Paris: Verdens første hybrid-Lamborghini

V10-motor og kraftig elmotor giver mere end 900 hk. Og så kan den nye Lambo køre op til 50 km alene på el

3. oktober 2014 af Bil Magasinet

På VW-koncernens store præsentation af sine 2015-nyheder onsdag aften i Paris trillede Lamborghini's nye indslag i hyperbilklassen ind på scenen med den autoritet, der hører sig til for en ny model fra den lille fabrik i det nordlige Italien. Navnet Asterion er lånt fra græsk mytologi og står for en minotaur (en hybrid mellem en mand og en tyr), og bilen er den første Lamborghini plugin hybrid.



Lamborghini Asterion LPI 910-4 kører med 5,2-liters V10-motor, firehjulstræk og 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse fra Huracán, og har herudover en 300 hk elmotor og lithium ion-batteri. Det betyder en systemydelse på 910 hk. Til ære for italienske miljøzoner og moderne storbyer kan den køre op til 50 km alene på el.



Konceptbilen varsler en kommende konkurrent til LaFerrari og McLaren P1. Den kører 0-100 km/t på 3,0 sek. og har en topfart på 320 km/t. På eldrift er topfarten begrænset til 130 km/t.



Fronten har design inspireret af Lamborghini Miura, og kabinen er beklædt med kufiber og lyse brunlige toner. Dørene åbner mere ud end op, og dermed en kombination af saksedørene fra Aventador og de traditionelle døre fra Huracán.

Lamborghini oplyser ikke planer for en serieproduktion, men i betragtning af den relativt store efterspørgsel på konkurrenterne, der bygges i begrænsede serier, der allerede er udsolgt inden produktionen går i gang, er det kun et spørgsmål om tid, før Lamborghini præsenterer en serieproduceret udgave.

læ.,

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...