Lamborghini Murcielago
© bilmagasinet.dk

Lamborghini Murcielago

Den første Lambo under Audis ejerskab er lige så arrig som sine forgængere, men nemmere at have med at gøre

14. november 2011 af Søren Juul

Den er en stor, bred knytnæve lige i sylten på dem, der mente, at de humorforladte tyskeres indtog i Sant’Agata ville tæmme vildskaben i Lamborghini’s biler. Murciélago var den første helt nye model, Lamborghini lavede under Audi’s vinger. Du skal have pudset brillerne for ikke at finde den bare en smule intimiderende, når den fnysende står foran dig med hævede gæller på skuldrene. De kører op, når V12’eren har det varmt - eller når du trykker på en knap. Det ser jo sejt ud.

Lamborghini’s dengang nye designchef Luc Donkerwolke slog stregerne til den olmt udseende tyr. Og der blev ikke lagt bånd på ingeniørerne i motorafdelingen: En 6,2-liters udgave af V12-motoren yder 580 hk. I 2006 hæves effekten til 640 hk via forøget slagvolumen til 6,5 liter, så Ferrari 599 GTB lige kunne få et nakkedrag. Den ultimative version af Bizzarinis V12’er kom i form af Murciélago LP670-4 SuperVeloce med 670 hk. Uden trykladning.

Den orange LP640-4 på billederne er ejet af Bil Magasinet-læseren Claus og forsynet med det særlige e-gear og en kabine, der svælger i kulfiber og læder. Den automatiserede manuelle gearkasse, der leverer perfekte gearskift, når du vipper skiftepalerne bag rattet, er high tech i forhold til Diablo’en, så for at få et ordentligt sammenligningsgrundlag hopper jeg i stedet ind i den 1. generation-Murcielago med 580 hk, som også findes i Strøjer Samlingen.

Murcielago er en lille smule større end Diablo - og det føles faktisk også sådan. Den virker mere bredskuldret inde fra kabinen, der har nydt godt af partnerskabet med Audi. Urene og knapperne, som i Diablo ligner noget fra en gammel Fiat Regata, er af fineste kvalitet og ser solide ud. Du sidder også mere behageligt omend en smule skævt som i Countach. Fortiden fornægter sig ikke helt.

Lamborghini Murcielago
© bilmagasinet.dk

Motoren er som altid en sensation at starte, og mere end nogensinde er den omgængelig. Ikke at den holder kæft, men den pludrer roligt i tomgang og arbejder tålmodigt sammen med den smidige kobling. Selv aircondition-anlægget fungerer.

Dørene går 25 mm længere ind i taget og åbner fem grader højere til gavn for indstigningen. Tak, Audi. Motoren har fået variabel indsugningsgeometri og variabel ventiltiming - og dét giver den en langt smidigere karakteristik og større appetit på omdrejninger.

Lamborghini Murcielago
© bilmagasinet.dk

I bunden slår den hårdt som en hammer med 500 Nm allerede ved 2.000 o/min. Og bryggerhestene bliver bare ved med at trække hele vejen op til 7.800 o/min, hvor Murciélago afleverer sine 580 hk med en ren, metallisk, højfrekvent metalsymfoni fra en racermotor, hvor Diablo-kværnen leverer en mørkere, mere højtråbende bas. Det er slående, Audi-folkene løftede kvalitet og ergonomi gevaldigt.

Claus’ LP640 er udsøgt med speciallæder og kulfiber fra udstyrslisten, og føles lidt mere intimiderende end Strøjer Samlingens Murciélago med 580 hk og manuelt gear. Den manuelle gearkasse har lette skift helt uden modstand, hvor du skulle tage ved i Diablo’en.

Der er masser af feedback gennem det lille, tungtvægtede rat, når jeg styrer den mægtige “Murcie” rundt på de små fynske veje. Eksperter forklarer, den skulle byde på en svag understyring ind i sving, men det er ikke ligefrem noget, jeg bemærker herude på landevejen.

Den trækker asfalten til sig, skønt den bliver sat til at fortære sving i et tempo, der ikke tåler offentliggørelse. Som i Diablo VT mærker du ikke firehjulstrækket arbejde på en sommerdag, men klimaet indenfor er en hel del mere behageligt takket været et klimaanlæg, der rent faktisk virker. En pragtfuld supersportsvogn, der forener den stolte fortid med nutiden.

Kilde: Bil Magasinet nr. 242

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.