Land Rover Defender 110 D240 First Edition
Land Rover Defender 110 D240 First Edition


© Mathias Brandt

Chok efter første test: Ny Land Rover Defender er ikke længere en traktor!

Endelig er den nye Land Rover Defender i Danmark, så vi tæsker den – selvfølgelig – en tur gennem offroadbanen på Tirsbæk Gods ved Vejle og finder ud af, hvad den kan?

18. juni 2020 af Steen Bachmann

Velkommen Land Rover Defender!

Defender var i produktion uafbrudt fra 1947 til 2016, men til sidst gik den ikke længere: På trods af moderne dieselmotorer og en mindre traktor-agtig fremfærd var firehjulstrækkeren alt for gammeldags og dyr at bygge. 

Det var en trist dag for britisk bilproduktion, da det sidste eksemplar forlod fabrikken i Solihull i England, og en afløser var ikke klar. Men den nye Defender er her nu! 

Den nye Land Rover Defender blev første gang vist på biludstillingen i Frankfurt i september 2019, hvor det nærmest var umuligt at tage et billede uden en masse bilfans - der var sort af gæster på Land Rovers stand. 

Defender årgang 2020 vil blive præsenteret og tilgængelig for prøvekørsler hos de danske Land Rover-forhandlere i løbet af sommeren.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition
Land Rover Defender 110 D240 First Edition

Sidehængslet bagdør i kraftige dimensioner og med udvendigt reservehjul er standard.

© Mathias Brandt

Er Defender stadig en traktor?

Nej! Den nye Defender er lige så solidt bygget og terrængående som forgængeren, men markedet efterspørger komfort, så derfor skal den være lige så behagelig at bruge på landevejen og i hverdagen som en hvilken som helst anden SUV i den store klasse. 

Forgængeren var en chassisramme bil, hvilket populært sagt betyder, at du sidder oven på en stålramme som på en karet fra 1700-tallet. Den nye model har selvbærende karrosseri som en personbil. 

Alt er kraftigere dimensioneret end i Land Rover's øvrige modeller, og prototyperne er testet under mere ekstreme forhold for at sikre, at bilen fungerer lige så godt i -50 grader i Sibiren som i +50 grader i Namibia.  

Defender kan opbygges og udstyres på utallige måder fra ekspeditioner i Amazonas til hverdagstransport i storbyen.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition
Land Rover Defender 110 D240 First Edition© Simon Meier

Og teknikken i Land Rover Defender?

Defender fås som kort og lang med de traditionelle 90- og 110-betegnelser. De er bevaret for genkendelighedens skyld, for i virkeligheden er akselafstandene længere end 90 og 110 tommer. Der er også tale om en ekstra lang 130-version, men den er ikke bekræftet.

Firehjulstræk, 8-trins automatgear med lavgear og adaptiv luftaffjedring er standard på Defender 110.

Den fås med Jaguar Lands Rover's egne benzin- og dieselmotorer:

  • D200 - 4-cyl. diesel med 200 hk
  • D240 - 4-cyl. diesel med 240 hk
  • P300 - 4-cyl. turbobenziner med 300 hk
  • P400 - 6-cyl. rækkemotor med 400 hk, kompressor og mild-hybrid 

Her er fem udstyrsniveauer: Standard, S, SE, HSE og X. Hertil fås fire pakker til forskelligt brug: Explorer Pack, Adventure Pack, Country Pack og Urban Pack.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition
Land Rover Defender 110 D240 First Edition© Simon Meier

Defender kører gennem 90 cm vand

Land Rover ville skyde sig selv i foden, hvis de ikke havde sørget for, at den nye Defender kunne køre i terræn. Den har en frihøjde på op til 29 cm og kan klare en vadedybde på 90 cm.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition
Land Rover Defender 110 D240 First Edition© Simon Meier

Defender fås som personbil eller van?

Ud fra de foreløbige bestillinger og erfaringerne med forgængeren vurderer den danske importør, at fordelingen mellem person- og varebiler vil være 50/50 pct. 

Personbilen har fem sæder, men til den lange Defender 110 kan der tilkøbes en 3. sæderække for 24.500 kr. Gearstangen er monteret på instrumentpanelet, så der er plads til et valgfrit klapsæde foran i midten. Det giver plads til tre sæder på tværs af fronten som i de tidlige Land Rover-modeller - med denne løsning kan der dog ikke tilkøbes en 3. sæderække. Derfor fås 110 med fem, seks eller syv sæder.

Varebilen har to sæder, men fås også med et bænksæde, så der er tre reelle siddeplader. Det er der meget få andre varebiler, der tilbyder i dag, så udgaven med papegøjeplader med fri privat kørsel vil være interessant for dem, som ikke skal bruge bagsædet. 

Land Rover Defender 110 D240 First Edition
Land Rover Defender 110 D240 First Edition© Simon Meier

Kabinen i Defender ser ny ud?

Ja, den er forvandlet, og ikke en eneste komponent går igen fra forgængeren. Du sidder ikke længere opret med den ene kind på sideruden, men i en stor kaptajnstol som i en Range Rover. Defender er gennemført digitaliseret med opkobling til alt, wifi via et indbygget simkort eller dit eget kort, USB-stik overalt og en ny 10" skærm. 

Firehjulstrækket er ekstremt avanceret, men nemt at betjene og let tilgængeligt via skærmen i midten. Læs mere i Bil Magasinet om at bruge det på offroad-banen ved Tirsbæk Gods i skoven uden for Vejle.

Vil du læse mere om Land Rover Defender, så start dit abonnement på Bil Magasinet i dag, hvor vi allerede har linet en stribe tests op til den nye britiske offroader, og I kan godt glæde jer!

Land Rover Defender 110 D240 First Edition
Land Rover Defender 110 D240 First Edition© Simon Meier

Her er priserne på Land Rover Defender

Defender 110 personbil

  • D200 - 974.000 kr.
  • D240 -  1.049.000 kr.
  • P300 - 1.057.000 kr.
  • P400 - 1.215.000 kr.

Hvordan den kører? Det får du at vide i en stor artikel i Bil Magasinet – bliv abonnent og få det originale danske bilblad. Tjek vores aktuelle tilbud.

Defender 110 Van inkl. moms

  • D200 - 675.000 kr.
  • D240 - 720.700 kr.
  • P300 - 728.700 kr.
  • P400 - 822.700 kr.

© Mathias Brandt

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...