Problemer med at finde koblingspunktet? Kia har løsningen...

Det kan være svært, det med koblingspunktet. Nu præsenterer Kia en ny manuel gearkasse, der hjælper den uerfarne bilist.

31. august 2020 af Jacob Dalby

Hvor er vi? Frankfurt, Tyskland. Bil Magasinet var inviteret af Kia.

Hjælp til gearskift

Vi har ikke selv problemet, naturligvis, men vi kender da flere, der har en lille smule svært ved det med koblingspunktet. Øvelsen, der går ud på at matche motorens omdrejninger til hastigheden, du slipper koblingen med; Et lille hop eller at bilen går i stå, og chaufføren med panik i øjnene prøver at starte igen, er ikke sjældent. Men nu introducerer Kia en ny intelligent manuel gearkasse kaldet iMT til alle fremtidige mildhybrid-modeller, der eliminerer den lille pinlighed.

Kia' gearkasse er elektronisk

Den nye gearkasse er helt elektronisk. Koblet sammen med et 48V-system, eksempelvis på 1,6-liters dieselmotoren, giver det mulighed for ’Sailing’, som Kia kalder det. Det fungerer ved, at når speederen slippes, stopper motoren og går i ”Sailing”-mode – princippet er det samme, som hos mange af konkurrenterne, der istedet kalder det "Coasting". 

Koblingen åbnes op automatisk, og motoren stopper for at bilen nemmere kan ’glide’. Så snart speederen trædes ned, starter motoren igen i samme gear. Bliver hastigheden for lav til det valgte gear starter motoren automatisk. Og så sørger den altså for, at du rammer koblingspunktet hver gang.

Det betyder, at hvis du slipper koblingen for hurtigt, hvilket normalt ville resultere i, at bilen går "død", så hjælper elektronikken dig med at få koblet korrekt til. Det samme gælder, hvis du skal starte på en stejl bakke eller lignende. 

Kan man mærke forskel?

Vi har været i Frankfurt og teste systemet; Følelsen med koblingen er en lille smule mindre og lidt lettere men ellers fuldstændig som en almindelig hydraulisk kobling. 48V-systemet sørger desuden for, at genstarten af motoren sker blidt og smidigt uden nogen form for rystelser. Den kinetiske energi, der opsamles under coasting, er nok til at lade batteriet, som igen udnyttes til at starte motoren.

Selvom du aldrig kommer til at bøvle med koblingspunktet er hovedmålet naturligvis at forbedre forbruget og mindske CO2-udledningen. Sammenligner vi den 1,6-liters diesel med og uden 48V-systemet sænkes CO2-udledningen med fem procent (manuel gearkasse). Sidegevinsten med den nye gearkasse er samtidig lavere vedligeholdsomkostninger.

Introduktion i Ceed-familien

Introduktionen af den nye gearkasse og 48V-systemet starter i Danmark med Ceed-familien; Kia Ceed 5-dørs, Ceed stationcar, XCeed og ProCeed. Systemet vil blive rullet ud til andre modeller senere. Ifølge Kia Danmark forbliver prisen den samme på alle modeller med introduktionen af 48V-systemet – undtagen XCeed, der muligvis får et lille prishop. Kia Ceed 5-dørs med 1.6-liters diesel starter i dag ved 224.999 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...