Lotus Evija elektrisk hyperbil
© Lotus Cars

Amerikanske kunder skrev under: Lotus med 2.000 hk er snart udsolgt

Jay Leno var blandt de yderst interesserede købere, da den 2.000 hk kraftige hyperbil Lotus Evija blev vist for første gang

21. august 2019 af Mathias Brandt


Lotus Cars viste deres nye hyperbil Evija for potentielle amerikanske kunder på Pebble Beach-udstillingen i Californien i weekenden.

Bilsamler Jay Leno, den sociale mediestjerne Supercar Blondie og repræsentanter fra Petersen Automotive Museum var blandt de første til at se bilen, der skabte en tiltrængt interesse for Lotus.

Lotus er nu kinesisk ejet

Det britiske mærke er nu ejet af kinesiske Geely, der også Volvo. Planen er at give Lotus nyt liv på samme måde, som det er sket for Volvo.

“Det var fantastisk at se Lotus Evija debutere – mærket har en usædvanlig historie, og det er stort at være med til at se dem tage de første skridt i en ny tid," siger Gordon McCall, Director of Motorsports for The Quail på Pebble Beach.

1: Hvor hurtig er den?

Man behøver ikke være astrofysiker for at regne ud, at en bil med 2.000 hk og 1.750 Nm må være forbandet hurtig. Lotus lover, at den vil være i stand til at klare 0-100 km/t på under tre sekunder. Faktisk er målet lige over 2,0 sekunder, hvilket teoretisk set vil være muligt med elektronisk styret launch control (det er nok til at gøre både fører og passager køresyge, da balancenerven i øret simpelthen ikke kan følge med).

Evija får en topfart på over 320 km/t. Ifølge Lotus har den også knusende mellemaccelerationer: 100-200 km/t er overstået på under tre sekunder og 200-300 km/t er klaret på under fire sekunder.

2: Hvor langt kører den på en opladning?

Lotus Evija er udstyret med et 2.000 kW lithium-ion batteri, som leverer strøm til fire elmotorer, en ved hvert hjul. Det gør bilen firehjulstrukken. Batteriet og elmotorerne skal udvikles af Williams Advanced Engineering, der leverede drivlinen til bilerne i de første fire sæsoner af Formula E.

Batteriet er monteret centralt og lavt i bilen for at give den bedste vægtfordeling og holde tyngdepunktet lavt. Målet er en køreklar vægt på 1.680 kg, der vil være uhyre lavt for en batteridrevet hyperbil.

Ifølge Lotus kan Evija køre op til 400 km på en opladning. Ved brug af den kraftigste lader, der lader med 350 kW, kan Evija’s batteri lades fra 0 til 80 pct. på 12 min.

3: Hvad koster den?

Du skal have den helt store pengepung frem. Lotus forlanger 1,7 millioner britiske pund for bilen, cirka 13,8 millioner kroner uden afgifter. 

Den bliver kun produceret i 130 eksemplarer, og før du kan gøre dig forhåbninger om, at sikre dig en af bilerne, skal du lægge to millioner kroner i depositum. Lotus oplyser, at mere end halvdelen af bilerne er solgt efter Pebble Beach, hvor de ultrarige havde læderet fremme.

Lotus Evija elektrisk hyperbil

4: Hvorfor hedder den Evija?

Evija udtales “E-vi-ya”. Ifølge Lotus betyder navnet “Den første af sin slags”, hvilket er et passende navn til Lotus’ første elbil. 

Da Lotus startede udviklingen af Evija, havde den et andet navn, nemlig Type 130 efter en berømt historisk bil fra mærket. Det er også forklaringen på, hvorfor Lotus har valgt at begrænse produktionen til 130 biler.

Lotus Evija elektrisk hyperbil

5: Hvornår kommer den?

Under den store internationale biludstilling i Paris tilbage i 2010 lancerede Lotus et omfattende modelprogram bestående af fem nye modeller. Alle bilerne var dog konceptbiler og ingen af dem er siden blevet en realitet. 

Men det skulle ikke være tilfældet med Lotus Evija. Lotus lover, at de allerede fra næste år vil være i stand til at levere Evija til kunderne. Det er dog også vigtigt at huske, at Lotus ikke står alene om dette projekt. Bag Lotus står nemlig den kinesiske bilgigant Geely, som blandt andet også ejer Volvo. De har store økonomiske overarme og ikke mindst de ambitioner, der skal til for at Evija bliver en realitet.

Lotus Evija elektrisk hyperbil
Lotus Evija elektrisk hyperbil

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...