2022 Lexus NX 450h+ aut.
2022 Lexus NX 450h+ aut.

Den nye Lexus forventes til Danmark i starten af efteråret. Prisen er endnu ikke fastlagt, men vi ved, at Lexus NX får et stort fradrag i registreringsafgiften.

© S. Bachmann

BREAKING: Ny Lexus plugin-hybrid på vej til Danmark

Lexus er klar til comeback i Danmark med helt ny plugin-hybrid med CO2-udslip under 50 g/km og dermed stor rabat på afgifterne

12. juni 2021 af Steen Bachmann

Hvad sker der?

Lexus introducerer deres første plugin-hybrid, der også bliver den mest interessante model i deres nye program. 

Den vil stå forrest i butikken i Søborg ved København, der snart åbner for publikum, og er specielt interessant, fordi det er den første hybridbil fra Lexus med et CO2-udslip under 50 g/km. Det betyder et stort fradrag i den danske registreringsafgift.

Hvad er det for en bil?

Anden generation af Lexus NX er helt ny. Den deler platform og visse komponenter i drivlinen med Toyota RAV4 plugin-hybrid, men udvikling af karrosseri, undervogn, kabine og instrumenter er foretaget internt hos det Toyota-ejede Lexus.

Størrelsesmæssigt taler vi biler som Toyota RAV4 og Ford Kuga, mens konkurrenterne hedder Audi Q5, Volvo XC60 og BMW X3.

2022 Lexus NX 450h+ aut.
2022 Lexus NX 450h+ aut.© S. Bachmann

Plugin hybriden har altid firehjulstræk. Drivlinen består af en 4-cylindret, 2,5-liters benzinmotor uden trykladning og to elmotorer – en ved forhjulene og en ved baghjulene. 

Alle motorer har en samlet ydelse på 306 hk, hvilket sender den nye NX 450h+ fra 0 til 100 km/t på omkring 6,0 sekunder.

Lexus kører op til 63 km på el

Den gennemsnitlige CO2-udledning ved blandet kørsel er under 40 gram efter WLTP-testmetoden. 

Lithium-ion-batteriet på 18,1 kWh er placeret under gulvet i bagagerummet og rækker til 63 km på el efter WLTP-normen. Tallene er alle minimumstal og først endelige, når typegodkendelse foreligger, hvilket sker inden introduktionen.

2022 Lexus NX 450h+ aut.
2022 Lexus NX 450h+ aut.© S. Bachmann

Hvad sker der med designet?

Den nye model fortsætter stilen fra første generation, men skal have en mere robust og muskuløs karakter. Det store spindelgitter i fronten skal sammen med den lange motorhjelm, det korte udhæng og de udvidede hjulkasser med op til 20” alufælge understrege et kraftfuldt udtryk.

Bagtil smyger de L-formede baglygter sig fra det yderste af siden på bilen og ind mod midten og skaber derigennem en genkendelig lyssignatur i kombination med et bredt lygtebånd, der løber fra side til side henover midten. Det traditionelle Lexus-emblem er for første gang på en Lexus-model erstattet af navnet LEXUS præget på bagklappen, hvilket skal skabe et mere enkelt og moderne look.

Nye hjulophæng i Lexus NX

Den nye NX bliver bygget på den nye såkaldte GA-K-platform, hvilket har givet den et 20 mm lavere tyngdepunkt, en øget sporvidde både for og bag samt en mere balanceret vægtfordeling mellem for- og bagakslen. Sammen med et nyt MacPherson-ophæng fortil og double wishbone-ophæng bagtil skal det give bedre køreegenskaber.

Den nye NX er blevet 20 mm længere og 20 mm bredere sammenlignet med første generation, mens akselafstanden er øget 30 mm.

2022 Lexus NX 450h+ aut.
2022 Lexus NX 450h+ aut.© S. Bachmann
2022 Lexus NX 450h+ aut.
2022 Lexus NX 450h+ aut.© PR
2022 Lexus NX 450h+ aut.
2022 Lexus NX 450h+ aut.© PR

Hvad koster den?

Priserne er endnu ikke klar, men modellen bliver introduceret i Danmark til efteråret i forbindelse med den officielle lancering af Lexus-brandet. Det er muligt at lave en uforpligtende forhåndsreservation på lexus.dk.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...