Kia EV6 langtidstest eksperter

Mikkel Thomsager står længst til højre i billedet, Mathias Brandt står bag Kia EV6 med løftede arme, og Frederik T. Frey er næstsidste mand mod venstre iført solbriller.

© Søren Juul

Er Kia EV6 en god bil? Vi har spurgt tre vidt forskellige eksperter

Vi spørger tre eksperter fra Bil Magasinet med forskellige kørselsmønstre og behov om deres erfaringer med Kia EV6.

29. juni 2022 af Frederik T. Frey, Mikkel Thomsager, Mathias Brandt

Vi har bedt tre erfarne biljournalister og testkørere om at svare på tre essentielle spørgsmål efter flere måneders langtidstest af Kia EV6.

Mikkel Thomsager er chefredaktør på Bil Magasinet. Han er i sin bedste alder (57 år), med base i eget hus i Vangede nær København og har ingen hjemmeboende børn. Mikkel har kort dagligt pendlerbehov, men kører ofte på lange weekendture.

Mathias Brandt er 34-årig biljournalist på Bil Magasinet samt redaktør på Elbils-Revyen. Han er familiefar bosiddende i en lejlighed på Nørrebro, hvor han deler bolig med to rollinger – begge under fem år – samt sin kæreste. Mathias har ikke langt til arbejde, men familien pakker ofte alt, hvad slæbes kan ned og kører på udflugt i det danske rige.

Frederik T. Frey er redaktionschef (og nok så vigtigt redaktør på Retro-Revyen). På Amager deler han hus og garage med sin kone – garagen er større end huset. Frederik er 37 år, har ingen børn og bruger heraf sjældent en bils bagdøre, ligesom han næsten heller aldrig fylder et bagagerum til kip. 

Kia EV6 langtidstest eksperter opladning

Muligheden for opladning med op til 240 kW imponerer ekspertpanelet.

© Frederik Hauschildt

Hvad er den største grund til, at Bil Magasinets læsere skal være interesseret i Kia EV6?

Det er den mest moderne elbil, man kan få til prisen, og generelt får man rigtig meget elbil for pengene. EV6 præsenterer den nyeste elteknologi med et 800 volt-system, som sikrer hurtig opladning, effektiv udnyttelse af energien og de nyeste features både i forhold til nye biler i almindelighed og elbiler i særdeleshed. Men først og fremmest fungerer den godt i hverdagen med god pladsudnyttelse og rum i fronten til ladekabel.
Mikkel Thomsager

På mange måder er EV6’eren en kulmination på mange års hårdt arbejde for at overbevise europæiske kunder om, at de skal tage Kia seriøst og glemme, hvad Kia var engang. EV6 er virkelig skarp prissat, specielt når man kigger på, hvad man får, og hvad konkurrenterne koster. 

Vælger man Long Range-varianten, som er en 229-hestes baghjulstrækker, får man en bil med en realistisk rækkevidde på over 500 km, hurtige opladningsmuligheder (240 kW), virkelig meget plads (både i kabinen og bagagerummet) og et udmærket komfortniveau – alt dette for omkring 350.000 kr.
Mathias Brandt

For danske bilister og bilkøbere er elbilen Kia EV6 vigtig at have på radaren af flere årsager. Først og fremmest er EV6 med sin kombination af gode pladsforhold, hurtig opladning af batteriet samt lækre kabinematerialer kåret som Årets Bil i Europa 2022 (ikke at forveksle med Årets Bil i Danmark 2022, hvor “søsterbilen” Hyundai Ioniq 5 løb med æren).  

Set med danske briller er den samlede pakke om muligt endnu mere tillokkende fra et økonomisk synspunkt, da det danske afgiftssystem er skruet fordelagtigt sammen for elbiler.
Frederik T. Frey

Kia EV6 langtidstest eksperter rummelighed familiebil

Rummeligheden i Kia EV6 er et punkt, alle tre eksperter er glade for.

© Mathias Brandt

Hvad ved Kia EV6 er kommet mest bag på dig?

De dynamiske egenskaber! Jeg har fra starten været kritisk over for komfortegenskaberne. Retningsstabiliteten er god, men den virker en anelse urolig ved motorvejsfart. Under en tur til Tyskland slog det mig, at den faldt mere til ro, desto hurtigere jeg kørte – altså over 130 km/t. Alle brikker faldt på plads, da vi tog EV6 med på racerbane, hvor den transformerede sig til en køredygtig bil med overbevisende egenskaber under pres.
Mikkel Thomsager

Jeg er nok mest overrasket over rækkevidden. Man behøver ikke køre totalt defensivt for at få omkring 500 km rækkevidde ud af bilen. Med 229 hk er bilen ikke nogen raket, men kræfterne er et fint match til bilen. Samtidig lægger effektniveauet en naturlig dæmper på lysten til at accelerere hurtigt ud af lyskrydsene, hvilket ultimativt påvirker rækkevidden i en positiv retning.
Mathias Brandt

Kia EV6 tilhører, heldigvis, den flok af elbiler, hvor man kan regne med dens rækkeviddeberegner – og nej, det er endnu ikke alle elbiler i 2022, der kan bryste sig af den præstation. 

Det er også kommet bag på mig, at Kia med denne Long Range-variant ikke har gjort mere for at kæle om køreoplevelsen – vores langtidstestbil-EV6 får hverken topkarakter for dynamik eller komfort… den lander et småslasket sted i midten, og det kan ikke alene tilskrives dens status som elbil, da andre elbiler tilbyder mere klart definerede køreegenskaber.
Frederik T. Frey

Kia EV6 langtidstest eksperter køreegenskaber

Der er ikke helt enighed blandt de tre biljornalister omkring elbilens køreegenskaber.

© Frederik Hauschildt

Hvad er det største kiks ved Kia EV6?

Den køredynamiske fordel er også den komfortmæssige bagdel. Jeg synes, karrosseriet har svært ved at falde til ro ved stabile hastigheder over 90 km/t, og undervognen er ikke god til at optage dårligt underlag, som når man kører over et brønddæksel.

På dyrere varianter af EV6 popper dørhåndtagene ud, når man nærmer sig bilen. På vores billigere variant skal man selv trykke håndtaget ud. Det besværliggør adgang, og det er træls.
Mikkel Thomsager

Jeg HADER bilens dørhåndtag. Det er så hæmmende for adgangskomforten, at det undrer mig meget, hvorfor Kia ikke har valgt den “dyre” løsning til alle udstyrsniveauer, hvor håndtagene selv popper ud. 

EV6’eren kan også fås med soltag, men for en mand som mig på 187 cm, ville jeg aldrig tilvælge det, fordi soltaget sænker loftshøjden så markant, at jeg reelt mangler loftshøjde for at kunne sidde komfortabelt.
Mathias Brandt

Ved moderne biler er der sjældent tale om store fejl og mangler – i hvert fald ikke i “dealbreaker”-kategorien. Alligevel er der flere små forhold ved Kia EV6, som jeg gerne så løst anderledes. Dørhåndtagene er på toppen af listen. 

Jeg er heller ikke ovenud begejstret over udsynet og trafikoverblikket fra pladsen bag rattet. Karrosseriets design kræver nogle udsynsofre, og at bagruden ikke har en viskerarm hjælper ikke i vinterhalvåret.
Frederik T. Frey

Vil du vide meget mere om Kia EV6? Vi har samlet hele overblikket lige her.

Kia EV6 langtidstest eksperter dørhåndtag

De ser godt ud – men alle er enige om, at dørhåndtagene er en smule bøvlede.

© PR

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...