Kia Sorento phev 2021 plug-in-hybrid

Sensationel pris på Kia's store opladningshybrid

Kia Sorento plugin-hybrid får stort CO2-fradrag i registreringsafgiften - få detaljerne om den store 7-sæders SUV

28. december 2020 af Bil Magasinet

Kia Sorento som plugin-hybrid

Sorento er den største model i Kia's modelprogram herhjemme. Hvor stor den er, illustreres af, at den med 481 cm er hele 11 cm længere end den oplagte konkurrent Skoda Kodiaq. 

Begge er reelle 7-personers biler med omfattende udstyr i en klasse, der hidtil har været forbeholdt købere med et bilbudget et pænt stykke på den anden side af en halv million kroner. Det ændrer Kia nu på.

Den nye model blev lanceret i efteråret som mild-hybrid med benzinmotor og 230 hk, og som 2,2 liters diesel med 202 hk og en 8-trins automatisk gearkasse.

I februarudgaven af Bil Magasinet skriver Søren Juul om 2,2 diesel: 

"Har du brug for et stort lokum af en SUV, der kan trække en campingvogn med boogieaksel eller køre syv gutter på skiferie på Autobahn i høj komfort til en fornuftig pris? Så prøv at vende blikket mod Sydkorea i stedet for mod Tyskland. Den nye Sorento ser så overvældende ud, at tilfældige fodgængere trykkede snuderne flade mod sideruderne og beundrede den store kabine i stedet for at savle over den hvide Toyota Supra, som gjorte sig til i nabobåsen på forlagets parkeringsplads."

Se alle de bedste og største familiebiler.

Kia Sorento phev 2021 plug-in-hybrid

Brugbar rækkevidde på el

Som opladningshybrid kravler Sorento under den afgørende 50 grams grænse for CO2-udslip, hvilket betyder store fradrag i registreringsafgiften og en opsigtsvækkende pris.

Plugin-hybriden har syv sæder ligesom den almindelige hybrid og kører op til 57 km på el i WLTP-normen med energi fra et 13,8 kWh batteri. CO2-udslippet er angivet til 38 g/km, hvilket er blandt de laveste i klassen. 

Sorento plugin-hybrid har samme 1,6-liters turbobenziner på 180 hk og elmotor på 91 hk som i mild-hybriden, men her med en højere systemydelse på 265 hk og 350 Nm.

Elmotoren er monteret mellem benzinmotoren og gearkassen, og drivlinen kan overføre sine kræfter til forhjulene eller til alle fire hjul afhængigt af køreprogram og vejforhold. 13,8 kWh litium-ion-polymer-batteripakken er placeret under fører- og passagersædet – med firehjulstræk ligger batteripakken over kardanakslen. Denne konstruktion betyder, at pakken ikke tager plads fra hverken kabine eller bagagerum. Batteripakken er vandkølet.

Den 67-liters brændstoftank er placeret under anden sæderække, mens 3,3 kW onboard-laderen er placeret under bagagerumsbunden. Placeringen af disse komponenter gør, at passagererne på tredje sæderække stadig har acceptabel benplads.

Med lille ladekapacitet går det langsomt med at lade batteriet, men det er meningen at man lader det, når man alligevel ikke kører i bilen, så ladetiden er ikke væsentlig. Det er muligt at programmere klimaanlægget, så kabine, rat og sæder er varme, når man kommer ud til bilen, og så det er muligt at køre de første kilometer på el uden at benzinmotoren starter, selv om der er brug for varme og blæs.

Kia Sorento phev 2021 plug-in-hybrid

Danske priser

Sorento fås som Prestige, Upgrade og Premium. Mild-hybrid og diesel fås med forhjulstræk eller firehjulstræk, mens pluginhybrid altid er med firehjulstræk. 

Diesel må trække 2.500 kg, mild-hybrid 1.650 kg og plugin-hybrid 1.350 kg:

Danske priser Sorento plugin-hybrid med levering fra marts 2021:

Prestige: Kr. 429.000

Upgrade: Kr. 469.000

Premium: Kr. 539.000

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...