Kia Ceed PHEV Plug in hybrid SW Stationcar automatgear test profil køre

TEST: Er Kia Ceed's plugin-hybrid den perfekte familiebil, eller bør du helt undgå den?

Bil Magasinet tester den seneste Kia Ceed-variant i modelprogrammet, som er en plug in-hybrid med masser af plads til familiens pakkenelliker til 259.999 kr.

29. april 2020 af Frederik T. Frey

Kia Ceed er ikke bare en Kia Ceed. Den koreanske familiebil kan bære mange masker, og de forskellige varianter og versioner kører som nat og dag.

Det er derfor med et helt åbent sind, jeg slynger mig ind bag rattet af en Ceed med ladestik på venstre forskærm og i den rummelige SW-karrosse. Det er altså den nye Kia Ceed plugin-hybrid også forkortet PHEV. Det første, jeg møder, er en kabine, der er utroligt veludstyret men ellers tager sin almindelig ud. Det er befriende, at vi langt om længe er nået til et punkt, hvor elektrificerede biler af den ene eller anden art ikke længere behøver skrige til himlen, at de er “anderledes”.

Denne test er et uddrag fra Bil Magasinet. Husk at klikke her og starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag. På den måde går du aldrig glip af de vigtigste biltest udført i Danmark. 

Kia Ceed PHEV Plug in hybrid SW Stationcar automatgear test kabine interiør læderrat

Kia Ceed PHEV har en veludstyret kabine med meget standardudstyr – bl.a. dobbeltkoblingsgearkasse.

Kia Ceed PHEV har masser af udstyr

Både dobbeltkoblingsgearkasse, LED-lygter, adaptiv fartpilot, varme i rattet samt digitalinstrumentering er standard på Ceed PHEV, der har frapriser på 259.999 kr. Den sølvfarvede testbil har derudover glassoltag samt en pakke, der bl.a. giver køling i forsæderne, større infotainmentsystem samt lædersæder.

Jeg befinder mig godt i kabinen, og selv om designet er til den konservative side, falder alle betjeninger mig naturligt. Bagsædet er ikke det mest rummelige blandt konkurrenterne i klassen, til gengæld er støtten og ryglænet rigtig godt. Bagagerummet er, klassen taget i betragtning, til den klejne side, uanset om bagsæderne er i brug eller fældet ned – 437-1.506 liter.

Kia Ceed PHEV Plug in hybrid SW Stationcar automatgear test rummelig bagsæde plads

Bagsædet kunne være mere rummeligt – men støtten er god.

Fornuft fremfor power i Ceed PHEV

Drivlinen i Ceed PHEV er uden tvivl det mest interessante. Til at hjælpe benzinmotoren uden turbo har stationcaren en elmotor samt et batteri, der kan lades gennem en stikkontakt eller ladestander. Batteriet er på 8,9 kWh og giver bilen ekstra 117 kg at slæbe rundt.

Den samlede systemydelse er 141 hk og 265 Nm, når de to motorer samarbejder. De data lyder lovende – men det står hurtigt klart, at Ceed PHEV er en udpræget fornuftshybrid, hvor det handler om at køre langt på literen fremfor kvikke mellemaccelerationer uden tøven. 

Kia Ceed PHEV Plug in hybrid SW Stationcar automatgear test opladning ladestik forskærm

Kia Ceed PHEV kan oplades fra venstre forskærm – batteriet har en kapacitet på 8,9 kWh.

Husk at oplade Kia Ceed PHEV

Ceed PHEV er opgivet til at kunne køre 76,9 km/l ved blandet kørsel. Vores test på over 600 km kaster dog et noget andet billede af sig. Kia’en er nøjsom, når der er strøm på batteriet. Men selv om jeg er flink til at lade på enheden, når muligheden byder sig, rammer jeg blot et snit på 17,7 km/l, da testugen er slut. Som forsøg kører jeg batteriet så fladt, som det tillader, og foretager en ny måling. Her er resultatet 13,5 km/l, hvilket bliver din realitet, hvis der ikke er strøm på batteriet. Ceed PHEV giver derfor kun mening, hvis dit kørselsmønster passer til batteriets formåen.

Man kan vælge selv at lade bilen veksle mellem brugen af forbrændingsmotor og elmotor eller tvinge den i ren eldrift, så længe der er strøm på batteriet. I denne indstilling kan koreaneren køre op til 60 km. Elektrificeringen af familiebilen lægger flere kg på sidebenene. Sammenlignet med en Ceed i samme karrosse men med 1,4-liters turbomotor og dobbeltkoblingsgearkasse vejer opladningshybriden 226 kg mere. De ekstra kg gør intet godt for bilens sportslige ambitioner, og mens andre Ceed’er kan virke direkte køreglade og entusiastiske, er de tendenser forsvundet som dug for solen i plugin-varianten. Ceed PHEV kører hverken nævneværdigt spændende eller komfortabelt. Faktisk bliver forbrændingsmotoren flere gange tydelig i lydbilledet, selv om jeg havde håbet, at valget af dobbeltkoblingsgearkasse frem for CVT ville fjerne den gene.

Kia Ceed PHEV Plug in hybrid SW Stationcar automatgear test front forende sving forende

Kia Ceed som opladningshybrid koster fra 259.999 kr. Drivlinen er ens, men du kan vælge i mellem flere forskellige udstyrspakker.

Vi synes

Kia'en er kun så stærk som dit kørselsmønster – den skal lades ved samtlige lejligheder og er en udpræget fornuftshybrid. Hybridvarianten er veludstyret, men de ekstra kg hjælper ikke på køreegenskaberne.

Denne test er et uddrag fra Bil Magasinet. Husk at klikke her og starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag. På den måde går du aldrig glip af de vigtigste biltest udført i Danmark. 

Kia Ceed PHEV Upgrade SW

  • Pris (testbil) 279.999 kr. (320.996 kr.)  
  • Motor R4, 1.580 cm3, 16V + el
  • Systemydelse 141 hk ved 5.700 o/min, 265 Nm ved 4.000 o/min
  • Topfart 195 km/t  
  • 0-100 km/t 10,8 sek.
  • EU-miks (WLTP) 76,9 km/l Målt: 17,7 km/l

Kia Ceed PHEV Plug in hybrid SW Stationcar automatgear test opladning ladestik

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...