© Land Rover

Ny Range Rover: Udseendet kender vi, ALT andet er nyt

Ja, den ER helt ny - også selv om det ved første øjekast kan være svært at se

27. oktober 2021 af Frederik Hauschildt

Range Rover med danskervenlig drivline

Når den nye Range Rover rammer nethinderne, så er det ikke overraskelse, der fylder tankerne, for designet holder stadigvæk sin kantede (og medgiveligt klassiske!) form. Men selv om Range Rover er nem at kende, så er alt under huden forandret.

Den nye Range Rover er for det første danskervenlig: Med en plug-in drivline, der prutter færre end 30g CO2 ud pr. km, kommer Range Rover'en under den magiske grænse, der giver den en stor afgiftsrabat i Danmark.

Kraften udgør med op til 510 hk et rigeligt overskud, og rækkevidden på el er op til 100 km. Den opladelige drivline er baseret på den nyeste generation af MLA-Flex platformen, der også bringer mere end bare hybriddrift.

Range Rover bagende bagfra i en vin mark

Bagfra er det mere tydeligt, at Range Rover faktisk udkommer i en helt ny generation.

© Land Rover

Range Rover kører på ren el - næsten

Indenfor de kommende tre år vil Land Rover også bygge en elektrisk version af Range Rover. Præcis hvad, den nye elbil kan, vides endnu ikke, men én ting er sikkert: Den elektriske Range Rover vil være allerførste gang, Range Rover har forsøgt sig med ren eldrift - nogensinde.

Bliver du derimod deprimeret af snakken om opladerstik og elektricitet, så kan du stadigvæk glæde dig. Den køleskabsformede luksus-SUV kommer også i en mild-hybrid-variant, som formentlig stadigvæk gør brug af en stor del benzin- eller dieseldrift. Derudover så kan den fremtidige SV-variant leveres med en 4.4-liters V8 fra BMW.

Den nye platform tilføjer muligheden for en tredje sæderække i den såkaldte Long-wheelbase-variant, så den blide gigant kan huse op til syv personer. I visse varianter fås Range Rover også med opdelt bagsæde, der skruer op for luksus, men begrænser SUV'ens maksimale befolkning til fire.

Hvidt interiør i den nye range rover
© Land Rover

Range Rover i overdådig luksus

For at sikre støjfri kørsel, er Range Rover også udstyret med et aktivt lyddæmpningssystem: Sensorer måler på lyd fra både undervogn og motorer, og sender derefter signal til et lydsystem. Herefter går 35 forskellige små højtalere, placeret i alt fra nakkestøtte til bagagerum, i gang med at udligne lyden.

Er det ikke nok, så leveres bilen også i en SV-variant. Her opdateres anden sæderække med elektrisk-justérbar sæder, en champagnekøler og et miks af tre skærme, alle over 10" i størrelse. Materialerne kan også opgraderes, og blandt et virvar af håndlavede finishes i træ og læder, findes også et sæt knapper (gearvælger, infotainment, aircondition, etc.) udført i keramik.

Ny Range Rover SV interiør med keramiske knapper
Range Rover SV

kan udstyres med keramiske knapper i interiøret.

© Land Rover

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...