Lamborghini Huracan EVO
Lamborghini Huracan EVO

Første test: Huracan EVO har mere af det sjove

Mikkel Thomsager har været en tur i de varme lande for at køre den nye Lamborghini Huracan EVO. Læs vores første test og se ikke mindst videoen af Mikkel rundt på Bahrain International Circuit

25. januar 2019 af Mikkel Thomsager

Hvor er vi?

Den nye Lamborghini Huracan Evo blev præsenret på Formel 1-banen i Bahrain, og præsenteretationen omfattede ikke landevejskørsel, men ud over selve banen var der mulighed for at køre den udgående Huracan. Bil Magasinet var inviteret til præsentationen af Lamborghini.

Hvad er det nye ved Lamborghini Huracan Evo

Som det fremgår af tilnavnet ”Evo”, er der tale om en evolution af den kendte model, der afløste Gallardo-modellen i 2014. Evo-modellen kendes bedst set bagfra, hvor fire lavt placerede afgangsrør er erstattet af to afgangsrør, der sidder højere i hækken.

Evo har fået den 640 hestes udgave af V10-motoren fra Performante-versionen, som er den specielle track day-bil, der blev lanceret i 2017, men trods revideret karrosseri med ændret aerodynamik, har den ikke fået det Performantens avancerede luftregulering bag.

Huracan EVO har fået opdateret LDVI

Til gengæld har den fået 4-hjulsstyring på baghjulene, som er kendt fra Aventador S-modellen. Nyt i kabinen er touch-skærm i midterkonsollen til al sekundær betjening. Her kan man også vælge en skærm, der viser kraftfordelingen.

Nyt er en opdatering af Lamborghini's dynamiske styresystem kaldet LDVI for Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata, som styrer bilen endnu mere præcist i forhold til førerens ønsker og dispositioner i realtid.

Systemet holder styr på bilens nye firehjulsstyring og et nyt forbedret momentfordelingssystem, der fordeler kræfterne mellem de fire hjul efter behov.

Systemet analyserer desuden konstant førerens input og vejens tilstand for at forudse, hvordan bilen bedst muligt opfylder førerens behov. Den tager også højde for, hvilket af de tre køreprogrammer, STRADA, SPORT eller CORSA, der er valgt. 

Hvem er konkurrenterne til Lamborghini Huracan Evo?

De oplagte konkurrenter er Ferrari 488 GTB og McLaren 570S både type, effekt og pris.

Huracan er bedre bygget end de to konkurrenter, til gengæld er den mindre i kabinen. V10-motoren har sin egen karisma, som i modsætning til de to konkurrenter er en sugemotor.

Hvornår kommer den til Danmark?

Huracan Evo kan bestilles nu. Prisen starter ved 1.720.00kr. plus afgift eller.4.235.000 kr. med fuld afgift. Det er en mindre prisstigning, som dækker mere omfattende standardustyr. Ud over nævnte 4-hjulsstyring gælder det og ny justerbar undervogn gælder det nyt infotainment-system med navigation og bluetooth, bak-kamera samt tre års gratis service.

Byg din egen Huracan EVO

Den nye Lamborghini Huracan EVO er basalt set en Huracan Performante - uden vinge og med ny for- og bagkofanger.

Lamborghini har givet os mulighed for at drømme ekstra meget. Du kan nemlig selv sidde og sammensætte den perfekte Huracan EVO efter din smag.

Hop ind på Lamborghini's konfigurator og vælg at fra farver, fælge, interiør og sågar en "Ryger-pakke" hvis du har brug for det. Prøv den her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.