Genève: Kia Ceed GT Line

Kia har en semi-GTI og et brag af en ny stationcar med til Genève

5. marts 2015 af Steen Bachmann

Kia viser Ceed GT Line, der bliver den første model i Europa med en ny 1,0-liters T-GDI turbomotor med direkte indsprøjtning og en ny 7- trins dobbeltkoblingsgearkasse. Målet er at kombinere sporty look med alsidigheden fra den konventionelle Ceed. Både 3- og 5-dørs og stationcar (Sportswagon) vil kunne udstyres med GT Line.

GT Line har LED-kørelys og dybere kofangere og bagtil er her bredere GT-kofanger og dobbelt udstødning. Sportswagon har centralt placeret dobbelt udstødning og en diskret diffusor. Alle GT Line-modeller har som standard GT-modellens sidebeskyttelseslister og LED-baglygter samt nydesignede 17" alufælge.

Kabinen er med inspiration fra Ceed GT og Proceed GT og har nyt indtræk i gråt, hvidt og sort med grå syninger, flere GT Line-emblemer i kabinen og detaljer i pianoblack, læderrat og alupedaler. Instrumentpanelet omfatter start-stop-knap i aluminium, GT-inspireret design af midterkonsollen, oplyste USB- og AUX-tilslutninger og nye kromindfatninger omkring luftdyser og elrudekontakter.

Premiere på 3-cylindrer 1,0-liters T-GDI-motor

I forbindelse med lanceringen af GT Line introducerer Kia sin helt nye 1,0-liters T-GDI-motor, som er en downsizet 3-cylindret motor, der er konstrueret til at reducere brændstofforbruget uden at gå på kompromis med ydelsen. Den bliver den første af en række downsizede motorer, som får premiere i Europa. Den yder 120 hk og et drejningsmoment på 172 Nm. Motoren er udviklet hos koncernens R&D-center i Namyang i Korea med et direkte indsprøjtningssystem med højt tryk, avanceret motorkøling og en integreret udstødningsmanifold, hvilket reducerer emissionerne og øger motorens effektivitet.

1,6-liters CRDi-dieselmotoren til Ceed er også blevet opgraderet til GT Line, hvor ydelsen og drejningsmomentet er øget fra henholdsvis 128 til 133 hk og fra 265 til 285 Nm.

7-trins dobbeltkoblingsgearkasse

Den nye 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT) er tilgængelig til GT Line-modeller med 1,6- liters CRDi-dieselmotor med 133 hk, og den kan overføre et drejningsmoment på op til 300 Nm. Gearkassen er udviklet internt og konstrueret til at give et lavere brændstofforbrug og en mere dynamisk kørsel i den manuelle funktion, mens der er fokus på komfort og jævn kørsel i automatisk indstilling. Gearskiftene er hurtigere end med en traditionel automatisk gearkasse.

Forrygende stationcar

Konceptbilen Kia Sportspace er designet på Kia's design studie i Frankfurt under ledelse af Gregory Guillaume, som er koncernens europæiske chefdesigner. Målet er en stilfuld transporter, der er rummelig og funktionel uden at gå på kompromis med økonomien. 

“Vi har designet en bil, som er en helt ny grand tourer-bil - en bil til mennesker med en aktiv livsstil, som har behov for opbevaringsplads af en fornuftig størrelse til weekendturene, men som samtidig ikke ønsker at gå på kompromis med hensyn til stil, komfort og det sportslige element,” forklarer Gregory Guillaume, koncernens europæiske chefdesigner.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...