Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT
Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT© S. Bachmann

Test: Fungerer Kia Niro opladningshybriden i hverdagen?

Plugin hybriden er et reelt alternativ til elbilen, men uden begrænsninger på rækkevidden. Vi tester Danmarks mest solgte plugin hybrid og giver et overblik over totaløkonomien

13. januar 2020 af Steen Bachmann


De første hybridbiler var for de frelste eller velhavende, men i dag er biltypen tilgængelig for næsten ethvert bilbudget. Når man har kørt opladningshybrid i en uge, føles en almindelig bil som at træde 10 år tilbage i den teknologiske udvikling.

Kia Niro har benzin- og elmotor, og et litiumbatteri, der kan lades hjemmefra. Det er en såkaldt crossover, hvilket står for en almindelig femdørs hatchback, der gerne vil være en SUV. 

Siddepositionen er ikke ret meget højere end i en almindelig bil, og du skal ikke rode dig ud i terrænkørsel, for det er bilen ikke lavet til – det handler om noget helt andet, nemlig totaløkonomi. Her stiller Niro med en opsigtsvækkende bundlinje.

Testbilen koster 299.999 kr., men har så lave driftsomkostninger, at de trækker de månedlige omkostninger ned på niveau med billigere biler. 

Kan køre 30-40 km på el

Den kan køre 30-40 km på strøm i normal kørsel, så har du 20 km på job, kan du bruge den som elbil. Det koster fra ca. 350 kr. om måneden via et abonnement hos Clever, og dermed får du fordelen fra elbilen – lydløs og smidig fremfærd, og kvik acceleration – uden rækkeviddeangst eller behov for at gæste en tankstation.

Når der ikke er mere strøm på batteriet, eller bilen finder det optimalt at lade benzinmotoren hjælpe til, starter den 1,6-liters benziner automatisk. Kører man i hybrid- i stedet for elektrisk køreprogram, finder bilen selv ud af at bruge strømmen optimalt. 

I byen kører den som elbil op til typisk 50 km/t, mens den sparer på strømmen på motorvejen, hvor benzinmotoren er mest optimal.  

Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT
Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT© S. Bachmann


Det er ikke muligt konsekvent at køre som elbil eller gemme strømmen til senere brug som i dyrere opladningshybrider, men Kia's system fungerer. Man lærer at køre på bilenes præmisser med en forudseende og defensiv kørsel, hvor man løfter speederen i stedet for at bremse. 

Der går sport i at opsamle og genbruge mest muligt energi. Det lyder måske kedeligt, men man kommer lige så hurtigt frem i trafikken som i en almindelig bil – det kræver bare en anden kørestil.

Niro er uventet kompetent på langturen

Udover de sparede penge til benzin er her andre fordele: Det lave støjniveau ved eldrift, de miljømæssige goder ved lavere støj, og komforten på trods af bilens beskedne pris. 

Automatgear af dobbeltkoblingstypen og adaptiv fartpilot er standard, hvilket gør Niro til en uventet kompetent langtursbil.

Den adaptive fartpilot fungerer godt på lande- og motorvej, og virker nu ned til fuld stop i modsætning til før, hvor den kun fungerede ned til 30 km/t. Det er et af de helt store fremskridt for modellen.

Designet er ikke noget, der får biltosser til at savle, og hos forhandleren kigger man længselsfuldt efter den mere muskuløst designede storebror, Kia Sportage. Den er dyrere og mere tørstig, og fås kun som mild hybrid, hvilket er marketingbullshit. 

Mild hybrid er betegnelsen for et system med et lille litiumbatteri, der hjælper til uden at gøre noget stort væsen ud af sig. Effekten på ydelse og forbrug er umulig at mærke, og Sportage kører heller ikke særlig langt på literen i den regulære benzinudgave.  

Plugin hybriden har benzin- eller dieselmotor, en elmotor integreret i gearkassen, et opladeligt batteri under gulvet på bagagerummet og en almindelig brændstoftank.


Man kan ikke få alt til 300.000 kr., så tag Niro i en anden farve end hvid, og den går an. Du kan tilkøbe 18" alufælge for 11.995 kr., men bemærk, at de koster på komforten.

Plugin hybriderne må generelt ikke trække lige så tunge påhængskøretøjer som fossilbiler på grund af det tunge batteri, men med 1.300 kg på krogen kan Niro trække en mellemstor campingvogn.

For 9.795 kr. monteres en ladestander fra energiselskabet Clever på købers privatadresse, og det er must. Det er for bøvlet at være afhængig af offentlige ladestandere, som du sjældent eller aldrig kommer til at bruge i en plugin hybrid, selv om adgang hertil følger med Clever-abonnementet.

Plugin kræver egen lader, ellers er det bøvlet

Fri brug af strøm koster fra 350 kr. om måneden hos Clever, og der medfølger et type 2-ladekabel, som kan bruges i de fleste standere. Man sætter kablet i, når man kommer hjem fra arbejde, og har en opladet bil næste morgen.

Har du ikke adgang til egen parkeringsplads eller adgang til en lader på dit job, kan vi ikke anbefale en opladningshybrid. Her vil det være mere relevant med den almindelige hybridudgave af Niro, der koster det samme, og som kører op til 25 km/l i snit i normal kørsel. 

Det er også værd at overveje en af Toyotas eller Hyundais selvopladelige hybridbiler.

Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT
Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT

Vi kørte 23,9 km/l i snit i løbet af en uge med knap 1.000 km primært på motorvej og i byen. Batteriet blev ladet op hver morgen, og rækker til de første 30-40 km på rent el. Herefter starter benzinmotoren og hjælper til.

© S. Bachmann


Er der kritiske ting at pege på? Ja, men ikke noget, der ville få os til at fravælge Niro Plug-In. 

Det ydre design er ikke særlig hightech-agtigt eller spændende på trods af det nylige facelift, og selv om der er masser af udstyr med digitale instrumenter og trykfølsom skærm i kabinen, opleves den i bund og grund som en almindelig, men særdeles støjsvag familiebil.

Gearkassen er nervøs

Den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse er kalibreret så nervøst, at mange af dens gearskift opleves som unødvendige, og i hybrid-mode starter og stopper benzinmotoren umotiveret. Det vænner man sig til. 

Affjedringen er et udmærket kompromis til hverdagsbrug, og støjniveauet på motorvej svarer til lignende biler fra Kia.

Plugin-udgaven af Kia Niro er hverken en lavpris-luksusbil eller en højfartscruiser, men som pendler- og familiebil er den et bud på en moderne bil med omfattende udstyr, højt sikkerhedsniveau, godkendt komfort og rummelighed, fornem fabriksgaranti og meget lave driftsomkostninger. 

Det kan man ikke klage over til dén pris.

Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT
Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT

Det lille facelift fra efteråret 2019 er næsten usynligt. Det vigtigste er, at Niro nu har køassistent, så den adaptive fartpilot også virker i byen og ved fuldt stop.

© S. Bachmann

Kia Niro 1,6 Advance PHEV DCT

Opbygning
Femdørs, femsædes crossover, benzin + elmotor, opladeligt lithiumbatteri, forhjulstræk, 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse

Motor
R4, 1.591 cm3, 16V, benzin + elmotor
141 hk ved 5700 o/min
265 Nm ved 1000-2400 o/min

Præstationer
0-100 km/t 10,8 sek.
Topfart 172 km/t
Forbrug WLTP 71,4 km/l (test: 23,9 km/l)
Rækkevide på ren el WLTP 49 km
CO2-udslip 31 g/km

Dimensioner
L/B/H 436/180/154 cm
Akselafstand 270 cm
Vægt/last/påhæng 1.604/566/1.300 kg
Bagagerum 324-1322 liter

Dæk
205 60R16

Årlig afgift
780 kr.

Reservedelsindeks
112*
* Indeks 100 er gennemsnittet for summen af 11 gængse reservedele for de ti mest solgte biler i 2018.

Serviceinterval
15.000 km/1 år, serviceaftale fra 200 kr./mdr.

Garanti
Mekanik 7 år/150.000 km med fri km første tre år, lak 5 år/150.000 km, rust 12 år/fri km

Beskatningsværdi som firmabil
272.648 kr.

Pris
299.999 kr. (testbil 310.997 kr.)

Baggrund

Standardudstyr

12V udtag
16" alufælge med kapsel
4-vejs justerbart rat
7" digitale instrumenter
8" trykskærm med Apple CarPlay/Android Auto
Adaptiv fartpilot
Alu-pedaler og -lister
Aut. nedblændeligt bakspejl
Aut. op/ned-blænd
Bakkamera med dynamisk guide
DAB+ radio
Elklapspejle med blink og varme
Fuld bi-LED forlygter
Højdejusterbart fører- og passagersæde
Læderrat og -gearknop
Luftdyser i bag
P-sensor for og bag
Regnsensor
Tågelygter for
Tagræling
TomTom realtime navigation
Tonede ruder bag
Trådløs telefonopladning
Varme i rat og bagsæder

Udvalgt ekstraudstyr

18" alu med vinterdæk 10.995 kr.
Anhængertræk 6.999 kr.
Blindvinkelassistent og alarm for tværgående trafik 9,999 kr.
Cykelholder på taget 1168 kr.
Forberedelse til anhængertræk fra fabrikken 3999 kr.
JBL lydanlæg med 8" skærm, 8 højttalere og DAB-radio 11.999 kr.
Lædersæder 14.999 kr.
Metallak 6.999 kr.
Pakke m/lædersæder med ventilation og hukommelse + blindvinkelassistent 34.999 kr.
Soltag 9.999 kr.

Ladeløsninger

Clever Unlimited med ladestander med fast kabel monteret på købers adresse koster 9.795 kr. i oprettelse og 369 kr./mdr. for fri brug af el hjemme og på alle offentlige Clever-standere.

Sikkerhed

5 stjerner af Euro NCAP
7 airbags
AEB nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse
Automatisk nødbremse
Fartbegrænser
Træthedsassistent
Vognbaneassistent
Bakkeholder

Baggrund

Kia Niro kom til Danmark i 2017 i to versioner: Som hybrid med benzin- og elmotor, og et litiumbatteri der ikke kan lades op, og som opladningshybrid med kabel. Kia er sammen med Toyota nogle af de mærker med længst erfaring med hybridbiler, og Kia's fornemme fabriksgaranti med tre års fuld garanti uden kilometerbegrænsning og syv år eller op til 150.000 km (hvad der måtte komme først), betyder, at der ikke er nogen grund til at være ængstelig over hybridteknologien.

Afskrivning

Efter afgiftsomlægningerne i efteråret 2017 har der generelt været stor opmærksomhed omkring nye og brugte hybridbiler. I 2018 blev der solgt omkring 15.000 hybrid - og plug-in hybridbiler herhjemme, hvilket skal sammenlignes med over 200.000 solgte fossilbiler. Kia, Hyundai og især Toyota står stærkt med deres erfaring og brede modelprogrammer med hybridteknologi i prisklassen under en halv million kroner.

"For de fleste danske bilkøbere er hybridbilerne et brugbart alternativ til diesel- og benzinbiler, og det sender afskrivningerne ned. Vi kan se, at søgningerne på hybridbiler er tre til fire gange større end gennemsnittet på Bilbasen. For begge hybridudgaver af Kia Niro vurderer vi, at afskrivningen vil være omkring 40 pct. over tre år og 60.000 km kørsel," siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...