Test: Ny Range Rover Evoque har et kæmpe ego

Den nye Range Rover Evoque har et bombastisk design, men lad dig ikke snyde af det. Bag faceden gemmer sig en kompakt men rigtig fin SUV

16. oktober 2019 af Anders Richter

Siden 2011 har Range Rover haft en kompakt SUV i modelprogrammet ved navn Evoque. Du ved, den hvor Victoria Beckham blev hyret ind som konsulent, så bilen fik den helt rigtige stil, der gør, at du kan glide moderigtigt ind i bybilledet. Nu er en helt ny Evoque ankommet, og den har fået den helt store tur med nyt design, platform og teknik.

Fra afstand ser den enormt stor ud, hvilket mest af alt skyldes den bastante front, som er tung men også yderst vellykket. Kommer du tættere på, snyder de 21” fælge dig også til at tro, at dette er en enormt stor firehjulstrækker. I virkeligheden måler den blot 437 cm i længden.

En britisk ro i kabinen

Sæt dig ind bag rattet, smæk den tunge dør, og mærk hvordan den britiske ro sænker sig over kabinen. Den afslappede stemning bliver dog afbrudt i det sekund, du starter dieselmotoren op. Maskineriet er ikke så fløjsblødt, som man kunne tro. Til gengæld har den kræfter nok til det daglige brug.

Range Rover Evoque med 180 diesel-heste

Testbilen er en 180-hestes diesel, men den fås også med samme motor og 240 hk. De 180 hk er allerede tilstede ved 2.400 o/min, så det giver absolut ingen mening at udforske den øvre del af omdrejningsfeltet. I stedet giver det mere mening at pludre afsted, mens den 9-trins automatgearkasse gør sit for at holde omdrejningerne helt i bund.

Kabinen er et af de helt store lyspunkter. Evoque har modtaget det fine interiør fra den større Velar, og det er noget, der fungerer. Det hele føles ekstremt eksklusivt, og de to skærme i midterkonsollen virker lækre, og det samme kan siges om grafikken i menuerne. Det er sådan, det skal gøres.

Stadig habil i terrænet

Du sidder højt, og bilen føles tung, som en stor SUV typisk også er. Det har sin grund. Evoque vejer i denne variant over 1.800 kg. Det er en ret høj vægt, når bilens størrelse tages i betragtning. 

En af grundene til, at Evoque er til den kvabsede side, finder vi i undervognen. Selv om dette er den mindste Range Rover, kan du stadig tage den med i mudderpølen. Her er firehjulstræk, og du kan køre gennem floder, der er op til 60 cm dybe. Find lige en anden kompakt designer-SUV, der kan det?

Efter et par dage bag rattet må jeg indrømme, at jeg er faldet for den charmerende brite, som oser af selvtillid. Men forelskelsen fik en ende, da jeg fandt prislisten i handskerummet. 858.880 kr. koster testbilen, som er en særlig First Edition med mere udstyr og lir. 

Skraber vi alt det overflødige væk, starter Evoque med 180-hestes dieselmotor ved 551.880 kr. Til sammenligning kan du få den nye Audi Q3 med en 150-hestes diesel til 424.132 kr. Tyskeren har også en god portion stil. Set i det lys er valget måske ikke helt så åbenlyst. •

Range ROVER EVOQUE D180 First edition aut.

Pris 856.880 kr.  

Motor R4, 1.998 cm3, 16V, turbodiesel

Ydelse 180 hk ved 2.400 o/min, 430 Nm ved 1.750 o/min

Topfart 205 km/t  

0-100 km/t 9,3 sek.

EU-miks (WLTP) 14,9 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...