Land Rover Defender får hjertet til at banke
Du skal være følelseskold for ikke at blive bare lidt forelsket alene ved synet af den korte Land Rover Defender 90. Designet er en fin balance mellem nutid og fortid: Det er ikke retro, men en distinkt og moderne Land Rover, der taler til følelserne hos både mærkets entusiaster og alle os andre. Den oser af charme og trækker masser af positiv opmærksomhed.
Det er afgørende, for en nøgtern analyse vil hurtigt afsløre, at den korte, 3-dørs Defender er fyldt med selvmodsigelser, som gør den til det helt forkerte Defender-valg ud fra enhver rationel betragtning.
Den legendariske Land Rover blev præsenteret i 1948 og har været i produktion uafbrudt siden. Officielt stoppede produktionen i januar 2016, men man kan faktisk stadig købe nye – eller i hvert fald genopbyggede biler – fra Jaguar Land Rover-fabrikken.
Den første Land Rover havde en akselafstand på 223 cm, svarende til 88 tommer. Det blev siden en del af navnet, da nye udgaver med længere mellem akslerne blev lanceret efter få år.

Det midterste forsæde har 3-punktssele, men det er smalt og står oven på kardantunellen, så det er mest egnet til børn.
© Mathias BrandtLand Rover Defender lyver om størrelsen
I senere generationer fik Land Rover tilnavnet Defender og kunne fås i udgaver med 90”, 110” og 130” mellem akslerne. Derfor er akselsafstanden en del af det DNA, som den nye Defender skal lukrere på.
Det må være årsagen til, at Land Rover fra starten har lanceret den helt nye Defender i en kort og en lang udgave. Land Rover benytter fortsat tomme-navnene. Med en akselafstand på 259 cm burde den nye korte Defender 90 rettelig hedde 102”, mens den lange Defender 110 med en akselafstand på 302 cm burde hedde 119”. Men det går selvfølgelig ikke.
Med den korte akselafstand mister man to døre, så Defender 90 bliver til en 3-dørs med sidehængslet bagdør. Pladsen og siddepositionen på bagsædet er i behold, hvis man ellers kan kommer derom, for der er snæver adgang, selv om forsæderne køres frem.
Til gengæld er der solgt ud i bagagerummet, som er reduceret til et smalt nødrum på officielt 297 liter. Den lange, 5-dørs Defender 110 stiller med hele 786 liter.

Bagagerummet er reduceret til en smal hylde på samme størrelse som i en Toyota Yaris.
© Mathias BrandtKort - men stadig stor
Selv om Defender 90 er cirka så lang som en VW Golf, og de kantede former gør den let af overskue fra den usædvanligt høje siddeposition, kræver den sin plads i byen. Med en bredde på over to meter uden sidespejle fylder den p-båsen helt ud, og med en højde på næsten to meter uden hajfinne, der rummer antenne og kameraet til det digitale bakspejl, skal man være opmærksom på, hvilke parkeringshuse og færger man kører ind i.
Den korte akselafstand er formentlig en gevinst ved hardcore offroad-kørsel, men i hverdagstrafik får de ellers fremragende Defender-køreegenskaber tilsat en vuggende tendens fra den kortere akselafstand, hvilket formentlig ikke reduceres af, at luftaffjedring er ekstraudstyr på Defender 90. Det er standard på 110, hvilket også sætter prisforskellen mellem de to i karakter.

Den nye 6-cylindrede rækkediesel er særdeles vellykket med fin gangkultur og et homogent arbejdsområde.
© Mathias BrandtHvad er dommen over Defender 90?
En Defender 90 vejer 100 kg mindre end en Defender 110 og er 100.000 kr. billigere. Men med en prisstart for varianten med den fine nye 6-cylindrede dieselrækkemotor på én mio. kr. på nær 100 kr., bør man hverken spare på kilogram eller kroner.
Vi synes
Vælger du kort Defender, kører charmen af med dig. Den lange er det bedste valg
Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!
Land Rover Defender 90 3,0D AWD Aut.
- Pris: 999.900 kr.
- Årlig afgift: 5.460 kr.
- Ydelse: 249 hk og 570 Nm
- Topfart: 188 km/t
- 0-100 km/t: 8,0 sek.
- Forbrug (WLTP): 11,6 km/l
- Mål: 432/211/197 cm L/B/H
- Vægt: 2.303 kg
- Last: 667 kg
- Påhæng: 3.500 kg
- Bagagerum: 297-1.563 liter