Kia e-Niro
Kia e-Niro © Kia

Kia's elektriske crossover, e-Niro til under 300.000 kr.

Danmarks billigste elbil fås med op til 204 hk og en rækkevidde på 455 km. og priserne starter fra under 300.000 kr. – få det fulde overblik over priser, udstyr og læs vores første test lige hér

10. januar 2019 af Jacob Dalby

Så er den elektriske Kia e-Niro klar til danskerne og e-Niro tilbydes med to forskellige batteristørrelser: 39,2 kWh og 64 kWh. De har også forskellig ydelse - 136 hk i modellen med det lille batteri, og 204 hk i den med det store batteri.

Den store batteripakke på 64 kWh er rækkevidde op til 455 km på en enkelt opladning. Vælge du den lille batteripakke i må du nøjes med en rækkevidde på 289 km.

Kia e-Niro modelprogram

e-Niro fås i 3 forskellige udstyrsvarianter. Den billigste Kia e-Niro koster 279.999 kr og er udstyret med Vision-udstyr og den lille batteripakke. Vision er blandt andet udstyret med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, aut. fjernlys, aut. lysregulering, bakkamera, indtræk i delkunstlæder, smart key, 7” skærm, Apple CarPlay, vejbaneassistent, bakkestartassistent, træthedsregistrering, 2-zoners klimaanlæg, sædevarme i forsæder, projektionsforlygter, LED kørelys foran, LED baglygter, bluetooth, 230V nødkabel, battery heating system og regenererende bremsesystem.

Man skal op i en Comfort model for at få batteripakken på 64 kWh og en rækkevidde på 455 km. Comfort modellen koster 334.999 kr, som udover det store batteri inkluderer yderligere udstyr i form af blandt andet, 7” navigation, regnsensor, varme i rattet, TomTom Liveservices, parkeringssensor i bag, eco driving funktioner i navigationen og eljusterbare / el-indklappelige sidespejle m. varme og blink.

For yderligere 15.000 kr får man den højest udstyrede Advance model. Modellen har yderligere fuld LED forlygter, luftdyser i bag, parkeringssensor foran, sædevarme i bagsæder og trådløs telefonopladning.

Opladning af Kia e-Niro

I en standardlader kan e-Niro lades op på cirka 9,5 time (6 timer for den lille batteripakke), mens en lader med en kapacitet på 100 kW kan fylde batteripakken med 80 procent strøm på 54 minutter.

Alle modeller leveres inklusiv en Clever ladeboks, så man kan starte hjemmefra hver dag med et fuldt opladt batteri.

Bil Magasinets første test af Kia e-Niro

Hvor er vi?

Kia har lagt testen af sin nye elbil på breddegrader, hvor chancen for optimalt testvejr er noget større end vores egne på denne årstid. Vi er i Sydfrankrig, hvor den snoede kyststrækning mellem Cannes og Saint-Raphaël lægger asfalt til.

Hvad er nyt i Kia e-Niro?

På mange punkter minder e-Niro meget om Hyundai Kona Electric; en elbil med en rækkevidde, der kan bruges i hverdagen og som samtidig er til at betale – og tendensen er først lige skudt igang. I løbet af de næste seks år vil udbuddet af elektrificerede biler eksplodere. Kia alene vil præsentere 16 nye elektrificerede biler inden 2025.

Kia e-Niro kommer i to varianter, hvor forskellene er størrelsen på batteriet og på motoren. Til test i Cannes er kun den store pakke, som i øvrigt er den Kia i Danmark satser stort på. 

Med små paler bag rattet er det muligt at indstille, hvor meget batteriet skal regenereres når vi slipper speederen. I mildeste indstilling triller e-Niro uden begrænsning hvor den i trin-3 bremser markant for at genoplade batteriet. Holdes højre skiftepal inde går systemet i auto og sørger selv for at tilpasse nedbremsningen i forhold til forankørende.

Hvis vi til gengæld holder venstre pal inde går systemet i max regenerering og bremser e-Niro til fuldt stop. På den måde kan du stoppe bilen helt uden af røre bremsepedalen.

Hvem er konkurrenterne?

Hovedkonkurrenten er den Koreanske fætter Hyundai Kona Electric, der kommer med samme batteri- og elmotorpakke. Kia e-Niro er dog større og mere familievenlig end Kona. Bagagerummet i e-Niro rummer 451 liter mod 373 liter i Hyundai Kona.

Hvornår lanceret Kia e-Niro?

Kia forventer at lancere e-Niro i starten af marts næste år. 

Hvordan kører den e-Niro?

Der er rigeligt med kræfter i Kia e-Niro, der virker sportsvogns-hurtig på kystruten i Sydfrankrig. Måske har e-Niro endda for mange kræfter. Læs om hvorfor i vores fulde test i Bil Magasinet, som er på gaden d. 7 februar 2019.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.