Endelig er den her: Bilen der skal genoplive Lotus

Kan du huske Lotus? Ok, det er ligemeget – det britiske sportsvognsmærke vil tage verden med storm med den nye Emira.

7. juli 2021 af Frederik T. Frey

Hvis du har bare en smule grå hår i tindingerne, kan du uden tvivl huske det britiske sportsvognsmærke Lotus… og ikke kun fordi det var Agent 007’s firmabil, når han altså ikke kørte Aston Martin. Det tidligere så hæderkronede bilmærke med rødder i Formel 1 har de seneste årtier levet en omtumlet tilværelse med skiftende ejere, likviditetsproblemer og projekter, der aldrig kom ud af starthullerne.

Emira er bare begyndelsen

Det er heldigvis fra dags dato slut! Langt om længe har Lotus præsenteret en ny model, de kalder Emira. Modellen er første realiserede skridt på vejen for genfødslen af Lotus – en vej der efter planen også skal indeholde elbiler fra 2025 samt en livstilsbil ala en crossover med hybridteknologi, som skal lanceres inden for få år.

Lotus Emira har centermotor, baghjulstræk og ingen form for hybridteknologi.

Traditionen tro

Emira lægger sig i slipstrømmen af tidligere populære Lotus-modeller – måske derfor er motorrummet støvsuget for elektrificering… muligvis en hyldest til traditionerne hos det britiske bilmærke med de mange baghjulstrukne centermotorsportsvogne. Bag Emira’s sæder ligger en 3,5-liters V6-benzinmotor, der kendes fra Exige og Evora. I løbet af 2022 vil Emira også kunne fås med en 4-cylindret turbobenzinmotor med AMG-stempel. Uanset motor sendes kræfterne til baghjulene.

Meget er fortsat uvist om Lotus Emira

Lotus holder fortsat kortene tæt ind til kroppen – specifikke oplysninger om power er derfor en mangelvare, og meldingen fra Storbritannien er, at Emira vil yde mellem 365 hk og 405 hk, når den sættes på asfalt til næste år. Af gearkasseløsninger nævnes både manuelt gear, automatgearkasse og en dobbeltkoblingsgearkasse – det er endnu uvist, hvilke gearkasser, der kan kombineres med hvilke motorer.

Har du husket at aktivere dit prøveabonnement på Bil Magasinet? Ellers kan du gøre det lige her!

Lotus er et britisk sportsvognsmærke – og derfor er Emira naturligvis, i hvert fald på dette billede, højrestyret.

Lotus Emira er en letvægter

Mangel på vægt har altid været en hjørnesten hos Lotus, og englænderne melder, at den letteste Emira, vi gætter på én med 4-cylindret turbomotor, vil have en tørvægt på 1.405 kg. Centermotorsportsvognen er bygget på Lotus’ egen Sports Car Architecture-platform og kan ramme 100 km/t fra stilstand på 4,5 sekunder, mens topfarten er 290 km/t – igen er Lotus ikke specifikke om hvilken variant, der er tale om.

Dansk importør af Lotus i Vejle

Planen er, at Emira skal sælges i hele verden, når den lanceres i 2022. I Danmark varetages den danske import af Lotus af My Garage, der har til huse i Vejle. Priserne uden afgifter og eventuelle Brexit-told-og-moms starter ved 60.000 pund, hvilket ikke er langt fra Porsche 718-territorium. 

Lotus Emira lanceres i 2022 med V6-motor og sidenhen også mulighed for en turbobenzinmotor med fire cylindre fra AMG.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...