Lexus LC500h

Lexus kommer tilbage til Danmark – og vi håber de tager LC500h med!

Lexus er på vej tilbage i Danmark, og vi krydser fingre for, de kommer til at introducere den episke LC500h, som chefredaktøren allerede har prøvekørt under solen i San Francisco.

8. juni 2020 af Mikkel Thomsager

Highway 1 i Lexus LC500h

Jeg holder mig i indersporet på vej nordpå. Vi er på “High­way 1” i Californien. Der er udsigt til en længere tur, og jeg har sat mig til rette i det dybe skålsæde med armen i karmen og en dåse Mountain Dew i den kølende kopholder, men jeg bliver konstant forstyrret. Ikke af politiet eller kørende gadesælgere men i stedet af mine amerikanske medtrafikanter, der giver mig tomlen op, når de overhaler mig.

Jeg er også svær at overse kørende i mit noget aparte transportmiddel. Lexus LC500h ligner noget, der er designet til at bo på en anden planet (eller måske til noget man bruger for at komme til en anden planet...). I den henseende virker den nærmeste konkurrent, BMW’s nye og nok så elegante 8-serie (s. 88), mere stilfærdig, og selv den ikoniske Porsche 911, som Lexus helt ublu anser som en primær konkurrent, blegner visuelt i selskab med den vilde coupé. Køreoplevelsen er mindre vild men mere om det senere.

Lexus LC500h
“Spindel”-grillen med viklerne, der peger mod midten, er unik for Lexus. I LC500h går den ekstra dybt ned.

Lexus er udbredt i USA

Har du været i USA for nylig, vil du have lagt mærke til, at Toyota’s luksusmærke, Lexus, er et udbredt mærke over there. Og det er ikke så underligt, for mærket blev skabt og bygget i og til USA med introduktionen af LS400 tilbage i 1989. Første model blev skabt som en direkte konkurrent til Mercedes S-klasse, og den blev en kæmpe succes i USA og til dels også i Europa, hvilket blev grundlaget for et helt program af biler, der i dag rummer fem modelserier. Alle er luksusmodeller, der præsenterer den seneste teknik, Toyota kan præstere, herunder hybridteknologi, som dominerer programmet.

Lexus nyder fortsat succes i USA, omend salget har været faldende i et stigende marked de seneste fem år. Det kneb i Europa, men salget har her været stigende de seneste fem år. Dog ikke i Danmark hvor Toyota slukkede for salget af Lexus i juli 2013.

Lexus LC500h
Kabinen har sit eget futuristiske design, som henter inspiration fra den tidligere superbil, LFA. Det matcher karrosseriets dramatik.

Lexus forsvandt fra DK, men nu kommer de tilbage

Beslutningen blev truffet efter, Lexus havde meddelt, at fremtidens modeller ville få hybridteknologi, og da den løsning ikke fik særligt begunstigede afgiftsvilkår i Danmark, kæmpede Lexus med et modelprogram, der var dyrere end de sammenlignelige tyske prestigemærker med en teknik, som danskerne ikke efterspurgte. Det gik ikke i længden.

Efter første indtryk i Californien er det svært andet end at skynde på beslutningen om at returnere til Danmark, hvilket så også bliver til virkelighed nu, hvor Lexus faktisk returnere til det danske marked. Spørgsmålet er så, om den dramatiske LC500h bliver en del af porteføljen, som bl.a. kommer til at bestå af RX-modellen, som Bil Magasinet netop har testet. Den vil uden tvivl vække opsigt på danske veje, og den avancerede kabine får enhver tysk prestigekonkurrent til at ligne et bederum i sammenligning.

Lexus LC500h
Instrumenthuset er digitalt, og den store omdrejningstæller kan mekanisk flytte sig sidelæns, når man skifter køreprogram.

Lexus LC500 findes i flere varianter

LC500 blev introduceret i USA i foråret 2017 i to varianter: LC500 med V8-motor uden hybridteknik og LC500h med V6-motor og hybridteknik. På flere markeder kostede de stort set det samme. I Europa ligger nyprisen lige omkring 750.000 kr. plus afgifter. Valget mellem disse to burde derfor være let. På Bil Magasinet ville vi til enhver tid vælge V8 med automatgear frem for en hybrid med milliongear. Men så enkelt er det ikke med LC500h. Hybridteknologien er blevet forfinet, og det er gearkassen også.

På papiret har V8-motoren på 478 hk godt 100 hk mere end LC500h med V6-hybridmotor, der har en systemydelse på 354 hk. I praksis går V8-varianten fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder og 8,1 km/l, mens hybrid-varianten går fra 0-100 km/t på 5,0 sek. og 12,8 km/l. Isoleret set stiller V6-motoren med 299 hk, mens elmotoren bidrager med 177 hk. Trods designet er LC500h ikke en dramatisk bil at køre, hvilket antyder, at hybridvarianten kan være det rigtige valg.

Lexus LC500h

LC500h har milliongear

LC500h bygger på en helt ny grundlæggende teknik, som siden er brugt i andre Lexus-modeller, og også drivlinen virker genfødt. Som med alle andre Toyota hybridmodeller benytter LC500h en trinløs gearkasse (milliongear), men til denne Lexus er der arbejdet ihærdigt med at give gearet en funktion, så chaufføren får oplevelsen af at styre begivenhedernes gang. Derfor finder du også skiftepaler på rattet, sådan som man forventer i en sportsvogn af denne kaliber.

Gearet er stadig trinløst, men der er indlagt falske skift, som er samlet i grupper, og det giver en mere direkte oplevelse af skiftene, hvis man vælger det sportslige køreprogram. Det bliver aldrig så voldsomt som i de vildeste Mercedes-AMG eller BMW M-varianter, men det er direkte nok til, at man får en sporty oplevelse. Vigtigst af alt har Lexus stort set elimineret oplevelsen af elastikgear, som ellers er kendetegnende for biler med trinløst gear – også kaldet CVT-gear.

Lexus LC500h
LC500h er en 2+2 i gammeldags forstand. Det vil sige, at der er et bagsæde, men det er kun til børn.

Lexus'en er perfekt til cruising

Vildt bliver det dog aldrig. Gearkassens automatiske funktion underbygger bilens grundlæggende karakter, som er mere luksus GT-bil end egentlig sportsvogn. Der er masser af power, men LC500h føles mere godmodig, end den ser ud. Den er perfekt til en tur på Highway 1.

Ingen kan tage attituden fra det dramatiske karrosseri-design. Det åbner med den store “spindel”-grill i fronten, strammer til omkring dørene, hvor LC500h bliver smallere, og åbner igen over baghjulene, hvor store bagskærme får hjulene til at se næsten frithængende ud. C-stolpen er “blændet af” med sort, så den falder i ét med rudeføringen, hvilket giver taget et kasket-look. Fra siden er det dramatisk og elegant med tydelig henvisning til kulfibersuperbilen Lexus LFA, som ikke produceres længere. Men det gør LC500h heldigvis, og den fortjener at komme til kongeriget Danmark. 

Lexus LC500h

Læs mere i Bil Magasinet

Husk at du kan læse mere om alle nye køretøjer i Bil Magasinet, hvor vi kører bilerne og giver dig en rapport. Husk derfor at starte dit abonnement i dag ved at klikke her!

Lexus LC500h

  • Pris Ca. 1.900.000 kr.  
  • Motor V6 3.456 cm3, 24V + el  
  • Ydelse 299 hk ved 6.600 o/min
  • Moment 348 Nm ved 4.900 o/min.  
  • Topfart 250 km/t
  • 0-100 km/t 5,0 sek.  
  • EU-miks (WLTP) 12,8 km/l

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...