Kia Sportage er blevet flot!
Der har været en del forvirring om femte generation af Kia’s mellemstore SUV, Sportage. Det skyldes, at den kommer i både en amerikansk og en europæisk version, hvor den amerikanske er både længere og med længere akselafstand.
Men nu har Kia meddelt, at produktionen af den europæiske version er startet i Slovakiet. Sportage har altid været en lidt underlig snegl, og især tredje og fjerde generation lignede mest af alt, at den havde trukket bukserne helt op på maven, så anklerne stak ud for neden.

Sportage med alle motorer (pånær el)
Med femte generation af Sportage tør vi for første gang godt sige, at modellen ser godt ud. Stregerne er slået efter Kia’s nye designsprog, som vi første gang så på Kia EV6, og især baglygterne er nemme at genkende fra den fuldt elektriske fætter.
Sportage får nærmest alle andre drivliner end el. Både benzin- og dieselmotorer vil være tilgængelige, og det samme bliver en hybriddrivline, som vi allerede kender fra Kia Niro og Kia Sorento.
Senere følger både en mildhybrid-version og en plugin-hybrid. Produktionen af den sidstnævnte starter i februar 2022 og vil antageligt få stor gavn af den afgiftsrabat, plugin-hybrider nyder godt af på det danske marked, hvis de udleder mindre CO2 end 50 g/km.
Motorer i Kia Sportage
- Sportage PHEV: 1,6-liters T-GDI-motor, 66,9 kW elmotor, 13,8 kWh batteri. Samlet ydelse på 265 hk (180 hk fra forbrændingsmotoren.)
- Sportage HEV: 1,6-liters T-GDI-motor. 44,2 kW elmotor, 1,49 kWh batteri. Systemydelse 230 hk.
- Sportage Diesel: 1,6-liters clean-dieselmotor. Ydelse: 115 hk eller 136 hk (mildhybrid).
- Sportage Binzon: 1,6-liters T-GDI-motor. Ydelse 150 hk eller 180 hk (mildhybrid).

Sportage får firehjulstræk
Kabinen er udstyret med en 12,3” touchskærm, og endnu en 12,3”-skærm står for de digitale instrumenter. Infotainmentsystemet og navigationen kan fjernopdateres, så man slipper for at køre på værksted for de nyeste opdateringer. Smartphone-opkopbling giver ejeren mulighed for at se, om bilen er låst, om ruderne er lukkede, og hvor deres Kia Sportage er parkeret.
Bagagerummet er glubsk og sluger 591 liter - eller op til 1.780 liter, hvis bagsæder lægges ned.
Sportage vil være tilgængelig med firehjulstræk, og femte generation får et køreindstillingsprogram, der kan optimere bilen til sne, sand eller mudder.
Kia forventer at lancere Sportage i Danmark omkring årsskiftet, hvor vi også kommer til at kende de danske priser.

Slovakiske Kia'er..?
Fabrikken i Slovakiet har produceret tre generationer af SUV’en Sportage fra anden generation i 2006.
Siden da er ca. 2 millioner eksemplarer af Sportage blevet produceret i Slovakiet med 104.500 eksemplarer af anden generation, 797.500 eksemplarer af tredje generation og over 1 million eksemplarer af den udgående model, som blev sat i produktion i slutningen af 2015.