2008_Reiter_MurcilagoRGTStreetversion4.jpg
2008_Reiter_MurcilagoRGTStreetversion4.jpgGadebilen er baseret på Murciélago GT-R, der bl.a. deltog i Le Mans 2008© bilmagasinet.dk

Murciélago-racer som gadebil

Tysk specialist ombygger og indregistrerer Lamborghinis GT-monster

25. december 2008 af Steen Bachmann

GT-R udgaven af Lamborghini Murciélago er berømt fra 24-timers løbet i Le Mans, hvor teams fra Japan og Rusland de seneste år er stillet med stor optisme (sålænge det varede). Den tyske specialist Reiter tilbyder nu en gadeudgave af bilen.

Der er en topersoners, todørs centermotorbil, der i modsætning til Murciélago LP640 har bag- og ikke firehjulstræk. Minimumsvægten for GT1-racerbiler er 1.100 kg, og da gadeversionen kun har lidt alcantara og støjisolering til forskel fra raceren - og undværer sikkerhedsburet - er egenvægten ikke over 1.100 kg.

Ikke god på stillevej

Det betyder et vist fartpotentiale, for den 6-liters motor yder 590 hk ved 6.300 o/min og 710 Nm ved 5.000 o/min. Det er en 60-graders V12 i aluminium, der faktisk yder mindre end i den ordinære Murciélago LP640 med 640 hk. Momentet er højere, og vægten betydeligt lavere, så det er ikke en bil, hvori man risikerer at mangle overhalingsressourcer. Motoren bygges i hånden hos Lamborghini og har to vandkølere, en oliekøler og smøring via tørsump.

Transmissionen er en 6-trins sekventiel gearkasse fra Holinger, der betjenes med paler bag rattet. Den er justérbar med 110 udvekslinger. Koblingen har tre plader i kulfiber, og er dimensioneret til langdistanceløb.
Frihøjden er som udgangspunkt 38 mm, så bor du på en vej med fartbump, kommer du ikke langt.

Topfart bestemmer du selv

0-100 tiden ligger på omkring 3,0 sekunder afhængig af gearing, og topfarten bestemmer du selv. 350 km/t går GT-R uden problemer med en lang gearing, men bagvingen kan justeres til mindre downforce, hvis du skal køre hurtigere.

Bilen er foreløbig en prototype bygget i ét eksemplar, men Reiter Engineering er klar til at bygge flere på bestilling. Prisen er ikke oplyst.

En anden tysk specialist, IMSA Engineering, bygger den 6,5 liters firehjulstrukne Murciélago LP640 om til GT-R specifikationer og -look.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...