Kia ev6 elbil i grøn
Kia EV6© Søren Jull

Kia EV6 - alt du skal vide om elbilen fra Kia

Vi tester (næsten) alt i Kia's spændende nye elbil: Opladning, benplads, interiør, infotainment, bagagerum og meget, meget mere. Få desuden info om dansker priser og meget mere!

11. november 2021 af Redaktionen

Vi gennemgår Kia EV6 fra hoved til hale - det kan du se i videoen her:

Kia EV6 starter fra 324.900 kr.

Der findes som udgangspunkt fire varianter af Kia EV6: 

Indstigningsmodellen 'Standard Range' har en rækkevidde på 394 km, der leveres af et batteri på 58 kWh og en elmotor på 170 hk, der er monteret på bagakslen. 

Trinnet op hedder 'Long Range', og leveres med 229 hk på bagakslen, samt et forstørret batteri på 77,4 kWh, eller op til 528 km. 

Til sidst ligger 'Performance' og 'GT Performance', der med firehjulstræk og henholdsvis 325 hk og 585 hk opnår 506 km og 400 km på en opladning af det store batteri. GT Performance når til 100 km/t på 3,5 sekunder, og har en tophastighed på 260 km/t.

Priser på Kia EV6

  • Standard Range
    • EV6 324.900 kr.
    • Upgrade 359.900 kr.
  • Long Range
    • EV6 349.900 kr.
    • Upgrade 384.900 kr.
  • Performance
    • EV6 374.900 kr.
    • Upgrade 409.900 kr.
    • GT-line 439.900 kr.
  • GT Performance
    • GT 499.900 kr. (512.304 kr ved bestilling efter 31. december 2021)
Kia EV6 bagfra
© Søren Juul

Upgrade-pakke til EV6

For det første så er standardudstyret på EV6 er ikke skrabet: To gange 12,3" displays (ét til instrumenterne og ét til infotainment) er placeret i en kabine af dellæder, der holdes tempereret af et to-zonet klimaanlæg. Til at hjælpe dig med at styre er både parkeringssensorer, vognbaneassistenter og en adaptiv fartpilot, alt sammen uden at betale ekstra.

Upgrade

Vil du have noget ekstra, kan du opgradere EV6 med Upgrade-pakken, der opgraderer stuen med vegansk kunstlæder på eljustérbare luksussæder, der både er ventilerede og kan huske din indstillede position.

GT-line 

Hertil kommer udstyrsniveauet 'GT-line' med sportslige kofangere og et sæt unikke 20" alufælge, der kan holdes intakte af en fjernbetjent parkeringsassistent og et 360-graders kamera. Her er også et lydsystem fra Meridian, og et blind-vinkel kamera.

GT

GT Performance-varianten har et unikt  kommer med sportslige detaljer som et sæt skålsæder, spærredifferentiale og en 'elektronisk undervogn'. Her får du naturligvis også et sportslook både i in- og eksteriør, samt 21" alufælge og et panoramasoltag i glas.

Få alle de fedeste tests, bilnyheder og meget mere - få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr. Aktivér dit prøveabonnement lige her!

Hvad koster det at lease Kia EV6

Her er priserne på privatleasing ved 3 år/45.000 km:

EV6 Standard Range 58 KWh RWD

Udbetaling: 19.995,-

Månedlig ydelse: 3.995,-

EV6 Long Range 77,4 KWh RWD

Udbetaling: 24.995,-

Månedlig ydelse: 3.995,-

EV6 Long Range 77,4 KWh RWD m. Upgrade Pakke

Udbetaling: 24.995,-

Månedlig ydelse: 4.295,-

EV6 Performance 77,4 KWh AWD

Udbetaling: 29.995,-

Månedlig ydelse: 3.995,-

EV6 Performance 77,4 KWh AWD m. Upgrade Pakke

Udbetaling: 29.995,-

Månedlig ydelse: 4.295,-

EV6 Performance 77,4 KWh AWD GT-Line

Udbetaling: 29.995,-

Månedlig ydelse: 4.995,-

Kia EV6 elbil bag rattet
© Søren Juul

Kias nye elbil

Det koreanske mærke Kia har sammen med søstermærket Hyundai udviklet en platform til elbiler. Hyundai var først ude med en bil på platformen, Ioniq 5, og nu er det blevet Kias tur. Læs vores første indtryk af Hyundai Ioniq 5 her.

Kia EV6 er en del af de i alt 23 elbiler, Hyundai-Kia-koncernen vil lancere inden 2025.

Bilen er en firedørs crossover-SUV, præcis som platforms-makkeren fra Hyundai. Modsat makkerbilen, så er taglinjen lavere, og udtrykket virker overordnet set mere sportsligt og afrundet. Kia har også bibeholdt en del af mærkets letgenkendelige forende, der dog har fået et løft, så den ikke falder i med øvrige af mærkets modeller.

I profil kan EV6 kaste tankerne over på fossilbasede Kia ProCeed, der også gør brug af en lav taglinje og en coupe-bagende. Lighederne fortsætter på baglygterne, hvor ét lys går på tværs af to hovedlygter i hver side af bilen.

Kia ev6 bagsæde
© Søren Juul

Sportsvariant med 585 hk

GT-varianten af EV6 kommer med dobbeltmotorisering, firehjulstræk og en ydelse på 585 hk. Det placerer bilen et sted mellem Porsche Taycan 4S og Taycan Turbo. EV6 GT går til 100 km/t på bare 3,5 sekunder, hvilket igen er lige midt mellem de to Porscher. Den stopper selvfølgelig ikke ved 100, og fortsætter ifølge Kia helt til 260 km/t, før den hejser det hvide flag.

Du kan ikke få den lille batteripakke til GT-varianten, der nok alligevel ville tømme den før, du kunne træde på gaspedalen. EV6 kommer dog også i en såkaldt GT-Line-variant, som man må forvente leverer GT-styling til de mere civiliserede varianter af EV6. Så kan du blande småt batteri og racer-styling, hvis det er interessen.

Kia Ev6 bagagerum


© Søren Juul

Nyt navngivningssystem

Når Kia lancerer den nye elbil, så lancerer de også et nyt navngivningssystem: For det første, så vil alle Kias fremtidige elbiler have præfix'et 'EV', efterfulgt af et tal, der refererer til bilens position i det samlede modelprogram.

Er du stadig forvirret, så findes eksempler på samme system hos blandt andre Peugeot, hvor det første tal repræsenterer positionen i modelprogrammet. Altså: 108 er A-segment, 208 er B-segment, 308 er C-segment, og så videre. 

kia ev6 frunk
© Søren Juul

Andre elbiler?

Leder du efter elbil, men er Kia EV6 ikke den rigtige for dig? Så anbefaler vi, at du kigger på:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...