Range Rover Evoque 2019
2019 Range Rover Evoque© Simon Meier

Første test: Range Rover til en halv million kroner

Range Rover's mindste model er tilbage i en ny generation, der stiller med skarpe priser og lækker kabine fra den større Velar. Har den nye Evoque, hvad der skal til?

29. marts 2019 af Bil Magasinet

HVOR

Dansk præsentation og prøvekørsel af den nye Range Rover Evoque med udgangspunkt i det nye Jaguar Land Rover-hus i Gladsaxe ved København. Hos importøren er de opstemte over de priser på den nye Evoque, de netop har forhandlet hjem med moderselskabet i Storbritannien. 

HVAD

Range Rover's mindste model hedder Evoque og ligger størrelsesmæssigt mellem Audi Q3 og Q5. Den originale model fra 2011 er solgt i ialt 350 eksemplarer herhjemme, så der er plads tll forbedringer. Derfor er målet for den nye model, at salget skal femdobles.

Evoque er en femsæders SUV med firehjulstræk og automatgear, og diesel- eller benzinmotor.

© Simon Meier

HVILKE MOTORER

Diesel er en 4-cylindret turbomotor med 180 eller 240 hk.

Benzin er en 4-cylindret turbomotor med 200, 250 eller 300 hk.

Alle varianter har 8-trins automatgear og firehjulstræk som standard.

Et nyt 48-volts stærkstrømssystem (mildhybrid) er standard og skal bidrage til at sænke forbruget. Det gør det muligt at starte med elmotor alene og at slukke forbrændingsmotoren ved lav belastning, og når man kommer under 17 km/t, men forbruget i den benzindrevne testbil imponerer ikke; Den er angivet til under 11 km/l i snit i WLTP-normen.

Evoque kan godt klare sig med den 200-hestes turbobenziner i testbilen, men jeg ville foretrække diesel, hvad enten det er 180 eller 240 hk. 

Dieselmotoren er mere harmonisk og støjsvag end de forskellige dieselvarianter af forgængeren, og man undgår, at den ellers fremragende afstemte automatgearkasse skifter op og ned i utide – det er der ikke behov for. Forbruget med diesel er op til 14,9 km/l. 

© Simon Meier

HVAD MED KABINEN

Evoque har fået førerpladsen fra den større Velar, og det klæder den. Den billigste S-variant har analoge instrumenter og en 10" skærm i midten, mens dyrere varianter har digitale instrumenter bag rattet og to skærme i midten: Den øverste er til navigation, infotainment, telefon og wi-fi, mens den nederste er til betjening af sædevarme, køreprogram, offroad-indstilling og klimaanlæg.

Skærmene fremstår som en elegant og gennemtænkt løsning og kan også bruges i direkte solskin. Her er menuer på dansk og en effektiv dobbeltfunktion i drejeknapperne, som bruges til varme, men ved et tryk også kan bruges til indstilling af sædevarmen. Det fungerer godt.

© Simon Meier
© Simon Meier
© Simon Meier

HVAD KOSTER DEN

Priserne begynder ved 551.880 kr. for en Range Rover Evoque S med 180 hk dieselmotor, firehjulstræk, automatgear, læderkabine og elstole. Hertil skal der som minimum tilkøbes pakke med adaptiv fartpilot og blindvinkelalarm til 24.400 kr. 

Det vil sige, at en køreklar bil minimum koster 576.280 kr. - det er dog billigere end både Audi Q3, Audi Q5 og den forrige Evoque med tilsvarende drivline og udstyr.

Læs vores test i et kommende nummer af Bil Magasinet.

© Simon Meier

Første indtryk i marts

Midt i marts 2019 fik vi et første indtryk af den nye model, da Evoque kom forbi København på en visit. Tjek Mikkel Thomsagers indtryk her:

------

Torsdag var der dansk præsentation af den nye Range Rover Evoque, som den danske importør venter sig meget af på det danske marked. 

Se walkaround her:

Range Rover Evoque 2019 kørende bagfra
© Land Rover


Ifølge Land Rover er den nye Range Rover Evoque er en avanceret videreudvikling af originalen, der i 2011 skubbede til markedet for kompakte luksus-SUV'er. Siden er der solgt 772.000 Evoque over hele verden, og ifølge Land Rover har Evoque vundet mere end 217 internationale priser.

Med udgangspunkt i originalens letgenkendelige design er den nye Range Rover Evoque visuelt en evolution, som ikke revolutionerer udtrykket. 

Den markante coupélignende silhuet, der ikke mindst skabes af siderudeføringen og en stigende hoftelinje, går igen fra originalen, ligesom Evoque fortsat fremstår som en naturlig forlængelse af designet i resten af Range Rover-programmet.

Range Rover Evoque 2019 kørende forfra

Teknik fra Velar

Den nye model genkendes måske først og fremmest fra forgængeren på dørgrebene, som nu ligger i plan med dørpladen. En løsning som Land Rover introducerede med Range Rover Velar.

Den nye Evoque får også superslanke Matrix LED-forlygter, som gør det muligt at skabe en mere sofistikeret lygtegrafik både for og bag.

Indvendigt er kabinen blevet minimalistisk og digital, også i stil med Velar. Desuden fås Evoque nu med betræk udført i tekniske tekstiler med genbrugsplast, som alternativer til læder. Blandt andet fås Evoque også med uldtextilbetræk fra danske Kvadrat. En løsning der også blev introduceret i Velar.

Ny Range Rover Evoque 2019 interiør

Kommer med 3-cylindret motor

Range Rover Evoques udvendige mål er næsten uforandrede, men den nye model er baseret på Land Rovers nye Premium Transverse Architecture, som blandt andet udnytter pladsen bedre indvendigt.

En længere akselafstand giver 20 mm mere knæplads på bagsædet. Midterkonsollen er vokset, det samme er handskerummet, og bagagepladsen er forøget med 10 procent til 591 liter eller 1.383 liter med sæderne klappet ned.

Den nye arkitektur er udviklet til elektrificering, og den nye Evoque fås fra starten i en ny mild hybrid-version med et 48-volts-systemt. Ved hastigheder under 17 km/t slukkes motoren, når føreren bremser.

Resultatet giver - ifølge Land Rover - raffineret, stille og effektiv kørsel i byområder med tæt trafik samt er til gavn for brændstoføkonomi. Mild hybrid-løsningen fås med de 4-cylindrede Ingenium- benzin- og dieselmotorer. 

Næste år følger opladningshybrid parret med en ny 3-cylindret Ingenium benzinmotor.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...