Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport har længe været populære. De fede luksus SUV’ere byder på masser af rummelighed i sprøde indpakninger. Englænderne pynter på asfalten og fylder godt i landskabet, men hvad med alt det der forurening?
I en tid, hvor klimabevidsthed fylder mere og mere, kan en oliebrænder i SUV-størrelse få folk til at se rødt. Det gør Range Rover nu noget ved. Her kommer Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport i plug-in hybrid-udgaver, der mindsker forureningen især ved bykørsel.
Vil du læse flere interessante test af de nyeste biler, så aktivér dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Oplader fra 0-80 pct. på 30 minutter
Discovery Sport klarer fra 55-62 km på el, mens Range Rover Evoque når fra 60-66 km på el. Så du kan godt klare de små ture rundt i byen på én opladning. Men skal du længere væk er der brug for noget fossil-juice.
PHEV-systemet fungerer både på ren eldrift, drift med forbrændingsmotor eller en kombination af begge, og det anvender GPS og navigationsdata til at optimere effektiviteten under alle køreture.
Opladning fra 0-80 pct. tager 30 minutter ved offentlig opladning med 32 kW jævnstrøm eller 1 time og 24 minutter ved anvendelse af en vægmonteret boks med 7 kW vekselstrøm.

Kører 135 km/t på ren el
Hvad ligger der så under kølerhjelmen? Løfter du låget finder du en 3-cylindrede, 1,5-liters Ingenium-benzinmotor med 200 hk og en 8-trins automatisk gearkasse. Ja ja, men hvad med den elektriske del, spørger du måske. På bagakslen sidder der en elmotor med 109 hk, som drives af et litium-ion-batteri på 15 kWh, der ligger under bagsæderne.
For Range Rover Evoque betyder det en acceleration fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder, og 6,6 sekunder for Discovery Sport. Begge udgaver kan nå en maksimal hastighed på op til 135 km/t på ren eldrift. Og Englænderne er ikke gået på kompromis med firehjulstrækket.
Land Rover forventer, at de to nye plug-in hybrid-udgaver lander hos de danske forhandlere i anden halvdel af 2020. De danske priser er endnu ikke oplyst.
