range rover plugin-hybrid pris test

Luftaffjedring og terrænkøreprogrammer, der gør det muligt at køre over dybe huller og træstubbe, er standard i femte generation af Range Rover.

© Søren Juul

Test af Range Rover: Den legendariske SUV fås som plugin-hybrid

Den helt nye Range Rover er klar i Danmark som plugin-hybrid med stor afgiftsrabat - den fås også med benzin- og dieselmotorer. Vi tester den i terræn og på asfalt

8. marts 2023 af Søren Juul, Steen Bachmann

Levemandens life-hack

Søren Juul

Range Rover Sport er svaret, hvis du drømmer om verdens fedeste SUV, men godt vil spare en million uden at give afkald på herskabelige køreegenskaber og offroad-dyder.

Artiklens indhold:

Test af Range Rover hybrid

Der er mere fodboldspiller end godsejer over tredje generation Range Rover Sport, men højt placeret bag rattet føler man sig i samme sikre afstand fra pøblen, der kæmper hårdt mod regn og sidevind denne eftermiddag på Holbæk-motorvejen midt på Sjælland.

Min puls ligger omkring hvilestadiet, min ryg får varme og massage i en magelig læderstol med armlæn, og jeg kan bogstavelig talt se over tagryggen på de fleste biler, mens jeg cruiser afsted med to fingre på rattet og en lastbilschaufførs overblik.

Efter at have testet elbiler uden skyggen af karisma i forrige uge er det balsam for sjælen at høre seks cylindre nynne i motorrummet. Sammen med en elmotor og et kæmpe batteri på 38 kWh giver det test­bilen 510 stærke bryggerheste og en teoretisk evne til at køre 111 km på el.

I den virkelige verden skal du nok regne med 80 km, men det er også imponerende for en SUV, der vejer 2,8 ton har en 0-100-tid på 5,4 sek. 

range rover plugin-hybrid pris test

Range Rover er bedst på landet

Firehjulsstyring er standard på Autobiography og en genial indretning. Det får bagvognen til at rotere, som trak man håndbremsen.

Sammen med et arsenal af skarpe kameraer er det en smal sag at smyge kæmpen rundt i de smalle gader i København. Men det er på landet, at den er bedst.

Testbilens aktive kræningsstabilisatorer bekæmper effektivt krængning i sving, hvis du kører til på snoede landeveje i Dynamic-mode, men som i den fuldfede Range Rover er Sport’en mest rar at køre, når du tager den med ro, velvidende at du kan køre til på asfalt, vade gennem mudder og vandhuller eller trække en kæmpe anhænger.

Den elektrisk aktiverede trækkrog (19.600 kr.) må bugsere 3,5 ton, men du skal nok have opgraderet kørekortet for at udnytte det fulde potentiale.

Hvad stikker under? Under testen frøs infotainment-systemet et par gange. Det tager næsten 11 timer at lade batteriet op i en hjemmelader, så jeg tvivler, at folk gider at lade skidtet op. Og så kan du ikke få Sport med syv sæder som i den store Range Rover, men herlighedsværdien er næsten lige så stor.

Læs også: Alle de bedste plugin-hybrider på markedet!

range rover plugin-hybrid pris test

Hvad koster Range Rover hybrid?

Sport fås fra 1.279.900 kr. som 440 hk plugin-hybrid.

Testbilen med nærmest alt i udstyr og 510 hk koster fra 1.829.900 kr., hvilket virker som et fund, når den “rigtige” Range Rover koster fra 2,4 mio. kr.

range rover v8 pris test

Den nye Range Rover måler 205 cm i bredden uden sidespejle, hvilket diskvalificerer dig fra de øverste vogndæk på Molslinjen. Hvis du alligevel havner der, må du blive siddende i en af de mest eksklusive kabiner, vi længe har set.

© We Shoot Cars

Test af Range Rover V8 (2022)

Land Rover præsenterer femte generation af Range Rover for den skandinaviske presse på Tirsbæk Gods ved Vejle.

De seneste fem år er der solgt 50 nye Range Rovers i Danmark, men siden den nye model første gang blev præsenteret i oktober 2021, er der allerede solgt 50 eksemplarer af den nye, før en eneste køber har kørt en meter i den. Ah-hva?! 

Den er god nok – den danske importør har solgt halvtreds biler, og der løber stadig ordrer ind. 

Det må skyldes tre ting: At det er en attraktiv model, at der findes kunder med masser af penge til at købe ny bil, eller at den fås som plugin-hybrid med rabat på afgifterne, så det er muligt at lokke købere til, der ellers ikke ville have budget til en Range Rover.

Læs også: Biler med plads til HELE familien.

Hvilken bil?

Range Rover 2022 fås med almindelig eller lang akselafstand og med fire, fem eller syv sæder. 

Her er firehjulstræk og flere elektroniske spær, adaptiv luftaffjedring og køreprogrammer for hvad som helst – hvis Range Rover kom til Månen, ville den sikkert også have et køreprogram for dét. 

For lige at slå en streg i mudderet har den også firehjulsstyring, der tillader baghjulene at dreje op til 7,3 grader med eller mod forhjulene både på asfalt og i terræn. Det giver en vendediameter på 11,5 meter for testbilen med lang akselafstand, hvilket lyder af meget, men ikke er det for så enorm en bil.

range rover v8 pris test
© We Shoot Cars

Hvad kan den?

Hvis du ikke gider det besvær, det er selv at skulle åbne en dør, kan du få bilen til at gøre det for dig. Tryk på knappen ved dørhåndtaget, og en elmotor åbner eller lukker døren under forudsætning af, at der ikke er noget i klemme og der ikke kommer trafik bagfra. 

Her er elmotorer overalt. I hvert sæde er der alene fem, og her er også én til at køre armlænet i midten af bagsædet op og ned. 

Range Rover er to meter høj, så skal du have hjælp til at komme ind eller ud, kan du tilkøbe el-trinbrætter, der klapper ud, når en dør åbnes, eller du kan sænke bilen helt ned på maven med et tryk på en knap.

range rover v8 pris test

Kabinen fås med to 13"-skærme på ryggen af forsæderne. Range Rover fås med fire, fem eller syv sæder.

© We Shoot Cars

Hvilken motor?

Testbilen har noget så eksotisk som en benzindrevet V8’er. Jaguar Land Rover’s egen 5-liters V8’er med kompressor og et legendarisk skrig er sendt på pension og erstattet af BMW’s 4,4-liters biturbo­motor. 

Den har jeg tidligere haft fornøjelsen af at køre til Le Mans med i en BMW M850i, og her i den nye Range Rover får jeg et hjerteligt gensyn, der nemt kunne være endt med en tur i spjældet og farvel og tak til både hus og kørekort. 

Når man kører på en motorvejstilkørsel i Range Rover SV, skal man ikke træde højre pedal i bund, for det tager ikke mange meter at nå giftige hastigheder. Sådan er det i elbiler, men det plejer at være noget andet i benzindrevne biler på over 2,6 ton. Nu er du advaret.

range rover v8 pris test

LED-baglygterne er sorte og skjulte, når de ikke er brug. Designet af bilen er forbløffende enkelt og genkendeligt.

© We Shoot Cars

Aktiv støjdæmpning

For at sikre støjfri kørsel, er Range Rover også udstyret med et aktivt lyddæmpningssystem: Sensorer måler på lyd fra både undervogn og motorer, og sender derefter signal til et lydsystem. Herefter går 35 forskellige små højtalere, placeret i alt fra nakkestøtte til bagagerum i gang med at udligne lyden.

Læs om, hvordan det er at køre med systemet, og hvad der sker, når man træder sømmet i bund i Range Rover med den store V8-motor, i et kommende nummer af Bil Magasinet. Tjek vores tilbud til nye abonnenter!

Læs også: Range Rover eller økonomisk bybil? Find ud af hvad dit bilbudget rækker til her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...