
Prestigemodellerne har overtaget
For ti år siden kunne den vellønnede sælger vælge firmabil mellem VW Passat, Mazda 6, Opel Insignia, Toyota Avensis og flere, mens de tilsvarende prestigemodeller fra Audi og Volvo var forbeholdt chefen.
I dag må chefen se sig kørt i bedene af mange danskere. De gamle firmabilskonger fra de store bilproducenter humper salgsmæssigt i nødsporet, mens prestige-modellerne presser fartgrænserne i overhalingssporet.
Det er kun Passat’en der fortsat har godt fat i den store firmabilsklasse. Passat er, i årets første ni måneder, solgt i 2.620 eksemplarer. I samme periode blev der solgt 601 styk Mazda 6 og bare 324 Opel Insignia, mens Mercedes sendte 2.587 nye C-klasser ud på danske veje. Volvo solgte tilsvarende 1.676 S og V60 (heraf kun 53 af sedan-modellen S60), mens Audi haltede lidt efter med 1.136 A4 i samme periode.

Kia K5 kommer ikke til Danmark
Den udvikling har Kia også måtte sande, og har derfor ingen planer om at bruge krudt på at markedsføre en ny Optima i Danmark. Men der er andre steder i verden, hvor de store mellemklassebiler stadig har sin beretning.
På Kia’s hjemmemarked, Sydkorea, har Kia netop lanceret den nye Kia K5, som på dansk ville være en Optima.
Den bliver en smule længere end den Kia Optima vi kender i Danmark - helt præcist 4 cm.
Designet er meget europæisk og ud fra billederne minder fronten utrolig meget om en Peugeot 508 – men det er heller ikke nogen skidt bil at efterligne.
Kia har ikke vist billeder af interiøret, men det kommer sikkert lige straks, da bilen kommer på markedet i Sydkorea allerede til december.
