Første test: Huracán STO sender Lamborghini i en ny liga

Har verden virkelig brug for endnu en hardcore-variant af en i forvejen skarpskåren sportsvogn? Nej – men Lamborghini Huracán STO er undtagelsen.

29. juli 2021 af Frederik T. Frey

Endnu en specialmodel - hvorfor?

Italienerne forklarer behovet for endnu en drømme-variant af én af deres bedstsælgende modeller med et nært slægtskab til de utrolig populære og succesfulde racerbiler – Lamborghini Huracán EVO GT3 og Huracán Super Trofeo EVO. Lighederne er da også slående, når man betragter den ydre karrosse. Den italienske supersportsvogn har et luftindtag – et såkaldt ”scoop” – på taget. Hele fronten er også redesignet, så luftstrømmene ledes endnu mere effektivt ind til bremserne, der i sig selv er en nyhed. Brembo har udviklet et nyt kulfiberbremsesystem kaldet CCM-R.

Kabinen i STO er utvetydig Huracán – læderet er skiftet til alcantara, dørhåndtaget er en stof-strop, og personfastgørelse sikres med en 4-punktsele.

© Foto: Wolfango

0-200 km/t på ni sekunder

Huracán STO er hurtig – ja, no shit Sherlock, men den er rigtig hurtig. V10-motoren yder 640 hk ved 8.000 o/min – præcis som Performante, men da STO har baghjulstræk til forskel fra Performante med firehjulstræk, er momentet skruet ned fra 600 Nm til 565 Nm. Det holder dog ikke den italienske hurtigløber tilbage, da den rammer 100 km/t fra stilstand på bare tre sekunder og 200 km/t på ni sekunder. Ifølge Lamborghini’s egne målinger er STO 1:48.86 om at runde Daytona Motor Speedway – det er bare to sekunder langsommere end Huracán EVO GT3-racerbilen på slickdæk og næsten tre sekunder hurtigere end den hidtil hidsigste gade-Huracán – Performante. Farten er imponerende – men efter 25-30 omgange på Autodromo Vallelunga er det de nye CCM-R-bremser, der har gjort det største indtryk

Slankekur

Sammenlignet med netop Performante har den nye STO tabt 43 kg gennem en effektiv slankekur med blandt andet fælge i magnesium, 75 pct. af den ydre karrosse i kulfiberplader samt en ny Akrapovič-udstødning.

Lamborghini Huracán STO er baghjulstrukket. Til at tøjle V10-motorens 640 hk og 565 Nm har den blandt andet torque vectoring, bredere sporvidde, hårdere bøsninger i affjedringen, kraftigere krængningsstabilisatorer samt medstyrende bagaksel.

Imponerende telemetri

Huracán STO kan udstyres med fabriksmonterede kameraer, der sammen med en smartphone-app kan fremvise avanceret telemetri. Videoerne med den imponerende, overlagte grafik og data kan bruges til sammenligninger og skærpelse af egne evner… eller bare blær. Se systemet i funktion på en flyvende omgang på Autodromo Vallelunga Piero Taruffi nordvest for Rom herunder.

Ps. Testkører i videoen Frederik T. Frey slynger om sig med undskyldninger og påstår, at han kørte omgange med bedre linjer, roligere betjening af rat og pedaler og ikke mindst bedre omgangstid – dér havde italienerne bare ikke tændt for kameraet. Selvfølgelig...


Avanceret og ombygget undervogn

Til at tøjle bagakslen, der er endestation for samtlige kræfter, har de italienske ingeniører gravet dybt i egen værktøjskasse, ligesom de har kigget uden for virksomheden og indgået et interessant samarbejde. Hårdere bøsninger i affjedringen, kraftigere krængningsstabilisatorer samt større sporvidde ved både for- og bagaksel torque vectoring og en medstyrende bagaksel er Lamborghini’s bidrag.

Hvis du er interesseret i at læse mere om Lamborghini Huracán STO – f.eks. om dens køreegenskaber og kabineindtryk, kan du med fordel og rabat tegne et abonnement på Bil Magasinet.

Bridgestone udvikler unikt dæk til Huracán STO

Men leverandøren af det nok så vigtige dækgummi er på STO ikke Pirelli, som det er tilfældet på andre Lamborghini’er. Bridgestone har udviklet to sæt dæk – Bridgestone Potenza Sport og Bridgestone Potenza Race – begge er specielt udviklet til STO-modellen og udmærker sig ved at have en særlig compound, asymmetrisk mønster og en opbygning, der gør dem mindre følsomme overfor temperaturpåvirkninger og efterfølgende dæktryksændringer, som er forbundet med hård banekørsel – særligt med de nye ultraeffektive CCM-R-bremser in mente.  

Både CCM-R-bremserne fra Brembo og Bridgestone-dækkene er nyudviklede og, indtil videre, unikke for Lamborghini Huracán STO.

© Foto: Wolfango

Hvis du er interesseret i at læse mere om Lamborghini Huracán STO – f.eks. om dens køreegenskaber og kabineindtryk, kan du med fordel og rabat tegne et abonnement på Bil Magasinet.

Huracán STO er i Danmark fra 1. september

Lamborghini Huracán STO kan opleves i Lamborghini Copenhagens showroom fra 1. september. Priserne begynder ved 5.864.665 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...