Er du klar til at se de fedeste detaljer, på den vildeste Lexus nogensinde?

Lexus er på vej tilbage på det danske marked, og vi starter videokameraet, når vi gennemgår LC500, som forhåbentlig snart er klar til at indtage det danske marked.

23. august 2020 af Frederik T. Frey (video Anders Richter)

Velkommen tilbage Lexus

Det japanske luksusbilmærke, Lexus, er på vej tilbage på det danske marked efter et exit tilbage i 2013. Lexus er en del af Toyota-koncernen, og der er flere spændende modeller på vej, som du kan læse mere om her. 

Indtil videre må kommende danske Lexus-kunder dog kigge langt efter topmodellen, LC500, der er en 2-dørs coupé eller cabriolet med baghjulstræk og V8-benzinmotor uden ladetryk. En bil med næsten samme navn, Lexus LC500h, er til gengæld på vej mod vores kyster – men her er motoren en V6-enhed men hybridteknologi. Dén variant har vi tidligere kørt – læs hvad Mikkel Thomsager synes om den her.

Lexus LC500 V8 automatgear sportsvogn baghjulstræk coupé sølv RingKnutstorp front forende forfra

Lexus LC500 balancerer på grænsen mellem sportsvogn og cruiser – den er ikke uden talenter på en racerbane.

© Foto: Mathias Brandt

Lexus LC 500 ligner ingen anden

Noget af det mest bjergtagende ved Lexus LC er det ydre design. Den baghjulstrukne japanske coupé måler 4,8 meter i længden, og karrosseriets udfordrende linjer får LC500 til at ligne en rullende udgave af Guggenheim-museet i spanske Bilbao.

Personligt er jeg stor fan af designet, der er unikt, aggressivt og samtidigt elegant i mine nordeuropæiske øjne.

Lexus LC500 V8 automatgear sportsvogn baghjulstræk coupé sølv RingKnutstorp motor

V8-motoren er på fem liter, og den yder 477 hk og 540 Nm uden hjælp fra turbo, kompressor eller hybridteknologi.

© Foto: Thomas Dahl & Morten Andersen

V8'eren er stjerne i Lexus LC500

Under den lange motorhjelm ligger meget af magien ved Lexus LC500. På langs er placeret en V8-motor på fem liter uden brug af turbo, kompressor eller hybridteknologi – en såkaldt sugemotor.

V8'eren yder 477 hk ved svimlende 7.100 o/min. og 540 Nm ved 4.800 o/min – med andre ord er hjertet i den japanske coupé vild med at snurre, og lyden den kvitterer med, er himmelsk. 

Gearkassen er automatisk, har ti trin, sender samtlige kræfter til baghjulene og kan betjenes via skiftepaler bag på læderrattet. 

Lexus LC500 V8 automatgear sportsvogn baghjulstræk coupé sølv RingKnutstorp kabine interiør lædersæder

Selv om Lexus LC500 er en stor bil, er kabinen intim men heldigvis lækkert udført.

© Foto: Thor Laugesen

Lexus LC500 er en tung sag

De smukke linjer på den store karrosse og den bomstærke V8-sugemotor er alle med til at skubbe til Lexus'ens køreklare vægt. Dataarket afslører en sværvægter på 2.135 kg. Det ér meget – til sammenligning vejer BMW M8 Coupé, ligeledes med V8-motor, 1.960 kg.

Vægten mærkes ikke synderligt under acceleration, hvor LC500 løber fra stilstand til 100 km/t på 4,6 sekunder. Bremserne er også yderst effektive, og LC500 stopper på få meter, selv om bremsepedalen føles en smule svampet. Under hårde nedbremsninger mærkes vægten som et lod, der presser på førerens nakke.

Lexus LC500 V8 automatgear sportsvogn baghjulstræk coupé sølv RingKnutstorp profil køre

Lexus LC500 er endnu ikke bekræftet til det danske marked – det er til gengæld LC500h med V6-motor og hybridteknologi.

© Foto: Marcus Engström

LC500 har talenter på racerbanen

Under den første prøvetur i den elegante sportsvogn/cruiser fik jeg mulighed for at presse gummi i asfalten fra Bridgestone Potenza-dækkene i dimensionerne 245/40R21 – 275/35R21 på lukket racerbane.

Bl.a. fordi vægten er til den tunge side, er Lexus LC500 ikke en verdensmester til hurtige retningsskift eller præcisionskørsel på skridgrænsen. På baneasfalten overrasker den mig alligevel med et velvægtet styretøj, en gearkasse med hurtige og sprøde skift samt en bagende, der gerne vil sættes i spil gennem de vekslende sving. 

Lexus LC500 V8 automatgear sportsvogn baghjulstræk coupé sølv RingKnutstorp lædersæder interiør kabine

Sæderne er både komfortable og velstøttende. Lexus er et populært mærke i USA... så skålesæder springer den store coupé over.

© Foto: Thor Laugesen

Aktiv mekanik i Lexus LC500

Testbilen jeg er bag rattet af, er i Sport +-udstyrsniveauet. Det giver bl.a. medstyrende bagaksel, et Torsen-spærredifferentiale samt aktiv hækvinge og flere kulfiberdetaljer som bl.a. taget. Jeg tilskriver mange af disse aktive mekanikker for at bidrage til, at den tonstunge baghjulstrækker opfører sig overraskende agilt og ikke falder fladt på maven, når den slippes løs på racer-asfalt.

Lexus LC500 V8 automatgear sportsvogn baghjulstræk coupé sølv RingKnutstorp bagfra bagende

Lexus LC 500 på vej ud på langsiden af svenske Ring Knutstorp.

© Foto: Marcus Engström

Lexus kommer tilbage til Danmark

Gen-lanceringen af Lexus i Danmark har endnu ikke en fast dato på de enkelte modeller. Meldingen fra importøren er, at der arbejdes på sagen. Her på redaktionen håber vi på at se de første modeller i 2020... og vi krydser fingre for, at LC500 med tiden bliver en del af det danske modelprogram.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...