kia xceed plugin hybrid


XCeed Upgrade står på unikke 18” alu med Continental-dæk med fin komfort.

© S. Bachmann

Første generations plugin-hybrid præsterer flot forbrug - også på langturen

Den opdaterede 2023-årgang af den 5-dørs Kia gør det fint som opladningshybrid, der også kan bruges til længere ture med et fornuftigt forbrug.

21. februar 2023 af Steen Bachmann

Kia XCeed er en lidt mere eksklusiv og lækker søster til den almindelige Ceed. Modellen fik et mildt facelift i sommeren 2022 med opdatering af udvendigt og indvendigt design og en ny GT-Line-udstyrsversion. Modellen stammer fra 2019, men Xceed er faktisk ikke tynget af sin alder. 

I 2023 fås den som benzin, mild-hybrid og plugin-hybrid, men på grund af de danske afgifter er kun opladningshybriden relevant herhjemme. 

Den kører op til 42 km på el og står på unikke 18” fælge designet specielt til plugin-hybriden. Bagtil skal en ny diffuser med bundskjold i sort højglans bidrage til et sportsligt look, som testbilen kommer ret godt i hus med.

Kia på langtur Sjælland-Aarhus

Jeg tog den på en langtur på tværs af Danmark til et ærinde i Aarhus, og det klarer den 5-dørs hatchback godt. Her er en 1,6-liters benziner uden turbo, et 8,9 kWh batteri, en elmotor og en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der trækker på forhjulene.

Xceed virker mere lækker og solid end den almindelige Ceed og har et lavere støjniveau på motorvej.

© S. Bachmann

Systemet fungerer fint i betragtning af, at det er førstegenerations teknik, men du bliver nødt til at også at prøve en Kia Niro plugin-hybrid, der fås fra cirka samme pris med en nyere motorteknologi og en længere rækkevidde på el.

Bil Magasinet tester: Kia Niro fås både som plugin-hybrid og elbil

Omfattende udstyr i XCeed Upgrade

Upgrade er omfattende udstyret med elklapspejle med LED-blink og varme, tagræling, elbagklap, varme i for- og bagsæde og rat, digitale instrumenter, 8” skærm med mere.

Testbilen kan køre de første 30-35 km på el så længe temperaturen er over ti grader, og når der ikke er mere el på batteriet, kører den stadig langt på literen takket være fordelen ved hybriddrivlinen. 

I min test kørte den 21,9 km/l i snit med “tomt” batteri og blandet kørsel inklusive motorveje med 130 km/t. Det er flot. 

Skulle jeg køre langt, ville jeg hellere have en diesel, men den er udgået på grund af absurd høje danske afgifter. 

Læs også: Alle de bedste plugin-hybrider på markedet!

Kia XCeed Plug-in Hybrid Upgrade

Opbygning 5-dørs hatchback, plugin-hybrid, 8,9 kWh batteri, 6-trins dobbeltkoblingsgear, forhjulstræk.

Drivline R4, 1.580 cm3, 16V + el, systemydelse 141 hk/265 Nm

Præstationer 0-100 km7t 11,0 sek, topfart 160 km/t, forbrug (WLTP) 58,8 km/l, elektrisk rækkevidde (WLTP) 42 km (test 30-35 km)

Dimensioner L/B/H 440/183/150 cm, akselafstand 265 cm, vægt/last/påhæng 1.594/436/1.300 kg, bagagerum 291-1.243 liter

Dæk 235/45R18 Continental ContiSportContact

Pris 324.900 kr. (testbil 328.899 kr.), årlig afgift 740 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...