Biltest af Kia Sportage 2,0 EX 4WD van
Biltest af Kia Sportage 2,0 EX 4WD van© bilmagasinet.dk

Kia Sportage 2,0 EX 4WD van

Ingen fattige følelser

21. april 2005 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

Let firehjulstrækker til små penge er værd at prøve

For mig er det rigtige valg af Kia Sportage den toliters dieseludgave med 112 hestekræfter. Den opnåede ikke de lovede 14 km. på literen under testen, men lå dog klart bedre end benzin-udgaven.

Første køremæssige indtryk fik Kia’en lov at levere på motorvejen. 130 km/t. derudaf – og der går dieselmodellen fint. Fartressourcerne er fuldt tilstrækkelige, støjniveauet er acceptabelt og bilen ligger stabilt, trods forholdsvist højt tyngdepunkt. Andet indtryk: Nu er vi på de svenske skovveje med sne i massevis. Firehjulstrækket arbejder med elektronisk fordeling af trækkraften, og det går fint nok, så længe ikke sneen bliver for høj. Men på de mindste veje bliver Kia’en stresset. Selv med 50/50 trækkraftfordeling indkoblet på centerdifferentialet er systemet for langsomt. Forhjulene har nemlig en tendens til at spinde lige lovlig længe, før baghjulene sætter ind – og det er ikke optimalt. Den anden afgørende mangel ved Kia som offroader er, at den ikke har reduktionsgear. En lav-gearkasse er ikke bare noget pjat for Paris-Dakar freaks, men et ganske godt hjælpeværktøj i mange situationer som f.eks. ved rangering med anhænger og tung træk ved ophaling af f.eks. en bådtrailer.

Sportage er bedst på landevej. Over 40 km/t. arbejder Kia’en sig udelukkende fremad via forhjulene, og det er en udmærket løsning. Bilen er nem at smutte rundt med, men er næsetung/forhjuls-skrubbende i en hurtig manøvre. Pluspoint til ESP som standard-udstyr. Uden 4WD koster Sportage diesel Van 144.999 kr. plus moms.

Hvad angår finish og design, er Kia Sportage pænt lavet. Interiøret er smart, men pyntepanelerne i dørene var allerede rustne. Det skyldes dårlig klargøring. Og ups: Der er kun seks års garanti mod gennemtæring.

KIA SPORTAGE 2,0 EX 4WD VAN
Motor R4, 1.991 cm3, 16V, diesel
Ydelse 112 hk ved 4.000 o/min
245 Nm ved 1.800 o/min
0-100 km/t 13,1 sek.
Topfart 168 km/t.
Forbrug 14,1 km/l
Årlig ejerafgift 4.000 kr. (privat: +5.040 kr.)
Vægt 1.612 kg
Maks. anhænger 1.600 kg
Mål (L/B/H) 435/180/170 cm
Bagagekapacitet 1.886 liter
Dækmontering 215/65R16T
Værditab 3år/60.000 km ca. 77.000 kr. (38 pct.)
Reservedelsindeks 174
Pris 203.975 kr. inkl. moms
Pris uden afgifter ikke oplyst

VI SYNES…Står ikke tilbage for søstermodellen Hyundai Tucson. En vellykket koreaner-udfordrer til f.eks. Toyota RAV4 – til en god pris.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...