget bilmærke: Gigantisk underskud kan tvinge ejer til at sælge Lotus

Millardunderskud sidste år får den malaysiske bilproducent Proton til at overveje et salg af Lotus – flere bilmærker har fået tilbuddet.

29. september 2016 af Daniel Bohnsen

Den legendariske britiske sportsvognsproducent Lotus har siden 1996 været ejet af malaysiske Proton, der er Sydøstasiens eneste bilvirksomhed med komplet egenudvikling.

Proton, der i 1990'erne producerede tre ud af fire solgte biler i Malaysia, har dog de seneste år mistet store markedsandele til især ærkerivalerne fra Toyota-støttede Perodua.

Således står Proton i dag kun for 15 procent af salget på hjemmemarkedet, og ejerne fra konglomeratet DRB-HICOM har fået knap 2,5 millarder kroner i finansiel støtte fra den malaysiske stat.

Det er disse røde tal, der ifølge Automotive News har fået DRB-HICOM og Proton til at udbyde det engelske sportsvognsmærke til knap 20 forskellige bilproducenter.

PSA Group, der består af Peugeot og Citroën, indrømmer, at de har modtaget en forhandlingsanmodning fra Proton. 

Suzuki og Renault skulle ligeledes har svaret på forhandlingstilbuddet, men hvorvidt nogle af bilmærkerne er interesserede i Lotus, er endnu uvist, så måske man skulle overveje at sende et bud i retning af Malaysia? – hvem ville ikke gerne eje sit eget bilmærke...

Lotus har ellers været i solid fremgang siden finanskrisen men er stadig en lille spiller med godt 2000 solgte biler årligt. 

Mærkets bedst sælgende model er da også Elise, der på trods af at være et ikon, stadig bygger på den oprindelige model fra 1996.

Lotus har reelt fire biler på programmet: Elise, Exige, Evora og 3-Eleven.

Der har været snak om en ny Elise-model i 2020, men for nu er det nok i høj grad Lotus' dygtige udviklingsafdeling, Lotus Engineering, der tiltrækker potentielle købere.

Som vi skrev om i sidste uge, har både Google og senest Apple vist interesse i bilproduktion, med et opkøb af Lotus' britiske kollegaer fra McLaren som seneste rygte.

Lotus Engineering er ligeledes anerkendt inden for en lang række bilrelaterede områder og kunne derfor være interessant for elektronikgiganter som disse, såvel som andre bilproducenter.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...