Kia Ceed GT: en velkørende semi-GTI

“Har du aktiveret “Sport”-knappen ved siden af gearstangen, puster Ceed’en sig op og larmer, som om der var boret hul i udstødningsrøret”

30. november 2019

Mens søstermodellen Hyundai i30 er blevet radikaliseret til en fuldblods-GTI med 275 hk og hooligan-manerer af en flok gale tyskere i den særlige N-afdeling, har koreanerne holdt lidt igen med hestekræfterne i Kia Ceed GT. Topmodellen nøjes således med 204 hk fra en 1,6-liters turbomotor. Det bør ikke komme som en overraskelse, for fabrikken spiller med åbne kort og har sparet I’et væk i efternavnet.

Ingen Brian-attitude

Den almindelige Ceed har vist sig både pæn og velkørende, så forventningerne er høje, da jeg modtager nøglerne til testbilen. Som en Golf GTI sender den diskrete signaler om, at den kan lidt mere end en standardmodel, men stylingen er ikke så prangende, at din kæreste vil stemple dig som en Brian. Her er kofangere med lidt dybere indtag, røde bremsecalipre bag 18” fælge og et diskret skørtesæt med røde striber samt et GT-emblem i snuden.

Kan godt gøre opmærksom på sig selv 

Følelsen af at tage en tur for fornøjelsens skyld bliver endnu større, når du sætter dig i velstøttende sportssæder med betræk i læder og Alcantara og griber ud efter et tykt sportsrat med flad bund. 

Motoren braldrer forurettet op fra to udstødningsrør, når du starter den. Har du aktiveret “Sport”-knappen ved siden af gearstangen, puster Ceed’en sig op og larmer, som om der var boret hul i udstødningsrøret. Så den knap holder du fingrene fra, medmindre du befinder dig alene ude på landet og skal se, hvad bilen kan præstere.

Sammenlignet med nutidens skrappe GTI’er rykker det ikke så voldsomt, når du træder på speederen. Ceed GT føles isoleret set veloplagt og særdeles kvik. Den bruger 7,5 sek. på at nå 100 km/t og skulle toppe ved 230 km/t. 

Kia Ceed GT har gode mellemaccelerationer

Efter at have tilbragt en del tid bag rattet af en gammel Peugeot 206 HDi med 68 hk forud for testen, er jeg svært begejstret for testbilen, der leverer nogle gode mellemaccelerationer mellem 80-120 km/t, så jeg kan ikke forstå, at mine kollegaer ikke slås om at få lov til at køre Ceed’en, efter den har været rundt på redaktionen.

Efter et par dage og en del sving forstår jeg hvorfor. Skønt affjedringen er stivet en smule af, kører Ceed GT stadig som en hurtig variant af den almindelig Ceed fremfor en mild GTI. Det godt vægtede og præcise styretøj har ikke mere feedback, og det inderste hjul vil gerne lave hjulspin ud af snævre sving, hvis asfalten er lidt fedtet.

Er Kia Ceed GT pengene værd?

Så er en Kia Ceed GT pengene værd? Hvis du gerne vil have en hurtig hatchback med voksne manerer, masser af udstyr og kræfter nok til at lave kvikke overhalinger, leverer bilen alt, hvad den lover. Hvis du drømmer om en Ceed tilsat knowhow fra Hyundai i30 N, skuffer den desværre.

Kia Ceed GT 1,6 T-GDI

Pris 324.999 kr.  

Motor R4, 1.591 cm3, 16V, turbo

Ydelse 204 hk ved 6.000 o/min, 265 Nm ved 1.500 o/min

Topfart 230 km/t  

0-100 km/t 7,5 sek.

EU-miks (WLTP) 13,5 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...