Biltest af Land Rover Freelander Td4 Van
Biltest af Land Rover Freelander Td4 Van© bilmagasinet.dk

Land Rover Freelander Td4 Van

Bayerische Motoren Werke

22. februar 2001 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Ny raffineret BMW-dieselmotor løfter Freelander

DET ER VIST begrænset, hvad BMW fik med af gode minder fra deres eventyr - eller snarere mareridt - med Rover. Nævn Rover-navnet i München, og det vil være en god ide at have en krisepsykolog med. Men ikke alle led under affæren. Land Rover, som i øvrigt var den fornuftige del af Rover-forretningen, nåede at nyde godt af BMWs nye 2-liters 4-cylindrede commonrail-dieselmotor. Motoren, der også ligger i Rover 75, yder 112 hk, 15% mere end i forgængeren, men vigtigere er drejningsmomentet på 260 Nm - en forøgelse på 24%. Desuden ligger det maksimale drejningsmoment allerede ved 1.750 o/min., 250 o/min. lavere end på den gamle dieselmotor.

I første omgang er det dog motorens kultiverede og vibrationsfrie gang, der gør et positivt indtryk, og den bliver kun påtrængende ved høje omdrejninger, eller når den er kold. Motoren er overraskende omdrejningsvillig,livlig og trækker flot allerede fra 1.700 o/min., så man mærker ikke meget til turbotøven. Med det kraftige drejningsmoment har Freelander muskler til trække sig ud af de fleste ubehageligheder, som terrænet kan byde på, i modsætning til den 1,8-liters benzinmodel. Motoren er ikke bare sej, den giver også pæne præstationer på den asfalterede del af kongeriget. En af de store fordele ved dieselmotoren er selvfølgelig brændstofforbruget, hvor Freelander kører 13,2 km/l mod 9,8 km/l i benzinversion. I forbindelse med introduktionen af den nye diesel og V6-motoren har Freelander fået en ny 5-trins manuel gearkasse, der glimrer med præcise og letgående skift. Som ekstraudstyr kan Freelander udstyres med en 5-trins Steptronic-automatgearkasse, der også stammer BMW.

Den nye dieselmotors mere kultiverede karakter passer godt sammen med den flotte affjedringskomfort i Freelander, der på det punkt hører til de absolut bedste i klassen. Ujævnheder absorberes elegant, men det betyder også, at den byder på mere krængning i sving end den mere sportslige Toyota RAV4. Men det ødelægger ikke køreoplevelsen, for styretøjet er præcist og servokraften godt vægtet.

Det største minus ved Freelander er interiøret, der stadig lider under for megen billig plastic i underlige farver samt et nyt betræk, der passer bedre til klunkestilen i en Adria-campingvogn. Men førerpladsen er indrettet logisk med store og synlige knapper.

Freelander Td4 koster 225.000 kr. på gule plader eller 459.999 kr. på hvide, hvilket er i den lidt pebrede ende af prisskalaen. Men den er også en af bedste i klassen, og dieselmotoren har kun gjort den bedre.

Land Rover Freelander Td4 225.000 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.951 cm3, 16V. Ydelse: 112 hk ved 4.000 o/min, 260 Nm ved 1.750 o/min. 0-100 km/t: 15,2 sek. Topfart: 155 km/t. EU-mix: 13,2 km/l. Årlig ejerafgift: 6.360 kr.

Totaløkonomi:
-
Reservedelsindeks: -
Service ekskl. materialer:
Totaløkonomi:

Vi synes:
Ny dieselmotor gør Freelander Td4 til det bedste køb i modelprogrammet

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...