Kia Cee'd GT

Når du indtager ydersporet i den aggressivt designede GT, er det som om, at alle de andre forsvinder

25. maj 2014 af Anders Richter

Missionen er klar. Vi skal på en sidste rejse fra København til Skagen, før vinteren for alvor sætter ind. Til at klare turen har vi anskaffet os den nye Kia Ceed GT med fem døre, som bør have plads til et par velvoksne mænd og en masse oppakning. Hvis Kia’en skal leve op til sin GT-betegnelse, er det lige præcis en tur som denne, den burde være skabt til. Her er hundredvis af kilometer motorvej, samt lidt landevej til sidst.

Designet er ikke overraskende den første ting, jeg lægger mærke til, da jeg afhenter bilen. Kia’s modeller er typisk ikke de mest sprudlende, men GT’eren har et par ekstra detaljer, som pepper den op. Den røde stribe i forkofangeren samt den ekstreme mængde af lygter af den ene og den anden art giver fronten et meget aggressivt udtryk. De store fælge hjælper dog også på det.

Kabinen er udstyret med et sæt sportssæder, som støtter fint, samtidig med at de er komfortable at sidde i. Rattet er marginalt anderledes, og det digitale display i instrumenterne kan enten vise hastigheden på klassisk vis eller en blanding af speedometer, turbotryk, moment og kølevandstemperatur. En smart gimmick som helt sikkert har flest tilhængere blandt det yngre publikum. Undervogn føles meget stiv i byen, hvor den på en kejtet måde forsøger at absorbere de mangler huller og flænger i asfalten. Men når den rammer motorvejen, skifter den karakter til det bedre.

Med fartpiloten slået til begynder Kia’en af fremvise sine GT-kvaliteter. Når farten stiger, begynder undervognen at bløde lidt op, og så har den også et ekstra trick i ærmet. Når du indtager ydersporet, er det som om, at alle de andre forsvinder. Jeg har sjældent kørt i en bil, som har haft en evne til at rydde overhalingsbanen på motorvejen som en Ceed GT. De 204 hk føles ikke voldsomme. Jo, en Ceed GT er hurtig, det føles bare ikke så vildt som i en VW Golf GTI. Til gengæld er Kia’en over 100.000 kr. billigere end sin tyske konkurrent, og med det i baghovedet føles den pludselig hurtig. Lynhurtigt befinder vi os i Nordjylland og gør klar til at tackle de snoede landeveje, hvilket den klarer i overraskende god stil. Fremme ved slutdestinationen kan jeg konkludere, at Ceed GT er en yderst vellykket vogn, og til den pris kan jeg ikke andet end at anbefale den.

Kia Cee'd GT

Pris 364.999 kr.

Motor R4, 1.599 cm3, 16V, turbo
Ydelse 204 hk ved 6.000 o/min / 265 Nm ved 1.750 o/min

Topfart 230 km/t 0-100 km/t 7,7 sek. | EU-miks 13,5 km/l

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...