Første år med overskud siden 1970'erne – så nu vil Lotus bygge en ny Elise

Efter 20 år på markedet og to gennemgribende facelifts står Lotus Elise nu langt om længe for en reel udskiftning. Briterne har bekræftet, at en ny udgave af den letbenede Elise lanceres i 2020.

25. november 2016 af Daniel Bohnsen

Ikke siden den legendariske grundlægger Colin Chapman sad ved roret, har Lotus Cars' bilproduktion genereret overskud. Men det er 2016 på vej til at ændre, og englænderne fejrer det første overskud i knap et halvt århundrede med lanceringen af en ny Elise.

Det er især et øget salg af Evora 400-modellen i USA samt reduktionen fra 1200 til 800 ansatte, der giver Lotus sorte tal på bundlinjen. Efter administrerende direktør Jean-Marc Gales overtog styringen af virksomheden, er produktionen øget til omtrent 2000 biler årligt, samtidig med at både byggekvaliteten og effektiviteten er forbedret.

Lotus Elise kom i 1996 og har stort set ikke ændret sig siden. Men til 2020 lanceres en helt ny model.

Arven fra legenden

Den første Lotus Elise så dagens lys i 1994 og startede produktionen to år senere. Den var bygget efter Colin Chapmans idealer om lav vægt og manøvredygtighed fremfor råstyrke, hvilket betød, at dens kun 120 hestekræfters motor kunne få den til 100 km/t på 5,8 sekunder takket være en totalvægt på 725 kilo.

Efter årtusindeskiftet levede Lotus Elise Serie 1 ikke længere op til sikkerhedskravene, så et gennemgribende facelift skabte Serie 2, der dog grundlæggende var bygget på samme chassis og med samme motor. 

Endnu et facelift kom i februar 2010 i form af Elise Serie 3, men modellen var grundlæggende 15 år gammel, og ved en stor modeloffensiv på Paris Motor Show senere samme år blev en afløser præsenteret.

Den nye model blev oprindeligt annonceret på Paris Motorshow i 2010 som "Lotus Elise Concept". Økonomiske udfordringer udskød dog lanceringen.

Sund økonomi – ny model

Lotus var dog i problemer økonomisk, og prototypen fra 2010 blev aldrig til noget. Faktisk havde briternes bilproduktion ikke genereret overskud siden velmagtsdagene i 1970'erne, hvor Colin Chapman styrede showet og Lotus blev syv-dobbelt Formel 1-verdensmester.

Men det er der lavet om på nu, og i 2020 kommer en ny Elise efterfulgt af en ny Exige, og til 2022 følger en ny Evora. Opskriften forbliver dog tro mod historien, og administrerende direktør Jean-Marc Gales har lovet, at den nye Elise kun bliver marginalt større og holder sig under 1000 kilo takket være et aluminimumschassis.

Der findes ingen biler, der kører som en Lotus Elise, så her på redaktionen kan vi slet ikke vente med at se den nye model!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...