Ny Lexus lidt større end Toyota Yaris
LBX hedder en helt ny lille Lexus-model, som skal gøre det luksuriøst at køre minibil.
LBX måler 419/183/155 cm (L/B/H) med en akselafstand på 258 cm og et bagagerum på 332 liter. Det gør LBX en anelse større end en Toyota Yaris Cross, men givetvis en del dyrere.
Den kan fås med anhængertræk, og den må trække 750 kg.
LBX bliver den anden lille bil bygget på nyudviklet grundlæggende teknik, Toyota's såkaldte GA-B platform, som lancerer en række nye produktionsprincipper, der også skulle gøre LBX mere engagerende at køre.
Den første bil på denne teknik var Toyota Yaris Cross, som LBX altså deler grundlæggende teknik med.

LBX er en benzin-hybrid
Motoren er benzin-hybrid, som ikke kan lades op med ledning. Det er en videreudviklingen af den 1,5-liter motor, der kendes fra Toyota Yaris og Yaris Cross.
LBX er den første Lexus, der får et navn, der består af tre bogstaver, siden supersportsvognen LFA. LBX står for "Lexus Breakthrough Crossover" eller på dansk ”Lexus gennembruds crossover”. Det er den hidtil mindste Lexus, og den er udviklet til og forbeholdt det europæiske marked.
Ifølge Lexus lancerer den en hidtil ukendt luksus-oplevelse i minibilklassen. Køreoplevelsen skal således bygge videre på umærkelige, intuitive oplevelse af at køre bil, som kendes fra de større Lexus-modeller.

Den mest stille minibil
Støjundertrykkelsen skulle således være en langt større bil værdi, og karrosseriet er opbygget med flere typer højstyrkestål, motorhjelm i aluminium og hjulkasser i glasfiber for at holde vægten nede.
Instrumenterne udgøres af et nyt 12,3” display og en 9,8” stor trykfølsom centerskærm, der tager sig af infotainment og sekundær betjening.
LBX kommer i fire forskellige "atmosfære-udgaver". I stedet for at blive defineret af niveauet af udstyr eller komfortfunktioner fokuserer hver udgave på at udtrykke forskellige dynamiske eller sportslige temaer gennem styling, farver, teksturer og finish, siger Lexus.

Kendt Toyota hybrid-motor
Motoren er den kendte 3-cylindrede 1.5-liters hybridmotor, men i en nyudviklet udgave, som Lexus kalder femte generations-hybrid af den traditionelle type, der ikke kan lade op med ledning.
Med den følger et nyt såkaldt “bi-polært nikkel-metalhydrid batteri”. Det fik premiere i den større Lexus RX. Det bidrager til den ekstra effekt og gør samtidig, at bilen kan køre i længere tid på el, end systemet hidtil har kunnet. Systemydelsen er på 136 hk og 185 Nm.
Som Yaris Cross kommer LBX også i en firehjulstrukket udgave, hvilket er opnået ved at placere en el-motor på bagakslen.
Lexus LBX kommer til Danmark i foråret 2024.