range rover terræn plugin-hybrid benzin v8 vejle

Luftaffjedring og terrænkøreprogrammer, der gør det muligt at køre over dybe huller og træstubbe, er standard i femte generation af Range Rover.

© We Shoot Cars

Første test: Range Rover er skøn med kæmpe V8-motor

Den helt nye Range Rover er klar i Danmark som plugin-hybrid med stor afgiftsrabat - den fås også med benzin- og dieselmotorer. Vi tager den i terræn og på asfalt

28. januar 2022 af Frederik Hauschildt

Hvad sker der?

Land Rover præsenterer femte generation af Range Rover for den skandinaviske presse på Tirsbæk Gods ved Vejle.

De seneste fem år er der solgt 50 nye Range Rovers i Danmark, men siden den nye model første gang blev præsenteret i oktober 2021, er der allerede solgt 50 eksemplarer af den nye, før en eneste køber har kørt en meter i den. Ah-hva?! 

Den er god nok – den danske importør har solgt halvtreds biler, og der løber stadig ordrer ind. 

Det må skyldes tre ting: At det er en attraktiv model, at der findes kunder med masser af penge til at købe ny bil, eller at den fås som plugin-hybrid med rabat på afgifterne, så det er muligt at lokke købere til, der ellers ikke ville have budget til en Range Rover.

range rover terræn plugin-hybrid benzin v8 vejle

Den nye Range Rover måler 205 cm i bredden uden sidespejle, hvilket diskvalificerer dig fra de øverste vogndæk på Molslinjen. Hvis du alligevel havner der, må du blive siddende i en af de mest eksklusive kabiner, vi længe har set.

© We Shoot Cars

Hvilken bil?

Range Rover 2022 fås med almindelig eller lang akselafstand og med fire, fem eller syv sæder. 

Her er firehjulstræk og flere elektroniske spær, adaptiv luftaffjedring og køreprogrammer for hvad som helst – hvis Range Rover kom til Månen, ville den sikkert også have et køreprogram for dét. 

For lige at slå en streg i mudderet har den også firehjulsstyring, der tillader baghjulene at dreje op til 7,3 grader med eller mod forhjulene både på asfalt og i terræn. Det giver en vendediameter på 11,5 meter for testbilen med lang akselafstand, hvilket lyder af meget, men ikke er det for så enorm en bil.

range rover terræn plugin-hybrid benzin v8 vejle
© We Shoot Cars

Hvad kan den?

Hvis du ikke gider det besvær, det er selv at skulle åbne en dør, kan du få bilen til at gøre det for dig. Tryk på knappen ved dørhåndtaget, og en elmotor åbner eller lukker døren under forudsætning af, at der ikke er noget i klemme og der ikke kommer trafik bagfra. 

Her er elmotorer overalt. I hvert sæde er der alene fem, og her er også én til at køre armlænet i midten af bagsædet op og ned. 

Range Rover er to meter høj, så skal du have hjælp til at komme ind eller ud, kan du tilkøbe el-trinbrætter, der klapper ud, når en dør åbnes, eller du kan sænke bilen helt ned på maven med et tryk på en knap.

range rover terræn plugin-hybrid benzin v8 vejle

Kabinen fås med to 13"-skærme på ryggen af forsæderne. Range Rover fås med fire, fem eller syv sæder.

© We Shoot Cars

Hvilken motor?

Testbilen har noget så eksotisk som en benzindrevet V8’er. Jaguar Land Rover’s egen 5-liters V8’er med kompressor og et legendarisk skrig er sendt på pension og erstattet af BMW’s 4,4-liters biturbo­motor. 

Den har jeg tidligere haft fornøjelsen af at køre til Le Mans med i en BMW M850i, og her i den nye Range Rover får jeg et hjerteligt gensyn, der nemt kunne være endt med en tur i spjældet og farvel og tak til både hus og kørekort. 

Når man kører på en motorvejstilkørsel i Range Rover SV, skal man ikke træde højre pedal i bund, for det tager ikke mange meter at nå giftige hastigheder. Sådan er det i elbiler, men det plejer at være noget andet i benzindrevne biler på over 2,6 ton. Nu er du advaret.

plugin-hybrid

Plugin-hybriden har benzin- og elmotor for, og batteri i bunden.

© Land Rover

Plugin-hybrid fra 1.729.900 kr.

Når vi tidligere har snakket om 'klækkelig rabat' på de plugin-hybrider, der udleder under 50 g/km, så har det også været fordi, det har trukket visse biler ned i en helt ny prisklasse. I flæng kan nævnes Audi A8 L, hvis frapris nærmest blev revet ud af millionklassen.

Range Rover prutter altså bare 21 g/km ud i den mest klimavenlige variant, P440e. Det har nedsat prisen gevaldigt: Den billigste fossildrevne Range Rover er en D250, der fåsfra knap 2,3 mio. kr., men den nye plugin-hybrid starter fra 1,7 mio. kr.

Hybriddrivlinerne hedder henholdsvis P510e og P440e - og yder systemydelser på henholdsvis 510 og 440 hk. Ved kørsel på el får du en rækkevidde i blandet kørsel på over 100 km. 

Den opladelige drivline er baseret på den nyeste generation af MLA-Flex platformen, der på sigt også bringer mere end bare hybriddrift.

Range Rover 2022 priser

Range Rover SE | P440   - 1.729.900 kr.

Range Rover HSE | P440 - 1.844.900 kr.
Range Rover HSE | P510 - 1.959.900 kr.

Range Rover Autobiography | P440 - 2.047.900 kr.
Range Rover Autobiography | P510 - 2.189.900 kr.

Range Rover First Edition | P440 - 2.164.900 kr.
Range Rover First Edition | P510 - 2.249.900 kr.

Range Rover SV | P510 - 2.649.900 kr.

range rover terræn plugin-hybrid benzin v8 vejle

LED-baglygterne er sorte og skjulte, når de ikke er brug. Designet af bilen er forbløffende enkelt og genkendeligt.

© We Shoot Cars

Range Rover kører på el - næsten

Inden for de kommende tre år vil Land Rover også bygge en elektrisk version af Range Rover. Præcis hvad, den nye elbil kan, vides endnu ikke, men én ting er sikkert: Den elektriske Range Rover vil være allerførste gang, Range Rover har forsøgt sig med ren eldrift - nogensinde.

Den nye platform tilføjer muligheden for en tredje sæderække i den såkaldte Long-wheelbase-variant, så den blide gigant kan huse op til syv personer. I visse varianter fås Range Rover også med opdelt bagsæde, der skruer op for luksus, men begrænser SUV'ens maksimale befolkning til fire.

range rover terræn plugin-hybrid benzin v8 vejle
© We Shoot Cars

Aktiv støjdæmpning

For at sikre støjfri kørsel, er Range Rover også udstyret med et aktivt lyddæmpningssystem: Sensorer måler på lyd fra både undervogn og motorer, og sender derefter signal til et lydsystem. Herefter går 35 forskellige små højtalere, placeret i alt fra nakkestøtte til bagagerum i gang med at udligne lyden.

Læs om, hvordan det er at køre med systemet, og hvad der sker, når man træder sømmet i bund i Range Rover med den store V8-motor, i et kommende nummer af Bil Magasinet. Tjek vores tilbud til nye abonnenter!

Læs også: Range Rover eller økonomisk bybil? Find ud af hvad dit bilbudget rækker til her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...