Kia Picanto med koblingsbøvl

Ikke på prisen, men Kia Picanto har arvet en ærgerlig skavank på sin gamle dage

31. december 2014 af Mikkel Thomsager

Har Kia tabt sutten blandt mikrobilerne?

Ikke på prisen. Med den nye Picanto Sport til 99.999 kr. sender Kia atter en presbal mod konkurrenerne i form af den velkørende Picanto, som stiller med 4-cylilndret motor på 85 hk, alufælge, ratbetjening, aircondition og mere for under 100.000 kr. Underligt nok mangler den fartpilot og varme i forsæderne, men til prisen kan man ikke brokke sig over det.

Til gengæld er det som om, Kia har solgt nogle af de gode løsninger til Hyundai.



Den første Kia Picanto fra 2004 bør have en del af den ære for micorbils-boomet, som vi danskere tildeler VW Up. Kia var de første til at tage mikrobilen alvorlig, og den første Picanto satte Kia på landkortet i Dannmark

Nr. 2 fra 2011 flyttede begrebet, men efter at Hyundai har præsenteret sit sidestykke på samme teknik, i form af Hyundai i10, er det som om, at Kia er har tabt koblingen - bogstaveligt talt.

Kia Picanto Sport har friskere motor, men det er som om, Hyundai har strammet alle skruerne i i10 en omgang mere. Den føles mere lækker i kabinen, den er en anelse større, og så er den er mere stilfærdig.

Desuden har den Picanto Sport, jeg kørte i, arvet et nyt Kia-problem.

Da vi kørte den store Kia Optima i efteråret 2014, blev jeg irriteret over koblingsfunktionen. Pedalen sidder højt, og koblingspunktet ligger højt, hvilket fik næsten alle, der kørte Kia'en, til at stall'e, første gang de kom bag rattet.



Alle manuelle koblinger har deres eget liv, som man normalt hurtigt vænner sig til, men Optima-koblingen blev ved med at irritere.

Nu oplevede jeg det samme med Picanto Sport.

Jeg kan ikke huske, at jeg har oplevet problemet med Picanto før, og jeg kan heller ikke huske, at jeg har oplevet det i den teknisk identiske Hyundai i10 - hvert fald ikke med den mindre 3-cylindrede motor, men nu er det der, og det er yderligere irriterende, fordi storp/start-funktionen selv sagt er afhænging af samme koblingsfunktion. Den virker derfor voldsom, når man sidder bag rattet.

Underligt? Ærgerligt, fordi den stadig er på top 3 blandt mikrobilerne.

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...