Ny Lexus plugin-hybrid er lækker, får stor rabat - og du kan rent faktisk få den leveret

Med anden generation af mellemklasse-SUV’en Lexus NX er det japanske luksusmærke tilbage i Danmark med et overraskende stærkt kort på hånden. Her lanceres NX med en 2,5 liters benzin plug-in hybrid drivline, som yder hele 309 hk og en elektrisk rækkevidde på 76 km. Prisen starter fra 558.500 kr. for en veludstyret basismodel.

9. oktober 2021 af Thomas Saks

NX er første plugin-hybrid fra Lexus

Den nye NX er den første Lexus nogensinde med plug-in hybrid-teknologi. Basiskomponenterne hentes fra Toyota RAV4 PHEV, som er kommet i hænderne på japanske Takumi-mestre, der må terpe 60.000 timer på skolebænken før de får lov til at levere den høje Lexus-kvalitet lige fra håndsyede sting til snorlige samlinger og lækre lyde.

Ved den internationale introduktion af den nye Lexus NX på Mallorca tager vi for første gang en lidt længere tur i den nye premium SUV. Her er vi bag rattet i plug-in hybrid-versionen og kører på snoede bjergveje, i smalle bygader og på lange lige motorvejsstræk.

Batteriet er placeret i bunden af bilen. Det sikrer et lavt tyngdepunkt, en god køredynamik og et rummeligt bagagerum på 545 liter. En fuld opladning af batteriet tager 4-5 timer med 16A på 1 fase. Den har klasseledende brændstoføkonomi op til 111,1 km/l (WLTP) på papiret. 

Lexus NX er anden generationen af modellen, som har været på markedet siden 2015.

© Thomas Saks

Lexus NX er lækker - især indendørs

Designmæssigt er Lexus NX helt sin egen. Ved første øjekast kan den virke en smule svulstigt, men den vinder ved nærmere bekendtskab og fremstår helstøbt og muskuløs. Designet underbygger de værdier, som Lexus gerne vil signalere. Frontgrillen har et skarpt og sportsligt udseende og på den elegante bagende giver et nyt baglygtedesign med et gennemgående LED-lygtebånd en tydelig signatur i mørke.

I kabinen er kvalitetsindtrykket højt og pladsen generøs. Materialerne er lækre og samlekvaliteten skarp som en japansk sushikniv.

I modsætning til flere andre mærker, skruer Lexus behersket op for de digitale tiltag i kabinen. Det sker med et afdæmpet digitalt cockpit og en overskuelig trykfølsom skærm på hele 14”. En mindre skærm på 9,8” findes også i programmet. Designerne har valgt at fastholde relativt mange knapper på instrumentbordet, fordi analysen peger på en mere intuitiv brugeroplevelse.

NX har de nyeste sikkerhedssystemer fra Lexus, og er spækket med kameraer og sensorer. Udover at øge sikkerheden kan systemet også bruges til at parkere NX fuldautomatisk med fjernstyring. En feature som introduceres i 2022 med en over-the-air opdatering.

Den store 14” trykskærm er standard fra udstyrsniveauet ”Executive”.

© Lexus

Lexus kan levere NX

NX kommer i fem udstyrsvarianter, hvor basismodellen ”Business Plus” er veludstyret. Her får du bl.a. 18” alufælge, el-justerbare forsæder, akustikruder, bakkamera, el-bagklap, læderindtræk, adaptiv fartpilot og trådløs mobillader. Prisen starter fra rimelige 558.500 kr. Prisen er lav, fordi NX kommer under den magiske CO2-grænse på 50g/km, der betyder, at den får en stor afgiftsrabat.

I ”Executive” fås den store touchskærm på 14” samt varme i bagsædet, Lexus navigation, 360 grader kamera, ventilerede forsæder og Smooth læderindtræk. Den koster ca. 40.000 kr. mere, og virker som et oplagt valg.

I toppen af modelprogrammet er ”F SPORT” (685.500 kr.), ”F SPORT S” (702.500 kr.) og ”Luxury”, hvor F SPORT modellerne adskiller sig med en mere sportslig styling og adaptiv undervogn. Luxury har hele pakken – bl.a. også digitalt bakspejl – og står til 680.500 kr.

Ved den internationale pressepræsentation løfter Lexus sløret for en udvidet 10-års garanti, som er på tegnebrættet. Detaljerne er endnu ikke helt på plads.

Den nye Lexus NX kan opleves, prøvekøres og købes hos landets eneste Lexus-forhandler i Søborg d. 20.-22. oktober, såfremt du booker en tid. Chipmangel sætter, ifølge Lexus, ikke umiddelbart en stopper for lanceringsplanerne, og de første kunder kan forvente at få bilen leveret i starten af januar 2022. 

Lexus NX til det danske marked produceres i Japan.

En fuld opladning af batteriet tager 4-5 timer med 16A på 1 fase.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...