© bilmagasinet.dk

Kia Picanto 1,1 Fresh

Det er skræmmende, så stort et kørselsbehov en bil til 118.000 kr. dækker

31. marts 2010 af Mikkel Thomsager

Analysen af dit næste bil­behov ender formentlig med, at det rigtige valg er en mellemklassestationcar i prisklassen omkring 300.000 kr. fra ny. Der ender du, når familien skal have en bil til det hele.

Det er et kompromis, som i virkeligheden dækker over, at du har brug for flere biler: En til hverdag, en til fritid, en til ferie og en til sjov. Kendsgerningen er formentlig, at 90 pct. af dit kørselsbehov kunne dækkes af en Kia Picanto eller lignende. Til de små ture rundt i byen gør den det faktisk bedre end den store stationcar, hvorfor Picanto kunne være en del af den brugbare drømme-garage.

Læs også: Test af Kia Picanto

Kia gør, hvad de kan med endnu et facelift (det sidste er fra 2007) af den lille Picanto. Denne gang så lille, at det knap ses. Små ændringer i karrossen og endnu mindre ændringer i kabinen er det blevet til. Blandt andet er der kommet skifteindikator i det lille display mellem instrumenturene.

Blandt Picantos andre dyder er et effektivt styretøj, et godt gearskifte og en udmærket komfort, som i Fresh-udgaven komplementeres af en forbavsende fin udstyrsliste, der omfatter iPod-tilslutning, elspejle og fire elruder, men ikke aircondition.

Det beskedne facelift ændrer dog ikke på, at Picanto stadig er lige knap så flot i kabinen som en Hyundai i10, lige knap så sjov at køre som en Ford Ka, og den føles lige knap så voksen som en Suzuki Splash - og alle tre ligger i samme prisklasse som den faceliftede Picanto Fresh.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...