Lynhurtig Lotus
Siden slutningen af 50’erne har Lotus-modeller haft navne, der startede med bogstavet “e”. Den nye Lotus-model hedder Emeya, og det er grundlæggende en flad, hatchback-version af SUV-modellen Eletre, som Lotus ventes at levere også i Danmark allerede senere i år.
Emeya benytter således den samme grundlæggende opbygning, som angiveligt er helt ny og unik for Lotus, selv om mærket jo nu er en del af Geely-koncernen, der også ejer mærkerne Volvo, Polestar, Zeekr og flere.
Som Eletre skal Emeya bygges på en nyopført fabrik i Wuhan i Kina, og de første biler venter køreklar i slutningen 2024.

0-100 km/t som Porsche
Endnu er Lotus stille om teknikken i Emeya, men slår dog fast, at den får to el-motorer på i alt 905 hk, hvilket er præcist det samme som topmodellen af Lotus Eletre.
Den går fra 0-100 km/t på 2,95 sek. Ifølge Lotus klarer Emeya den disciplin på 2,8 sekunder. Det er præcis det samme som Porsche Taycan Turbo S. Topfarten er 250 km/t på toppen, hvilket er 10 km/t mindre end samme Porche.
Som Eletre kan Emeya lade med op til 350 kW, men hvor batteriet i Eletre er på 109 kWh, så nøjes Emeya angiveligt med 102 kWh. Da Emeya er lidt mindre, skulle rækkevidden dog være næste den samme, det vil sige 600 km - siger Lotus.

Emeya har elbetjente sidedøre
Som Eletre har Emeya fra starten hele fire lidar-scannere (der bruger lasere til at læse omverdenen), hvoraf de tre - den i taget over forruden og de, der sidder over hver sin forskærm - kører henholdsvis op og ud, når der er behov for det.
Designet følger også de samme streger, som Eletre, og de to deler de hule skærme og kofangere, der leder luften igennem skærmkasserne. Eletre ser aggressiv ud, men Emeya synes endnu voldsommere i sit udtryk.
Kabinen i Emeya er grundlæggende opbygget som Eletre, men efter de første billeder og videoer og dømme, er den endnu mere luksuriøs. Blandt andet vil den kunne fås med elsidedøre.
Sidedørene er normalt hængslede, men de har rammeløse sideruder, og så åbner de selv ved tryk på en knap og lukkes ved tryk på en knap eller - i førersiden - ved at chaufføren træder på bremsen.

905 hk og 22" hjul
Topversionen af Emeya med de 905 hk er er udstyret med 22” hjul, der er 305 mm brede bag. Den har keramiske bremser, luftaffjedring og der er angiveligt gjort et stort nummer ud af at gøre det til en sportsvogn, men med plads til fire eller fem personer.
Emeya måler 514/201/146 cm (L/B/H) med en akselafstand på 307 cm. Akselafstanden er således fem cm længere end i SUV-modellen Eletre, og den er også større end Porsche Taycan, der måler 496/197/139 cm (L/B/H) med en akselafstand på 290 cm.
Priserne er ikke offentliggjort, men da teknik og præstationer ligger i nabolaget af SUV-versionen Eletre, tør vi gætte på, at priserne ligger i sammenabolag.
Eletre starter ved 800.000 kr. mens topversionen, med 905 hk, starter omkring 1,5 mio. kr. Porsche Taycan starter i øjeblikket ved 825.000 kr. Topversionen Taycan Turbo S med 761 hk starter ved 2,1 mio kr.