Land Rover Discovery Sport får tiltrængt facelift

Land Rover har solgt over 500.000 Dicovery Sport på verdensplan, og nu får den et velfortjent facelift, så den er klar med plug-in-hybrid inden længe.

23. maj 2019 af Mathias Brandt


Udefra kan man kende den nye Discovery Sport ved den nye kølergrill, de nye kofangere og LED lygterne. Men det er indenfor, at den største forandring er sket.

Som i den nye Range Rover Evoque, har Discovery Sport nu fået Touch Pro infotainment - systemet, så man betjener bilens funktioner via touch skærme. 

Land Rover lover, at den nye Discovery Sport er blevet opdateret med bedre materialer, nye sæder og muligheden for op til 24 forskellige sæde kombinationsmuligheder. Derudover er bilen blevet udstyret med en 20 procent større brændstoftank.

Får udvidet offroad-program

Sammen med firehjulstræk og automatgear fås Terrain Response 2 nu som standard på den nye Discovery Sport. 

Ud over at give føreren mulighed for at vælge mellem fire funktioner (Komfort, Sand, Græs-Grus-Sne, Mudder & Hjulspor), sætter autofunktionen også Discovery Sport i stand til at vælge den funktion, der passer bedst til forholdene, og automatisk at afpasse leveringen af momentet i forhold til terrænet. Det er samme system der også er at finde i den nye Range Rover Evoque.

Discovery Sport som hybrid

Discovery Sport er også klar til at blive elektrificeret. Den nye platform PTA betyder, at Discovery Sport lige fra lanceringen fås med en ”altid aktiveret” 48-volts mild hybrid-drivlinje i bilen. 

Systemet høster energi, der normalt mistes under deceleration, og lagrer energien i et batteri i undervognen, hvor den assisterer forbrændingsmotoren under acceleration. Under opbremsning og ved hastigheder under 17 km/t afbrydes motoren for at minimere udledningen. Denne milde hybrid-drivlinje suppleres af en Plug-In Hybrid inden udgangen af 2019.

Motorudvalg i faceliftet Discovery Sport

Motorudvalget omfatter tre benzin- og fire dieselvarianter. Den mindste dieselmotor har manuelt gear og forhjulstræk, og yder 150 hk. Den firehjulstrukne model med benzinmotor, automatgear og 250 hk i den anden ende af performance-skalaen tilbyder et drejningsmoment på 400 Nm og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 7,1 sekunder.

Alle modeller er som standard udstyret med et bakkamera i kombination med en lang række avancerede førerassistentsystemer. Herunder adaptiv fartpilot med styreassistent, som på grundlag af vejbanemarkeringerne sørger for, at bilen kører i midten af vognbanen, ligesom systemet opretholder en sikker afstand til det forankørende køretøj.

Land Rover Discovery Sport introduceres i Danmark efter sommerferien. Endnu er der ikke danske priser på bilen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...