Hvor er vi?
Vi er taget et smut til Provence, hvor den danske Kia-importør har indbudt motorjournalister til test af den nye Xceed. Testruten går fra Marseille lufthavn ind til byen via motorvej, efterfulgt af landevejskørsel med en del sving.Hvad er det for en bil?
Ifølge Kia er der tale om et ”Crossover Utility Vehicle”, som passer ind i modelprogrammet mellem Ceed hatchback og SUV’en Kia Sportage. Ved første øjekast ligner CUV'en en højbenet Ceed iført moderigtige offroad-skørter.
Men gå et par omgange om bilen og det står hurtigt klart, at Xceed er en ny, smart crossover, der adskiller sig en del fra en Ceed. I hvert fald på ydersiden.

Hvad er forskellen fra en Ceed?
Xceed og Ceed deler platform, men har kun fordørene er fælles, når det kommer til eksteriøret. Xceed har således andre lygter, en anden kølergrill, nye kofangere og længere udhæng over hver aksel.Det sidste giver modellen en længere motorhjelm og et større bagagerum, som er 31 liter større end i en Ceed hatchback. Xceed har også op til 4,4 cm større frihøjde, afhængig af hjulstørrelse, og et skørtesæt, der gør den mere robust at se på.
Undervognen er som i Ceed, men med højere og blødere fjedre i kombination med nye støddæmpere.

Er interiøret ligesom i en Ceed?
Næsten. Xceed og Ceed har samme akselafstand, så pladsforholdene i kabinen er som i en Ceed. Layoutet på instrumentbræt er næsten ens, men den topudstyrede testbil byder på et par nyheder: En 12,3" skærm med digital instrumentering bag rattet og en 10,25” trykfølsom skærm i midterkonsollen, ligesom i Kia e-Soul.

Kommer Xceed som ren elbil?
Ikke umiddelbart. Motorprogrammet er lige som i en Kia Ceed, så du kan vælge Xceed med tre turboladede benzinmotorer på 1,0, 1,4 eller 1,6 liter. De yder henholdsvis 120, 140 eller 204 hk.
Vil du hellere køre diesel, kommer Xceed med 1,6 liters CRDI motor, som fås med enten 115 eller 136 hk.
Der er ingen meldinger om en ren elbil-variant, men i starten af 2020 kommer Xceed som plugin-hybrid med drivlinen fra Kia Niro PHEV. Den består af en 1,6 liters benzinmotor, et 8,9 kWh batteri og en elmotor, som tilsammen giver en systemydelse på 141 hk og en rækkevidde på strøm alene på 60 km.
Modsat Niro PHEV, skal Xceed PHEV produceres i Slovakiet, så importøren håber på en kortere leveringstid.

Hvordan kører og opleves den nye Kia Xceed?
Det kan du læse om i detaljer i et kommende nummer af Bil Magasinet, hvor vi går i dybden med en Kia Xceed udstyret med 140 hk benzin-heste og dobbeltkoblingtransmission. Du kan dog få en forsmag lige her:Bag rattet sidder du kun marginalt højere end i en almindelig Ceed, så der er ikke meget SUV-stemning over en Xceed. Modellen kommer også kun med forhjulstræk.
Men den lille, ekstra frihøjde giver en følelse af en bil, du kan udsætte for lidt af hvert uden at være bekymret for at skrabe kofangerne. Vi pløjede testbilen ned ad en særdeles hullet grusvej og over et par høje kantsten uden at høre en eneste mislyd fra undervognen.
Den blødere undervognsafstemning kan vitterligt mærkes og i kombination med en bedre støjisolering, så opleves Xceed som en mere komfortabel, men mindre skarpt kørende bil end Ceed'en.

Hvad skal den koste og hvornår kan jeg købe en Kia Xceed?
Priserne starter ved 249.999 kr. for Xceed med 120 benzin-heste, 264.999 kr. for Xceed med 140 hk og 294.999 kr. for varianten med 204 hk. Alle i laveste udstyrsniveu Vision. For mere udstyr skal man opgradere til niveauerne Comfort, Edition Kampagne eller Premium.
Importøren har indtil videre kun sat den store dieselvariant på prislisten, hvor den starter ved 264.999 kr.
Xceed PHEV er endnu ikke prissat.
Importøren forventer at have salgspremiere på Kia Xceed i slutningen af oktober.