Ny Kia Ceed med et strejf af BMW

Kia har ansat en af de gamle troldmænd fra BMW’s M-afdeling til at forbedre køreoplevelsen af deres nye Ceed. Vi afprøver, om det gør en forskel.

30. september 2018 af Mikkel Thomsager

Selvom Kia forsøger at bilde os ind, at der er tale om en helt ny Kia Ceed, der er reelt blot tale en større facelift, af den nuværende model. Frem for at starte fra ­bunden, har fabrikken taget udgangspunkt i den eksisterende model. Det betyder velkendt teknik, der har fået en ordentlig overhaling, så den fremstår som en helt ny Ceed.

Stivere affjedring i Ceed

For at give Ceed mere kant, har Kia ansat en mand ved navn Albert Biermann, det siger dig måske ikke lige umiddelbart noget, men han stod i flere årtier i spidsen for BMW’s M-afdeling. Hans første prestigeprojekt hos Kia, var den roste Stinger. Den viden har fik derfra, skulle efter sigende nu være givet videre til Kia Ceed. 

Men at dømme efter den første tur, har Biermann været lidt tilbageholdende. Angiveligt er affjedringen helt ny med 40 pct. stivere fjedre, en 22 pct. stivere krængningsstabilisator og et 17 pct. mere direkte styretøj, som blot har 2,4 omdrejninger fra stop til stop.

Resultatet er en mere stilfærdig Ceed med bedre retningsstabilitet, men at dømme efter den første korte tur ved den danske præsentation i Nordsjælland er der ikke en markant bedre dynamik at spore – i hvert fald ikke på de billigste versioner, hvor styretøjet stadig er standard. Versioner med kørestilsvælger, kaldet “Drive Mode Select”, giver en stærkere oplevelse af dynamik, ikke mindst fordi styretøjet bliver fastere.

Mere plads i Kia Ceed

Den nye Ceed deler sine grundlæggende dimensioner med forgængeren. Akselafstanden på 265 cm er uændret, og det samme er længden på 431 cm. Den dækker over et kortere udhæng over forakslen, der er konverteret til et længere udhæng bag bagakslen, hvilket er kommet bagagerummet til gavn. Det er nu på 395 liter mod tidligere 380 liter.

Også kabinen er blevet lidt mere rummelig – især i skulderhøjde både for og bag. Kabinen føles også en anelse mere luftig, selv om den nye Ceed faktisk er to cm lavere end forgængeren.

Kabinen har fået en opgradering af materialer og finish, som i forvejen ikke var et svagt punkt for Ceed, og standard er nu 7” trykfølsom skærm, der bliver til en 8”, hvis man tilvælger navigation. Derudover er førerpladsen fri for overraskelser.

Basisudstyr i Kia Ceed

Kia Ceed kommer i to udstyrsvarianter - Vision og Comfort. Basisudstyret er pænt uden at være prangende men med et godt sikkerhedsniveau. Automatisk fartpilot fås fortsat kun i forbindelse med automatgear, der kun fås sammen med dieselmotor eller den kraftigste benzinvariant. En ny vejbaneassistent fås også til alle versioner, men den fungerer klart bedst sammen med automatgear, da det giver mulighed for adaptiv fartpilot. 

Det kræver, at du vælge højeste udstyrsniveau - Comfort. Merprisen for Comfort er 20.000 kr. og dertil skal du betale omkring 20.000 kr. for automatgearet. Den billigste variant med Comfort-udstyr og automatgear er enten en 140 hestes benzin eller en 115 heste diesel, som begge starter ved 267.999 kr.

Hvis du vil have din Ceed i andre farver end hvid, skal du betale 5.999 kr. ekstra. Men så har du også 10 andre farver at vælge mellem. 

Vil du have den i stationcar er merprisen blot 15.000 kr.

Den nye Kia Ceed motorudvalg


Benzinmotor i Ceed

1,0 med 120 hk.

1,4 med 140 hk.

Dieselmotor i Ceed

Den fås med en 1,6-liters motor, der enten yder 115 hk eller 136 hk. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.