Lexus RX450h 4WD aut.
Lexus RX450h 4WD aut.© A. Hansen

FØRSTE DANSKE TEST: Lexus er tilbage og deres hybrid-SUV kan faktisk en hel del!

Skal du have stor bil med lavt forbrug og en amerikansk tilgang til komfort, så er den her: Vi kører Lexus RX450h, der både kan være musestille eller komme med et lystigt V6-brøl.

1. maj 2020 af Steen Bachmann

Hvor?

Vi låner en testbil hos Lexus i Malmø. Det er 17 grader varmt og tørt. 

Hvad er Lexus?

Lexus har været markedsført i Sverige i mere end 25 år, mens mærket har holdt pause i Danmark siden 2012 på grund af høje bilafgifter og svigtende salg. 

I 2020 relanceres det med en enkelt forhandler herhjemme og et modelprogram med de mest populære modeller. Alle Lexus-modeller fås med hybriddrivliner, og gunstige afgifter for hybridbiler gør, at ejeren Toyota finder tiden moden til at få Lexus tilbage.

Hvilken Lexus-model?

Lexus RX450h er mærkets SUV i den mellemstore klasse med konkurrenter som Audi Q7, BMW X5 og Mercedes-Benz GLE. RX-modellen er udviklet i Japan og bygges i USA til amerikanske købere. 

Modellen har fem sæder og er 489 cm lang, 190 cm bred og 169 cm høj. Den har en akselafstand på 269 cm, en køreklar vægt på 2.205 kg og må trække 2.000 kg på krogen.

Husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér, hvor du i fremtiden vil kunne læse en mere uddybende artikel om Lexus RX450h.

Lexus RX450h 4WD aut.
Lexus RX450h 4WD aut.

Det skarpe frontdesign vækker opsigt, og om man kan lide det, er en smagssag. Adaptive LED-forlygter og diverse avancerede køre- og sikkerhedsassistenter er standard.

© A. Hansen

Fortæl mere om drivlinen i RX450h?

RX er en hybrid med V6-benzinmotor, elmotorer og selvopladelig hybriddrivline.

Den ene elmotor er på 123 kW og er bygget sammen med den trinløse gearkasse. Den driver forhjulene sammen med benzinmotoren. Den anden på 50 kW er monteret på bagakslen og driver denne. Litiumbatteriet er placeret under bagsædet, så det ikke stjæler plads i bagagerummet. 

Pointen med drivlinen er at tage det bedste fra benzin- og elmotoren, og kombinere det for at opnå et lavt forbrug. Dermed får man benzinmotorens ydelse ved høj fart og lange rækkevidde, og elmotorens gode egenskaber ved lav fart og hvad angår at sænke brændstofforbruget. 

Fordelen frem for en plugin-hybrid som f.eks. en BMW X5e er, at man får et lavt forbrug uden at være afhængig af at skulle koble et kabel til bilen.

Ulempen er, at den store Lexus (på trods af et EV-køreprogram til kørsel på el) kun kan køre på el i få meter, før benzinmotoren starter for at hjælpe til. 

Specs?

Benzinmotoren er en 3,5-liters V6 benziner uden trykladning med 263 hk/335 Nm. Den er kombineret med to elmotorer med i alt 235 hk. Systemydelsen, når det hele spiller sammen, er 335 hk.

Bilen drives af en trinløs CVT-gearkasse og har firehjulstræk som standard.

RX 450h kører 0-100 km/t på 7,7 sek. og har en topfart begrænset til 200 km/t.

Forbruget er angivet til 13,2 km/l i WLTP-normen, og CO2-udslippet er 173 g/km.

Lexus RX450h 4WD aut.
Lexus RX450h 4WD aut.

Luxury-varianten har læderkabine i eksklusiv forarbejdning. Trenden med at minimere antallet af knapper hopper Lexus ikke på: Her er knapper overalt!

© A. Hansen

Hvordan kører Lexus RX450h så?

Den er stor, fed og luksuriøs, men absolut til den komfortable amerikanske smag. Til gengæld lyder V6'eren overraskende potent, når den får nogle tæsk. Læs mere i et kommende nummer af Bil Magasinet.

... og hva' koster'n?

De danske priser er endnu ikke offentliggjort, men vi følger sagen.

Lexus RX450h 4WD aut.
Lexus RX450h 4WD aut.© A. Hansen

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...