Er der nogen, der har set et mudderhul?! Bachmann er klar til at pladre gennem hvad som helst i den pragtfulde Defender 90 V8.

© Nick Dimbleby

Findes der stadig biler med motorlyd? Ja, og Land Rover Defender V8 råber HØJT!

Hvis du står og mangler en helvedes hurtig hotrod og vil spare en mio. kr. i forhold til en AMG G-klasse, skal du have en Land Rover Defender 90 V8

3. september 2022 af Steen Bachmann

Den første serieproducerede Defender med V8 var i ­produktion 1979-85 med en ældgammel 3,5-liters Rover-­motor, der var neddroslet til 91 hk (!) for ikke at træde den tilsvarende Range Rover over tæerne. 

I 1990’erne fulgte en række V8’ere udviklet til det nordamerikanske marked, og i 2018 – to år efter den forrige Defender var udgået af produktion – fulgte en hundedyr Defender Works V8 i en lille håndbygget serie.

I 2020 kom så den første helt nye Defender-model siden 1983. Den er foreløbig solgt i mere end 200.000 eksemplarer med diesel- og benzinmotorer med fire og seks cylindre – senest er der også kommet en plugin-hybrid. Men det er V8’eren, der rydder alle de andre af vejen, for når først man har prøvet den, er man aldrig i tvivl: Det er den fedeste Defender!

Tag for den for V8-bulderet

Motoren er langt fra ny. Den har et slagvolumen på 5,0 liter og fås i adskillige Land Rover og Jaguar-modeller, der har det til fælles, at de altid lyder godt.

I Defender glemmer Land Rover alt om greenwashing med symbolske mild-hybrid-systemer og melder klart ud, at den er en hyldest til den originale Land Rover V8. Der er monteret en kompressor mellem cylinderrækkerne med to ladeluftkølere, og det giver en sund, dyb rumlen, der forvandler sig til en arrig råben, når man sætter bilen i Dynamic og giver gas.

Motoren yder 525 hk oppe ved 6.000 omdrejninger og et moment (sejtræk) på 625 Nm fra 2.500 o/min. Den fås både i den korte Defender 90 og den mellemlange Defender 110, og i testbilen kan du vælge mellem fem eller seks sæder (der fås et bænkesæde foran) og hvide eller gule nummerplader.

Testbilen er indregistreret i England - derfor sidder rattet i højre side. 

© Nick Dimbleby

Nu er det ikke, fordi den 4-cylindrede plugin-hybrid med 404 hk, den sekscylindrede turbobenziner med 400 hk eller den sekscylindrede diesel med 300 hk mangler kræfter – men V8-bulder har de ikke. Det får du i Defender V8, der har et CO2-udslip på 335 g/km.

V8’eren har unik luftaffjedring og 8-trins automatgearkasse med lavgear. Her er skræddersyede fjedre og dæmpere og aktivt differentiale på bagakslen, og så er her en nyhed for dem, der skal helvedes hurtigt gennem en ørken eller over en frossen sø: Et nyt Dynamic-køreprogram fås kun i V8.

Det hjælper med at udnytte de 525 hk og gør terrænkørsel i høj fart til en fest. I Dynamic ændrer udstødningssystemet sig til en højere og mere selvsikker lyd, der passer til festen.

Tilkøb særlige terrændæk

Hardcore offroad-kørsel kræver specielle dæk, som kan tilkøbes til alle varianter af Defender. V8’eren står på 20” Goodyear Duratrac, som er udviklet til tunge terrængående køretøjer og godkendt til en absurd topfart på 240 km/t. 

På det knastørre grus på Land Rover Experiences store terrænområde på et bjerg i Catalonien leverer de mere vejgreb, end man skulle tro var muligt.

Med V8’eren følger et bjerg af udstyr inklusive digitalt bakspejl, der via en skærm i spejlet og et kamera i haj­finnen på ryggen af bilen gør hele bagenden gennemsigtig.

Det særlige køreprogram til løst underlag og en monster V8'er med kompressor betyder, at den korte Defender flyver hen over alt.

© Nick Dimbleby

Snæver adgang til bagsædet

Den legendariske Land Rover blev præsenteret i 1948 og har været i næsten uafbrudt produktion lige siden. De senere generationer kunne fås i udgaver med 90, 110 og 130 tommer mellem akslerne, og derfor er akselafstanden en del af det DNA, som også den nye Defender lukrerer på.

Med den korte akselafstand mister man to døre, så Defender 90 bliver til en 3-dørs med sidehængslet bagdør. Pladsen på bagsædet er i behold, hvis man ellers kan komme derom, for der er snæver adgang, selv om forsæderne køres frem.

V8’eren koster kassen, men den høje ydelse og kompetente adfærd under pres betyder også, at den faktisk bør sammenlignes med en bil som Mercedes-AMG G 63, der koster 1 mio. kr. mere.

Land Rover Defender 90 V8

Opbygning 3-dørs, 5-sæders offroader, 8-trins automatgear, firehjulstræk.

Motor V8, 5,0 liter, 32V, kompressor, 525 hk ved 6.000 o/min, 625 Nm ved 2.500 o/min

Præstationer 0-100 km/t 5,2 sek., topfart 240 km/t, forbrug (WLTP) 6,9 km/l

Dimensioner L/B/H 468/201/197 cm, vægt/påhæng 2.546/3.500 kg, bagagerum 297-1.263 liter, dæk 255/55R20

Pris 2.754.900 kr.

Bil Magasinet var inviteret til Land Rover Experience i Spanien af Land Rover.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...