© bilmagasinet.dk

Ferrari 458 Italia vs. Gallardo Superleggera

Kan Lamborghini Gallardo Superleggera slå mægtige Ferrari 458 Italia? Bil Magasinet arrangerer det forrygende opgør

24. november 2010 af Steen Bachmann

I juni 2010 vandt den rasende Gallardo Superleggera titlen som Skandinaviens bedste Sportsvogn 2010 i et felt, der også talte Mercedes-Benz AMG SLS, Porsche 911 Turbo og Audi R8 5,2 V10. Én bil manglede i testen, og det var Ferrari 458 Italia, som hverken Ferrari North Europe, den danske importør eller fabrikken i Maranello kunne stille til rådighed for de fire skandinaviske magasiner, der arrangerer Handling Day.

Nu er det endelig lykkedes Bil Magasinet at samle de to norditalienske giganter. Det skete fornylig i bjergene syd for Maranello, hvor redaktionens team havde en fantastisk dag sammen med mesterfotografen Greg Pajo, der også stod for nogle af de flotte billeder til Handling Day.

© bilmagasinet.dk

Journalist Søren Juul skriver i indledningen af artiklen:

Jeg starter med en opfriskning af minderne fra Ring Knutstorp i den orange Lamborghini. Kom det an på designet, var slaget afgjort allerede nu. For de færreste biler kan måle sig med den kantede, rå, brede og lave Gallardo. Den ypperlige Superleggera er pakket ind i kulfiberlir, lettet for 70 kg og har 10 hk mere end den almindelige Gallardo LP560-4, og den stjæler opmærksomhed fra den ellers smukke Pininfarina-designede Ferrari 458 Italia. Sidstnævnte er også flot, men skønheden er dikteret af tekniske innovationer i vindtunnelen. De brutale luftindtag i siden på Gallardo, der er store nok til at sluge en fasan, er mindre på 458 og sidder elegant skjult i c-stolpen af hensyn til aerodynamikken. Og de fikse, små spoilere på bagkanten af 458? Det er kølekanaler til den integrerede kobling og gearkasse. Genialt.


© bilmagasinet.dk



© bilmagasinet.dk

Læs artiklen og nyd Greg Pajos billeder i Bil Magasinet nr. 231, der er på gaden torsdag 18. november til 49,95 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...