Den har fået øgenavnet 'Rambo Lambo', og har en benzintank på 290 liter!?!

Få 7 vilde facts om den mest ekstreme Lamborghini, der nogensinde er født i Sant'Agata. Tro os, den her bil vil du gerne læse mere om...

18. april 2020 af Anders Richter

Mange tror, Lamborghini Urus er den første SUV fra Lamborghini, men det er ikke rigtigt. I virkeligheden hedder den første SUV fra det italienske superbilsmærke LM002. Det var et bæst, der kom til verden i 1986, og den blev produceret i 328 skræmmende eksemplarer. Få 7 vilde facts om bilen herunder...

1. Det oprindelige koncept hed Cheetah

Den første prototype til LM002 hed Cheetah og var faktisk et militært køretøj. Bilen var udstyret med en Chrysler V8-motor monteret bagi. Prototypen blev vist frem for det amerikanske militær i 1977, men de bed ikke på. Bilen blev videreudviklet til en ny prototype kaldet LM001, som blev vist i 1981. Køreegenskaberne var ringe, og derfor blev motoren flyttet op foran i LM002.

2. Den kørte på specielle Scorpion-dæk

Lamborghini LM002 kørte på en helt særlig dæktype, som blev udviklet af Pirelli. Dækket hedder Scorpion, og størrelsen er 345/60R17. De findes i to varianter: Ét til sand og ét til normal asfalt. Hvis du falder over et ubrugt sæt, hvilket er sjældent, kan de koste over 30.000 kr., når de en sjælden gang kommer på eBay. 

3. LM002 havde en giga brændstoftank

V12-motoren på 5,2 liter er ikke overraskende en ret tørstig sag. Når den ovenikøbet skal slæbe rundt på 2.775 kg, ryger brændstoføkonomien helt i vejret. Den er opgivet til 5 km/l – på en meget god dag. Af samme grund er brændstoftanken forholdsvis stor. Den er på 290 liter...

Få mange flere vilde bilfacts ved at læse Bil Magasinet. Start dit abonnent på Bil Magasinet i dag ved at trykke hér!

4. Et elektronisk spil var standard

Det var tydeligt, at Lamborghini LM002 ikke bare handlede om at se godt ud. Den kunne klare seriøs terræn. Af samme grund kunne du som ekstraudstyr tilkøbe et elektronisk spil i snuden. Spillet kan styres via en stribe knapper i kabinen, og det kan hjælpe dig ud af en knibe, hvis du skulle sidde fast i en mudderpøl.

5. Efterfølgeren LM003

I 1993 stoppede produktionen af LM002, og det var Lamborghini faktisk kede af, da den gav en lav men konstant produktion og salgstal. Zagato Design lavede sit bud på en efterfølger, der både blev kaldt for LM003 og “Borneo”. Konceptet kom aldrig ud at køre.

6. Den skulle have kørt Paris-Dakar rally

Selv om Lamborghini aldrig har gjort sig bemærket i motorsport, besluttede de i 1987, at de ville deltage i Paris-Dakar med en LM002. De gjorde en bil parat med opgraderet undervogn, lavere vægt og en motor tunet til omkring 600 hk. Det lød lovende, men af uvisse årsager nåede den aldrig at køre med i Paris-Dakar. Den nåede dog at køre med i et enkelt rally i Grækenland året efter. 

7. Motoren blev hentet fra Countach

Motoren er noget helt særligt i LM002 mest af alt fordi, den er hentet direkte fra superbilen Countach. Den er på 5,2 liter, har 12 cylindre og en effekt på omkring 420 hk. I Europa var de fleste LM002 udstyret med karburatorer, mens du kan kende den amerikanske variant på dens indsprøjtningssystem, og indsugningsmanifold, der ligner den fra den senere Diablo-V12. 

Få mange flere vilde bilfacts ved at læse Bil Magasinet. Start dit abonnent på Bil Magasinet i dag ved at trykke hér!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...