© Bil Magasinet

Første indtryk: Kia Sportage plugin-hybrid kan blive en favorit i SUV-mellemklassen

Med nyt design, avanceret teknologi, god plads og komfort har Kia Sportage potentiale. Plugin-hybriden stiller med kraftig ydelse, firehjulstræk, righoldigt udstyr og en godkendt elektrisk rækkevidde

13. januar 2022 af Thomas Saks

Hvad er det for en bil?

Kia Sportage er en 5-personers SUV udviklet og produceret i Europa. Andre modeller som Kia Ceed følger samme opskrift, mens storebror Kia Sorento produceres i Sydkorea.

Femte generation baseres på en helt ny N3 platform og fås med almindelig benzinmotor, som mild-hybrid med benzin- og dieselmotor og som plugin-hybrid med opladeligt batteri.

Sportage deler komponenter med Hyundai Tucson og har med en længde på 4,5 meter stort set samme størrelse. 

Designmæssigt er den helt sin egen, og det kan være svært at se det familiemæssige bånd med andre Kia-modeller på de ydre linjer, hvor særligt lygtedesignet for og bag skiller sig ud. Helt anderledes forholder det sig i kabinen, hvor elementer fra Sorento og EV6 genkendes, og det er positivt, for Kia har fat i noget godt med velvalgte materialer, nem betjening og et flot design.

Der er bl.a. USB-C porte i sæderne ligesom i Sorento og et integreret bøjlelignende element i nakkestøtterne kan bruges til at hænge fx en jakke.  

Der er gang i mange designelementer på fronten, hvor udtryk og farver afhænger af modelvariant.

© Bil Magasinet

Hvilke drivliner i Sportage?

 I Danmark lanceres Kia Sportage med følgende motorprogram:

1,6 T-GDI Benzin 150 hk – forhjulstræk – 6-trins manuel gearkasse

1,6 T-GDI Benzin DCT mild hybrid 150 hk – forhjulstræk – 7-trins DCT gearkasse

1,6 T-GDI Benzin DCT mild hybrid 180 hk – forhjulstræk – 7-trins DCT gearkasse

1,6 CRDI DCT mild hybrid 136 hk – forhjulstræk – 7-trins DCT gearkasse

1,6 T-GDI Plug-in hybrid 265 hk – firehjulstræk – 6-trins automatgearkasse

Vi har testkørt varianten med 1,6 T-GDI Benzin DCT, og det kan du læse meget mere om i næste nummer af Bil Magasinet.  

På Sportage PHEV er højvoltsbatteriet placeret under bilens bund mellem de to aksler. Det giver en optimal vægtfordeling og kabineplads.

© Bil Magasinet

Omfattende modelprogram

Basisversionerne Sportage og Prestige har samme udtryk og kan peppes op i en Upgrade-version med bl.a. 18” alufælge og mere udstyr.

GT Line er topmodellen med bl.a. fuld LED-lys og designelementer, der giver en mere sportslig fremtoning. GT Line kan bestilles med sort kontrasttag.

Som standard er Sportage pænt udstyret med 3-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot (på modeller med automatgear), læderrat med varme, bakkamera og mange væsentlige assistent- og sikkerhedssystemer.

Varianter med plug-in hybrid drivlinje har egne udstyrspakker og starter i en veludstyret Prestige-udgave, som udover det nævnte standardudstyr byder på 19” alufælge, varme i bagsædet og udvidet sikkerhedsudstyr. Specifikt for plug-in hybriderne kan tilvælges et system, hvor bilen kan parkeres remote via nøglen.

Som noget nyt kan Kia Sportage fås med elektronisk reguleret undervogn.

Modeller med stor udstyrspakke har en 12,3” curved skærm, som ser virkelig flot ud. Grafikken er tydelig og systemet fungerer hurtigt.  

© Bil Magasinet

Sportage fra 334.990 kr.

Sportage med 150 hk benzinmotor og manuelt gear starter fra kr. 334.900 kr. og hoppet op til Prestige med mere udstyr er 35.000 kr.

De mere omfattende udstyrs- og stylingsvarianter Upgrade og GT Line fås udelukkende med mild hybrid, som har en bedre brændstoføkonomi og 7-trins DSG gear. Her koster topmodellen med mild hybrid benzinmotor og en ydelse på 180 hk 509.900 kr. og merprisen for diesel-versionen er 10.000 kr.

Prismæssigt er det mest interessant at kigge på modeller med plug-in hybrid drivlinie. Her starter laveste trin med modelspecifikt Prestigeudstyr fra 364.900 kr. og merprisen for en oplagt Upgrade-version er 35.000 kr. Topmodellen GT Line koster 414.900 kr.

Der er altså væsentlig grund til at overveje disse modeller, som er bedre udstyret og alle har en ydelse på 265 hk (66,9 kW elmotor) og firehjulstræk med terræn-køreprogrammer. Den elektriske rækkevidde er opgivet til 62 km (WLTP).

Sportage plug-in hybrid starter produktion til februar, og vi har derfor af gode grunde ikke haft mulighed for at køre den endnu. Men med reference til Hyundai Tucson, som i PHEV-udgaven har samme specifikationer, virker modellen som den mest interessante på det danske marked.

Kia lancerer Sportage i løbet af april med mulighed for bestilling af alle drivlinier.  

Sportage kan bestilles i 13 forskellige farver og fås i topmodellen GT Line med kontrastfarvet tag i sort.

Kia Sportage 1,6 T-GDI mild hybrid

Motor: 1,6 T-GDI mild hybrid med forhjulstræk

Max. ydelse/omdr.: 150 hk/5.500

Max. moment: 250 Nm/1.599-4.000

Gearkasse: 7-trins DCT

0-100 km/t: 9,6 sek.

Tophastighed: 189 km/t

Brændstofforbrug: 15,1 km/l ved blandet kørsel

Mål L/B/H: 4.515 mm/1.865 mm/1.645 mm

Akselafstand 2.680 mm

Bagagerum: 526-591 liter afhængig af drivlinje.

Anhængervægt / m. bremse: 1.650/750 kg

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...