Lamborghini 350 GT fylder 50 år

Lamborghini deltager i Techno Classica i Essen med to klenodier fra museet på fabrikken i Sant'Agata

3. april 2014 af Bil Magasinet

På Lamborghinis stand i pavillon 7 kan gæsterne møde 350 GT, der var den første Lamborghini-model, og som i år kan fejre sit 50-års jubilæum. Derudover kan man møde Lamborghini Jalpa, der var den sidste 8-cylindrede model. Begge biler er hentet fra den omfattende historiske samling på Museo Lamborghini.

Lamborghini 350 GT
350 GT blev berømmet for sine elegante former, der blev skabt af designeren Franco Scaglione ud fra prototypen 350 GTV. I 1964 blev 350 GT den første model fra Lamborghini. Den var udstyret med en helt nyudviklet 3,5-liters V12, udviklet af den legendariske ingeniør Giotto Bizzarini. De 280 hk gav den en tophastighed på 250 km/t, hvilket var imponerende præstationer i midten af 60’erne.

350 GT var udstyret med et karrosseri, som indeholdt flere komponenter i aluminium, og var meget moderne med uafhængig affjedring samt skivebremser på alle fire hjul. Nogle biler blev yderligere udstyret med spærredifferentiale, som var en option dengang. I slutningen af 1966 havde Lamborghini fremstillet 120 eksemplarer. Den sidste udgave havde en 4-liters V12, med samme ydelse men et større drejningsmoment, og derudover blev der fremstillet to åbne udgaver kaldet 350 GTS, som i dag er de mest eftertragtede klassiske Lamborghini-modeller overhovedet.

Lamborghini Jalpa

Lamborghini Jalpa blev udviklet fra Silhouette, som igen tog sit udgangspunkt i forgængeren Urraco. Modellen blev sat i produktion under det såkaldte ’Nuova Automobili Lamborghini’ efter fabrikken var blevet solgt til de schweiziske Mimram-brødre i maj 1981. Den er udstyret med en 3,5-liters V8-motor på 255 hk, som giver en topfart på 235 km/t. Sammenlignet med Countach var Jalpa en noget mere effektiv bil at bruge til daglig, og modellen var en stor succes for Lamborghini. Fra 1981 til 1984 blev der fremstillet 420 eksemplarer, men da produktionen af Jalpa sluttede, benyttede Lamborghini aldrig den 3,5-liters V8 igen. Bilen som kan ses på Techno Classica, er den sidste Jalpa som blev fremstillet, og bærer Ferruccio Lamborghinis signatur på klappen til handskerummet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...