Kia ny EV elbil EV6 EV 6 2021
© Kia

Kan sportsvariant af ny Kia være en Porsche-dræber?!

Kia teaser nu med de endnu flere billeder af deres bud på søsterbilen til Ioniq 5 - og nu også en GT-variant

31. marts 2021 af Frederik Hauschildt

Kias nye elbil

Det koreanske mærke Kia har sammen med søstermærket Hyundai udviklet en platform til elbiler. Hyundai var først ude med en bil på platformen, Ioniq 5, og nu er det blevet Kias tur.

Kia EV6 kaldes den nye elbil, og udover at være Kias første dedikerede elbil, så er EV6 epokegørende for mærket. Kia vil blandt andet bruge den nye elbil til at illustrere et nyt designsprog, og et nyt, mere direkte take på sloganet "Movement that Inspires" end hidtil. Bilen er derudover en del af de i alt 23 elbiler, Hyundai-Kia-koncernen vil lancere inden 2025.

Kia ny EV elbil EV6 EV 6 2021
© Kia

Bilen er en firedørs crossover-SUV, præcis som platforms-makkeren fra Hyundai. Modsat makkerbilen, så er taglinjen lavere, og udtrykket virker overordnet set mere sportsligt og afrundet. Kia har også bibeholdt en del af mærkets letgenkendelige forende, der dog har fået et løft, så den ikke falder i med øvrige af mærkets modeller.

I profil kan EV6 kaste tankerne over på fossilbasede Kia ProCeed, der også gør brug af en lav taglinje og en coupe-bagende. Lighederne fortsætter på baglygterne, hvor ét lys går på tværs af to hovedlygter i hver side af bilen.

Kia ny EV elbil EV6 EV 6 2021
© Kia

Sportsvariant med 577 hk

GT-varianten af EV6 kommer med dobbeltmotorisering, firehjulstræk og en ydelse på 577 hk. Det placerer bilen et sted melle Porsche Taycan 4S og Taycan Turbo. EV6 GT går til 100 km/t på bare 3,5 sekunder, hvilket igen er lige midt mellem de to Porscher. Den stopper selvfølgelig ikke ved 100, og fortsætter ifølge Kia helt til 260 km/t, før den hejser det hvide flag.

Du kan ikke få den lille batteripakke til GT-varianten, der nok alligevel ville tømme den før, du kunne træde på gaspedalen. EV6 kommer dog også i en såkaldt GT-Line-variant, som man må forvente leverer GT-styling til de mere civiliserede varianter af EV6. Så kan du blande småt batteri og racer-styling, hvis det er interessen.

Kia ny EV elbil EV6 EV 6 2021
© Kia

Nyt navngivningssystem

Når Kia lancerer den nye elbil, så lancerer de også et nyt navngivningssystem: For det første, så vil alle Kias fremtidige elbiler have præfix'et 'EV', efterfulgt af et tal, der refererer til bilens position i det samlede modelprogram.

Er du stadig forvirret, så findes eksempler på samme system hos blandt andre Peugeot, hvor det første tal repræsenterer positionen i modelprogrammet. Altså: 108 er A-segment, 208 er B-segment, 308 er C-segment, og så videre. 

Kia ny EV elbil EV6 EV 6 2021

Interiøret i EV6 er delvist lavet af genbrugsmaterialer.

© Kia

Lynhurtig opladning

Kia har pr. den 30. marts 2021 udgivet tekniske detaljer om bilen, der deler platform med Hyundais Ioniq 5. Først er der batteriet, der kommer i versioner med både standard og lang rækkevidde. Med standard-batteriet kommer 58 kWh, der trækkes af 168 hk i en baghjulstrukket variant. Kraften skubbes op til 232 hk, hvis der tilføjes det firehjulstræk, som Kia kører over en enkelt motor. Så kan bilen opnå 100 km/t på 6,2 sekunder.

I varianten med det store batteri på 77,4 kWh, findes også både baghjulstræk og firehjulstræk: Trækker din long-range EV6 på baghjulene, opnår bilen en WLTP-godkendt rækkevidde på 510 km, og en kraft på 229 hk. Udstyrer du bilen med firehjulstræk, kan den med sine 325 hk nå til 100 km/t på 5,2 sekunder. Løber du tør for tordenvejr på batteriet, henter EV6 det hele tilbage med et 800V ladesystem, der sikrer en opladningstid fra 10%-80% på bare 18 minutter, hvis altså planeter, stjerner og ladekablet står på linje.

Prisen på alt dette er endnu ikke frigivet, og vi må væbne os med tålmod, hvis vi er interesserede i udstyrsniveauer, standardudstyr og kørselsindtryk - Og det er vi!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...