Stor SUV fra Kia kommer i 2023
Kia EV9 er et sydkoreansk bud på en stor elektrisk SUV. Kia bekræfter, at den kommer i 2023. Håbet er, at den kan bygge videre på den succes, som Kia EV6 har haft.
EV9 bygger på Hyundai’s og Kia’s fælles platform til elbiler kaldet E-GMP, som også danner teknisk grundlag for både Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.
Kia EV9 bliver dog noget større end dens brødre med en længde på fem meter, en højde på næsten 180 cm og en akselafstand på 3 meter. Kia oplyser at Kia EV9 får mulighed for tre sæderækker med syv sæder i alt.
Gigantisk og brugbar elbil
Der vil være to modeller at vælge imellem, og den definerende forskel er, om der er firehjulstræk eller baghjulstræk. Batteriet har samme kapacitet, ligegyldig hvilken en man vælger: 99,8 kWh.
Rækkevidden er på 541 km (WLTP), der falder til 497 km for firehjulstrækkeren. Hvis det ikke er nok til at nå frem, kan Kia EV9 lade meget hurtig med et 800 volt system, der giver den 239 km's rækkevidde på et kvarter.

er en stor(!) elbil med plads til alt og lidt til.
© KiaFirehjulstræk eller baghjulstræk
Elmotoren i den baghjulstrukkede er på 204 hk (150 kW) med et drejningsmoment på 350 Nm. Motoren giver en topfart på 185 km/t, og accelerationen fra 0-100 km/t på 9,4 sek.
Varianten med firehjulstræk drives af to elektriske motorer med hver 191 hk, der er placeret på hver sin aksel. Drejningsmomentet varierer, alt efter om man vælger Baseline eller GT-line. Med Baseline er den på 250 Nm og 350 Nm, mens den for GT-Line udlignes så begge har 350 Nm.
Topfarten med firehjulstræk er på 200 km/t, accelerationen klarer 0-100 km/t på 6 sekunder rent. 5,3 sekunder tager det hvis man har GT-line.

design prioriterer aerodynamik, se dørhåndtagene og kølergrillen.
© KiaNytænkt front
Forlygternes design er noget, som vi fremover vil kunne se på flere elbiler fra Kia. Trods den store og meget kantede profil, siger Kia, at designet handler om aerodynamik. Det er blandt andet gjort ved at fjerne den traditionelle kølergrill og erstattet det med få nye luftkanaler der forbedrer aerodynamikken.
Aerodynamikken vægtes højt for at sikre, at elbilen på trods af størrelse og vægt har en respektabel rækkevidde.
Det er ikke kun fronten, der bliver aerodynamisk, men også når det kommer til dørhåndtagene, sidespejlene og de delvist afskærmerede fælge. Tagrælingerne kan også klappes ind og ud med et tryk på en knap. På ekstraudstyrslisten kan man droppe sidespejle og i stedet få nogle 'digitale sidespejle'. Altså aerodynamiske kameraer som vi kender det fra Audi e-tron.

Interiør er kørerorienteret og her ses de digitale sidespejle der er ekstraudstyr.
© KiaDen store kabine i EV9
I kabinen har fokus været på at udnytte alt den plads, der er. Det betyder mulighed for tre sæderækker med i alt syv sæder.
Den sidste række er kun to sæder, men til gengæld er det ordentlige enkeltstående sæder. Der er desuden både USB-indgange og kopholdere til dem på bagerste sæderække. Den midterste sæderække kan vendes 180 grader, så man har fire sæder, der er overfor hinanden.
For føreren domineres bilen af to 12,3” touchskærme samt et 5" skærm til en række 'knapper', for at styre start-stop-funktion, varme, ventilation og aircondition. Det betyder at antallet af fysiske knapper holdes på et minimum.

sæder på anden sæderække kan vende sig 180° så de fire bagerste sæder kan vende mod hinanden. Sæderne har også forskellige positioner til om man skal oplade eller nyde sceneriet.
© KiaBagagepladsen
På trods af den store kabine med mulighed for syv sæder er der stadig masser af bagageplads i EV9. Bagagerummet byder på 828 liter opbevaringsplads med 2 sæderækker oprejst og 333 liter, når alle 3 sæderækker er oprejst.
I fronten har Kia EV9 en 'frunk' altså endnu et bagagerum. I den baghjulstrukne variant er der plads til 90 liter, mens det 'kun' er 52 liter for den med firehjulstræk.
Kabinen er desuden domineret af en række læderalternativer og materialer fremstillet af genbrugsplast. Der gør elbilen en anelse bedre for miljøet.

har på trods af stor kabine også masser af plads til bagage
© KiaProppet med tech
Kia har fundet alt teknologi de har på hylderne og proppet ned i den nye EV9. Det gælder den adaptive autopilot der er på niveau 3, hvilket betyder at den kan køre uden føreren behøver at være opmærksom på trafikken, niveauerne kan man læse mere om her. I Tyskland kan man lovligt køre bilen uden at holde hænderne på rattet.
For at opnå niveau 3 har den en lang række assistentsystemer der sikrer alt fra at man holder sin vognbane til at hjælpe med vognbaneskift når man slår blinklys til. Den justerer selv hastighed og kan parkere selv også hvis du står udenfor bilen. Alle disse sikkerhedssystemer er standard.

EV9 er en smartphone
Kia EV9 er altid online og har samtlige Kia Connect-systemer. Kia Connect Live hjælper med at planlægge de lange ture med opdateret navigation, hvor trafik og ladestop også indgår.
Bilen kan modtage opdateringer fra fabrikken ,mens den er i stik. Desuden har denne Kia Connect Store, hvor ekstra funktioner kan hentes ned som var det en App Store på din smartphone. Eksempelvis nævner Kia:
- Selvparkeringssystem, hvor den kan parkere sig selv, selvom føreren er udenfor bilen.
- Content streaming
- Forøgelse af moment (kun i relevante lande)
Android Auto og Apple CarPlay kan også tilsluttes, endda for flere enheder på samme tid

På billederne har den blå været en GT-line variant men den fås også bare som 'Baseline'.
© KiaKommer i år
Kia har sagt den bliver lanceret i år og det eneste vi mangler at vide er, hvad det hele koster.