Kia Niro
Kia Niro © Kia

Kia har løst det STØRSTE problem med Niro

Den største sten i skoen er væk, og Kia Niro er nu endelig blevet lige så elskelig udenpå, som den er indeni.

Det ydre matcher det indre

Den nuværende Kia Niro er en god bil. Det er den nødt til at være, for designet er simpelthen så trist. Men med over 8.900 solgte biler i Danmark, kan vi konkluderer, at det er det indre, som tæller for kunderne.

Men fremover behøver du ikke længere forklare naboerne om de 7 års garanti, rækkevidde eller den gode pris, når du forsvarer dit bilkøb. Den nye Kia Niro og Niro EV fikser nemlig modellens største problem - designet.

Bilen er for første gang fyldt med spændende designfeatures, som ”Heartbeat”-lygterne, som minder om den hoppende tynde streg, der viser et hjerteslag. Baglygterne ligner boomeranger, og der er hul igennem for bedre aerodynamik og cool-faktor. Niro har mange gode vinkler, som du kan glæde dig til at vise vennerne. To 10,25” skærme dominerer interiøret, og rattet er et af de flotteste i branchen med sit svævende design. 

Kia Niro
Kia Niro

Kabinen ligner i høj grad den, man finder i Kia EV6.

© Kia

Længere på el

Rækkevidden på Niro EV er 460 km (WLTP), beskedne 5 kilometer længere end forgængeren. Lige som den udgående model går elbilen fra 0-100 på 7,8 sekunder, har 204 hestekræfter og lades helt op på 6,5 timer i hjemmeladeren.

plugin-hybriden er der sket en større forandring. Hvor den før havde et 8,9 kWh batteri, har den nu et på 11,1 kWh. Desuden er der 183 hestekræfter under pedalen, hele 42 mere end forgængeren. Det giver også 16 kilometer længere rækkevidde på ren el, så bilen nu er oppe på 65 km (WLTP).

Bilen er baseret på tredje generation af Kia's K-platform. Der er fin plads på bagsædet til både ben og hoved, og bagagerummet er går fra 451 til 475 liter i EV, og fra 324 liter til 348 liter i PHEV.

De nye Niro’er fås med praktisk udstyr, blandt andet headup-display, lane-keeping og automatisk nødbremse. Oplevelsen er dog ikke helt lige så raffineret som hos de tyske konkurrenter. Til prisen er det ingen dealbreaker, og tilvænning kan løse mange tekniske udfordringer.

Niro havde også et par es i ærmet, som at bilen gør dig højlydt opmærksomhed på, at du er inde i en kamera-zone, selv hvis du kun kører 1 km/t over grænsen. Praktisk, når du ikke lige har set, at du er på vej ind i bøde-zonen. 

God til det hele

Niro er dog ikke sporty, hverken i EV eller PHEV, og gør sig bedre på motorvejen end i hårnålesvingene, hvor det fremragende anlæg også kan overdøve den lidt for larmende kabine.

Kia Niro kører et højt niveauet på både udstyr, design, praktik, pris og rækkevidde. Den forsøger ikke at mestrer en enkelt disciplin, men i stedet give dig ret meget af det hele til en fornuftig pris. Og nu, hvor designet er blevet tilforladeligt, er den største grund til ikke at købe bilen forsvundet.

Kia Niro
Kia Niro

Mønstret på bagkofangeren er ikke en del af designet, men den var stadig delvist kamufleret, da vi kørte den.

© Kia
Kia Niro
Kia Niro

Nu er det er slut med det velkendte tiger-fjæs fra Kia - og når det kommer til NIro, gør det slet ikke noget.

© Kia

Fakta om Kia Niro

Kia Niro PHEV

  • 183 hk/265 Nm
  • Pris: Fra 289.900 kroner
  • Ladetid 0-100% AC: 3,5 timer
  • Rækkevidde: 65 km (WLTP)
  • 0-100 km/t: 9,6 sekunder
  • Bagagerum: 348 liter
  • Tophastighed: 168 km/t
  • På gaden: Juni 2022
  • Påhæng: Må trække 1300 kg

Kia Niro EV

  • 204 hk/255 Nm
  • Pris: Fra 309.900 kr. 
  • Ladetid 0-100% AC: 6,5 timer, 10-80% ladetid ved DC ladning: 43 minutter
  • Ladekapacitet: 72kw
  • Rækkevidde: 460 km (WLTP)
  • 0-100 km/t: 7,8 sekunder
  • Bagagerum: 475 liter
  • Batteristørrelse: 64,8 kWh
  • Tophastighed: 167 km/t
  • På gaden: Forventet i september 2022
  • Påhæng: Må trække 750 kg

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...