Kia e-Niro 100 % elektrisk bil
Kia e-Niro © Kia

Test: Kia's elbil til folket

En af Danmarks billigste elbiler fås med op til 204 hk og en rækkevidde på 455 km. Priserne starter fra under 300.000 kr. – få det fulde overblik og læs vores første test lige hér

28. marts 2019 af Jacob Dalby

Elbiler bliver billigere

Endelig er elbiler med en rækkevidde, der rent faktisk batter, ikke længere forbeholdt Tesla, som indtil Model 3 har haft et prisskilt på et godt stykke over den halve million kr. I løbet af de næste fem år vil markedet for elbiler med et prisskilt omkring 300.000-400.000 kr. eksplodere i alle dens former med hybrid, plug-in hybrid og elbiler i sin rene form.

Kia e-Niro og søstermodellen Hyundai Kona Electric er blandt de første, der har en lang nok rækkevidde til at dække de flestes daglige kørselsbehov.

Kia e-Niro er bygget på samme platform, der bruges til Niro med forbrændingsmotor og Niro hybrid. Elbilen e-Niro tilbyder en rækkevidde på 455 km på en fuld opladning – eller det påstår Kia i hvert fald på papiret. En rækkevidde på 455 km bør være nok til de fleste og endda mere, end hvad mange bilister kører på en hel uge. 

Skal du alligevel fra den ene til den anden ende af landet, kan du oplade Kia e-Niro fra 0-80 pct. på 54 minutter, hvis du kan finde en ledig 100 kW hurtiglader, og 75 minutter med en 50 kW-lader. Hjemme i garagen varer en fuld opladning til gengæld op mod 10 timer eller mere, hvis du bruger det medfølgende 230V-mormorkabel.

Kia e-niro interiør

e-Niro med forskellige batteristørrelser

Kia e-Niro kommer i to varianter, hvor forskellene er størrelsen på batteriet og på motoren. Til vores første test er kun biler med den store pakke til stede. Det er i øvrigt den, Kia i Danmark satser stort på. Derfor er de første biler, der er bestilt til Danmark i første omgang, med det store batteri på 64 kWh.

Kia e-Niro med det lille batteri er på 39,2 kWh og elmotorerne yder 136 hk. Med det lille batteri kan e-Niro klarer 289 km på en opladning. Vælger du Kia e-Niro med den store batteripakke på 64 kWh yder elmotorerne 204 hk. Og jeg kan hilse og sige, at 204 hk er mere end rigeligt. Med den store batteripakke på 64 kWh kører Kia e-Niro op til 455 km på en opladning.

Kia e-Niro med lille batteripakke: 

  • Batteri: 39,2 kWh
  • Ydelse: 136 hk
  • Rækkevidde: 289 km på en opladning
  • Pris: Fra 279.999 kr, 

Kia e-Niro med stor batteripakke: 

  • Batteri: 64 kWh
  • Ydelse: 204 hk
  • Rækkevidde: 455 km på en opladning
  • Pris: Fra 334.999 kr 

Det fulde moment er til rådighed fra man trykker på speederen, og der skal ikke rodes med gearvalg eller anden form for opsætning. E-Niro kæmper en smule med at overføre alle kræfterne til asfalten, og det ender ofte med, at det inderste hjul spinner, hvorefter de elektroniske sikkerhedssystemer sætter en stopper for morskaben. Når der så er greb, styrer e-Niro overraskende præcist, selv om følingen med underlaget føles meget langt væk.

Kia e-Niro motor

Kia e-Niro: Stivbenet med komfortabel

De tunge batterier gør, at e-Niro vejer 1,8 ton, og det har gjort, at Kia har justeret undervognen til den mere kontante side. Det giver e-Niro en lettere stivbenet følelse ved bykørsel på ujævnt underlag. I det store billede føles Kia e-Niro dog overvejende komfortabel og overraskende støjsvag.

Designet på e-Niro minder meget om det, vi kender fra Kia Niro Hybrid, hvor blå detaljer på for- og bagkofanger afslører, at der ligger batterier gemt under bunden. e-Niro har derudover blændet kølergrillen helt af samt en lille klap, der gemmer på stikket til ladekablet. Nydesignede 17” alufælge, der er standard på e-Niro, er også et kendetegn på den elektriske variant.

Indenfor i kabinen går de fleste detaljer fra Niro også igen, men en ny midterkonsol har alligevel fundet vej til e-Niro. Da der ikke er behov for en traditionel gearkasse, er midterkonsollen blevet mere svævende og luftig. I midten finder vi gearvælgeren, der i e-Niro er et drejehjul, hvor vi kan vælge, om vi vil køre frem eller tilbage. Skærmen i midten er standard på 7” og kan opgraderes til 8” med et Tomtom-navi.

De danske forhandlere introducerer Kia e-Niro allerede i starten af marts. Vil du have en e-Niro udstyret med den “lille” batteripakke starter prisen ved 279.999 kr. med Vision-udstyr. Det større batteri koster fra 334.999 kr. med Comfort udstyr, og 349.999 kr. som Advance, der er øverste udstysniveau.

Vigtigt at bemærke er desuden, at Niro senere vil modtage en opdatering med ny hardware, hvor det på e-Niro blandt andet bliver muligt at styre visse elektriske funktioner fra en app på din smartphone.

Kia e-Niro 64 kWh Advance

Pris 349.999 kr.  

Ydelse 204 hk, 395 Nm  opfart 167 km/t

0-100 km/t 7,8 sek.  

Energiforbrug 159 Wh/km  

Årlig afgift 660 kr.

Mål (L/B/H) 438/181/156 cm  

Vægt/last/påhæng 1.791/439/0 kg

Bagagerum 451-1.405 liter  

Dæk 215/55R17

Vi synes

Kia e-Niro er blandt de første til at gøre elbilisme attraktivt for rigtig mange brugere. En 5-personers familiebil med rækkevidde og ladetid, der kan bruges til noget.

Kia e-niro bagsæde plads

Kia e-Niro modelprogram

e-Niro fås i 3 forskellige udstyrsvarianter. Den billigste Kia e-Niro koster 279.999 kr og er udstyret med Vision-udstyr og den lille batteripakke. 

Vision er blandt andet udstyret med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, aut. fjernlys, aut. lysregulering, bakkamera, indtræk i delkunstlæder, smart key, 7” skærm, Apple CarPlay, vejbaneassistent, bakkestartassistent, træthedsregistrering, 2-zoners klimaanlæg, sædevarme i forsæder, projektionsforlygter, LED kørelys foran, LED baglygter, bluetooth, 230V nødkabel, battery heating system og regenererende bremsesystem.

Man skal op i en Comfort model for at få batteripakken på 64 kWh og en rækkevidde på 455 km. Comfort modellen koster 334.999 kr, som udover det store batteri inkluderer yderligere udstyr i form af blandt andet, 7” navigation, regnsensor, varme i rattet, TomTom Liveservices, parkeringssensor i bag, eco driving funktioner i navigationen og eljusterbare / el-indklappelige sidespejle m. varme og blink.

For yderligere 15.000 kr får man den højest udstyrede Advance model. Modellen har yderligere fuld LED forlygter, luftdyser i bag, parkeringssensor foran, sædevarme i bagsæder og trådløs telefonopladning.

Opladning af Kia e-Niro

I en standardlader kan e-Niro lades op på cirka 9,5 time (6 timer for den lille batteripakke), mens en lader med en kapacitet på 100 kW kan fylde batteripakken med 80 procent strøm på 54 minutter.

Alle modeller leveres inklusiv en Clever ladeboks, så man kan starte hjemmefra hver dag med et fuldt opladt batteri.

Hvem er konkurrenterne til e-Niro?

Hovedkonkurrenten er den Koreanske fætter Hyundai Kona Electric, der kommer med samme batteri- og elmotorpakke. Kia e-Niro er dog større og mere familievenlig end Kona. Bagagerummet i e-Niro rummer 451 liter mod 373 liter i Hyundai Kona.

Hvornår lanceret Kia e-Niro?

Kia e-Niro er klar hos landet Kia-forhandlere

Kia e-Niro bagfra


Bil Magasinets første test af Kia e-Niro

Hvor er vi?

Kia har lagt testen af sin nye elbil på breddegrader, hvor chancen for optimalt testvejr er noget større end vores egne på denne årstid. Vi er i Sydfrankrig, hvor den snoede kyststrækning mellem Cannes og Saint-Raphaël lægger asfalt til.

Hvad er nyt i Kia e-Niro?

På mange punkter minder e-Niro meget om Hyundai Kona Electric; en elbil med en rækkevidde, der kan bruges i hverdagen og som samtidig er til at betale – og tendensen er først lige skudt igang. I løbet af de næste seks år vil udbuddet af elektrificerede biler eksplodere. Kia alene vil præsentere 16 nye elektrificerede biler inden 2025.

Kia e-Niro kommer i to varianter, hvor forskellene er størrelsen på batteriet og på motoren. Til test i Cannes er kun den store pakke, som i øvrigt er den Kia i Danmark satser stort på. 

Med små paler bag rattet er det muligt at indstille, hvor meget batteriet skal regenereres når vi slipper speederen. I mildeste indstilling triller e-Niro uden begrænsning hvor den i trin-3 bremser markant for at genoplade batteriet. Holdes højre skiftepal inde går systemet i auto og sørger selv for at tilpasse nedbremsningen i forhold til forankørende.

Hvis vi til gengæld holder venstre pal inde går systemet i max regenerering og bremser e-Niro til fuldt stop. På den måde kan du stoppe bilen helt uden af røre bremsepedalen.

Kia e-Niro interiør
Kia e-niro ladestik

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...